دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص ماهی تیلاپیلا وحشی آفریقایی
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی به نسبت ارزان‌ و خوشمزه است و چهارمین غذای دریایی پرمصرف در ایالات‌ متحده محسوب می‌شود. تیلاپیا را به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها برای زنان باردار یا شیرده و کودکان بالای 2 سال به خاطر مقدار پایین جیوه و آلودگی قرار دهید.

خواص ماهی تیلا پیلا برای سلامتی چیست؟

ماهی تیلا پیلا دربین مردم طرفداران زیادی دارد؛ زیرا هم مقرون به‌ صرفه است و هم طعم ماهی در آن چندان محسوس نیست. با این‌حال براساس مطالعات علمی انجام شده، نگرانی‌هایی درزمینه‌ی محتوای چربی این ماهی وجود دارد.

ماهی ها تقریباً به طور جهانی یکی از غذاهای سالم کره زمین محسوب می شوند. ماهی تیلاپیا Tilapia ، یک ماهی ارزان قیمت و با طعم ملایمی است. این ماهی چهارمین نوع غذای دریایی است که بیشترین مصرف را در ایالات متحده دارد . بسیاری از افراد ماهی تیلاپیا را دوست دارند زیرا نسبتاً مقرون به صرفه است و طعم چندان تندی ندارد.

با این حال ، مطالعات علمی نگرانی هایی را در مورد محتوای چربی تیلاپیا مشخص کرده است. چندین گزارش همچنین ابهاماتی را پیرامون شیوه های تولید و پرورش تیلاپیا ایجاد نموده است.در نتیجه ، بسیاری از مردم ادعا می کنند که باید به طور کلی از این ماهی اجتناب کنید و حتی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

ماهی تیلاپیا چیست؟

نام تیلاپیا در واقع به چندین گونه ماهی عمدتا آب شیرین اشاره دارد که از خانواده سیکلیدها هستند. اگرچه ماهی تیلاپیا وحشی و بومی آفریقا است ، این ماهی به سراسر جهان معرفی شده است و هم اکنون در بیش از 135 کشور پرورش داده می شود.

ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره آن

تیلاپیا یک ماهی ایده آل برای پرورش است زیرا تراکم ماهی ها برایش مهم نیست ، به سرعت رشد می کند و یک رژیم گیاهخواری ارزان قیمت را مصرف می کند. این ویژگی ها در مقایسه با سایر انواع غذاهای دریایی باعث می شود که تیلاپیا به محصولی نسبتاً ارزان تبدیل شود.

فواید و خطرات استفاده از ماهی تیلاپیا عمدتاً به تفاوت در شیوه های کشاورزی بستگی دارد که براساس مکان پرورش متفاوت است. چین بزرگترین تولید کننده ماهی تیلاپیا در جهان است. آنها سالانه بیش از 1.6 میلیون تن تیلاپیا تولید می کنند و اکثر واردات تیلاپیا را در ایالات متحده تأمین می کنند.

محتوای مواد مغذی تیلاپیا

ماهی تیلاپیا منبع بسیار خوبی از پروتئین و مواد مغذی است. هر ۱۰۰ گرم تیلاپیا، حاوی ۲۶ گرم پروتئین است. این درحالی است که فقط ۱۲۸ کالری دارد.این ماهی همچنین سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی مانند نیاسین، ویتامین ب۱۲ (B12)، فسفر، سلنیوم و پتاسیم است.هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیا شامل مواد مغذی زیر است:

۱۲۵ کالری؛
کربوهیدرات ندارد؛
۲۶ گرم پروتئین؛
۳ گرم چربی؛
نیاسین: ۲۴٪ از مقدار توصیه شده ی روزانه؛
ویتامین ب۱۲ : ۳۱٪ از مقدارتوصیه شده ی روزانه؛
فسفر: ۲۰٪ ازمقدار توصیه شده ی روزانه؛
سلنیوم: ۷۸٪ ازمقدار توصیه شده ی روزانه؛
پتاسیم: ۲۰٪ ازمقدار توصیه شده ی روزانه.

تیلاپیا منبع پروتئینی بدون چربی نیز محسوب می شود، چراکه در هروعده ی مصرفی فقط ۳ گرم چربی دارد که بسیار ناچیز است.اما باوجود موادمغذی زیاد و چربی بسیارکم، چه چیزی سبب نگرانی ما از مصرف ماهی تیلاپیا می شود؟ واقعیت این است که ماهی تیلاپیا حاوی انواع چربی های زیان آور است. نسبت امگا۶ به امگا۳ آن، می تواند باعث التهاب شود

ماهی به عنوان یکی از غذاهای سالم در دنیا شناخته شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که ماهی هایی مانند سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ساردین منابع غنی از چربی امگا۳ هستند. درواقع یک ماهی سالمون آزاد دارای ۲۵۰۰ میلی گرم چربی امگا۳ در هر وعده ی ۱۰۰ گرمی است.امگا۳، چربی مفیدی است که سبب کاهش التهابات و پایین آمدن تری گلیسیرید (چربی خون) می شود. همچنین مصرف این نوع چربی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص ماهی تیلا پیلا برای سلامتی

متأسفانه ماهی تیلاپیا فقط حاوی ۲۴۰ میلی گرم چربی امگا۳ در هر وعده ی مصرفی است و این میزان حدود ده برابر کمتر از میزان موجود در ماهی سالمون است. اما این موضوع به تنهایی سبب نگرانی نمی شود؛ مشکل این جاست که امگا۶ موجود در تیلاپیا بسیار بیشتر از مقدار امگا۳ در آن است.

درمورد چربی امگا۶ و سالم بودن آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما به طور کلی به نظر می رسد امگا۶ کمتر از امگا۳ مفید باشد. حتی برخی افراد براین باورند که امگا۶ مضر است و مصرف بیش ازاندازه ی آن سبب افزایش التهاب در بدن می شود.

به طور معمول توصیه می شود که تاحدامکان، نسبت امگا۶ به امگا۳ در رژیم غذایی به نسبت یک به یک وجود داشته باشد. مصرف ماهی هایی با میزان امگا۳ بالا (مانند سالمون) کمک می کند تا این نسبت در رژیم غذایی رعایت شود، اما درمورد ماهی تیلاپیا با میزان امگا۶ بسیار بالا به این نتیجه دست نخواهیم یافت.

درحقیقت بسیاری از کارشناسان براین باورند: به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی، باید از مصرف تیلاپیا پرهیز کرد.

در مورد پرورش تیلاپیا ها چه نگرانی هایی وجود دارد؟

پرورش تیلاپیا در سراسر دنیا وجود دارد این ماهی آب سرد را تحمل نمی کند، بنابراین پرورش معمولا در آب و هوای گرم تر انجام می شود. استانداردهای پرورش ماهی با توجه به کشور و پرورش متفاوت است.تیلاپیا ماهی بسیارخوبی است که می تواند در شرایط مختلفی دوام بیاورد.

اگر هر یک از ماهی ها فرار کنند، این می تواند باعث مشکلاتی شود چون آن ها می توانند تبدیل به گونه های مهاجم شوند. در آمریکا، تیلاپیا در مخازن بسته جای می گیرد تا از فرار ماهی ها جلوگیری شود. پرورش تیلاپیا ها در شرایط شلوغ می تواند منجر به بیماری و ازدحام شود. تیلاپیا جلبک را می خورند، اما می توانند با انواعی از غذاها زنده بمانند. یک رژیم با کیفیت خوب و یک محیط تمیز به طور کلی یک ماهی سالم تر تولید می کند.

آیا تیلاپیا مواد سمی دارد؟ مواد شیمیایی سمی هستند که محیط زیست را آلوده می کنند و برای سلامتی مضر هستند آن ها می توانند در بافت حیوانات، ماهی و صدف وجود داشته باشند که ممکن است مردم بخورند. اغلب کشورها مواد غذایی را برای آلوده بودن دی اکسین چک می کنند. غذای حیوان آلوده، منبع دی اکسین است تا زمانی که از غذایی استفاده کنند که استانداردهای ایمنی را داشته باشد، بعید به نظر می رسد که حاوی سطوح مضر سم باشد تیلاپیا بیش از هر نوع ماهی دیگر سم ندارد.

۸ خواص درمانی و فواید ماهی تیلاپیا

مناسب برای رشد و نگهداری استخوان ها : ماهی تیلاپیا برای استخوان های شما مفید است. این ماهی حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است که برای رشد و نگهداری استخوان مورد نیاز می باشند. چند مطالعه اخیر نشان داده است که کلاژن ماهی تیلاپیا نوع ۱، در پزشکی بسیار مفید است.

۸ خواص درمانی و فواید ماهی تیلاپیا

پیشگیری کننده از بیماری هایی مانند سرطان: تیلاپیا مانند چندین نوع ماهی دیگر، حاوی سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی است که با سرطان مبارزه کرده و بیماری های مربوط به قلب را درمان می کنند. سلنیوم، فعالیت رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. حتی از جهش سلولهای سالم به سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، دانشمندان دریافته اند که یک پپتید ضد میکروبی (زنجیره اسیدهای آمینه کوتاه)، هپسیدین ۱-۵، دارای اثرات ضد التهابی است و می تواند به عنوان یک درمان جدید برای سرطان استفاده شود.

کاهش وزن: تیلاپیا، همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم می تواند به تقویت تلاش های کاهش وزن کمک کند. از نظر پروتئین بسیار بالا و کالری بسیار کمی دارد. این ترکیب می تواند یک روش عالی برای کاهش کالری دریافتی و همچنین تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.

کمک به بهبود بیماران تیروئیدی: تیلاپیا حاوی سلنیوم است که نقش مهمی در تنظیم غده تیروئید دارد و عملکردهای هورمونی را نیز بهبود می بخشد. عملکرد منظم غده تیروئید متابولیسم بدن شما را افزایش داده و از افزایش یا کاهش وزن یا هر بیماری دیگر مربوط به عملکرد نامناسب تیروئید پیشگیری می کند.

محافظت از عملکرد مغز: مصرف تیلاپیا می تواند عملکرد مغز را تقویت کند. زیرا حاوی امگا ۳ فراوانی است که عملکرد عصبی را افزایش می دهد. تیلاپیا همچنین مملو از سلنیوم است که ثابت شده است از مغز در برابر بیماری های مختلف مانند آلزایمر، پارکینسون و صرع محافظت می کند. جریان اکسیژن به مغز را افزایش می دهد، که به تعادل مایعات در بدن کمک می کند. این ماده علاوه بر رساندن مواد مغذی به سیستم، وضوح ذهنی را نیز افزایش می دهد.

محافظت از کارکرد قلب: یکی دیگر از فواید ماهی تیلاپیا این است که از قلب شما به خوبی مراقبت می کند. اما تیلاپیا های وحشی در مقایسه با اسیدهای چرب دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستند. طبق یک مطالعه اخیر، امگا ۳ می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و از حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین پیشگیری کند.

حتماً بخوانید:
ماهی سالمون و ۸ خاصیت بی نظیر این ماهی برای سلامت بدن

ماهی سالمون و ۸ خاصیت بی نظیر این ماهی برای سلامت بدن

در میان ماهی‌های مختلفی که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید، ماهی سالمون یا ماهی آزاد نیز یکی از آن‌ها است. این نوع ماهی خواص فوق العاده ای در…

مبارزه با پیری: تیلاپیا حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین E بوده که برای پوست مفید است. آنها چهره شما را بهبود بخشیده و پوست شما را درخشان می کنند. هر دو ویتامین آنتی اکسیدان قوی هستند، به این معنی که در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر موثر هستند. در نتیجه به کاهش التهاب و استرس کمک می کنند. آنها همچنین از پوست در برابر آسیب نوری محافظت می کنند .آسیب پوستی ناشی از اشعه های مضر UV در نتیجه پوست، استخوانها، اندامها و سلولهای شما فعال و جوان باقی می مانند .

التیام دهنده زخم ها : دانشمندان دریافته اند که پپتید کلاژن دریایی از تیلاپیا نیل، نقش مهمی در بستن زخم های خراشیده در حیوانات آزمایشگاهی دارد.

عوارض مصرف ماهی تیلا پیلا چیست؟

عوارض مصرف ماهی تیلا پیلا چیست؟

خطر مسمومیت با آرسنیک : دانشمندان ماهی پرورشی تیلاپیا را در تایوان ارزیابی کردند. طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد در آرسنیک نگهداری می شود. آرسنیک یک متالوژن ایجادکننده سرطان است و قرار گرفتن مزمن در معرض آرسنیک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

خطر مسمومیت با جیوه: ممکن است در مورد مسمومیت با جیوه مربوط به ماهی تیلاپیا یا ماهی به طور کلی شنیده باشید. درست است. دانشمندان دریافته اند که آب شیرین و ماهی تیلاپیا می تواند در تجمع زیستی جیوه نقش داشته باشند. با این حال، تیلاپیا آب شیرین در مقایسه با مسمومیت جیوه ناشی از تیلاپیا پرورشی، حدود ۵٪ خطر مرگ و میر کمتری دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits