دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ثواب به دست کردن انگشتر نقره
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انگشتر به عنوان یکی از معمول ترین و زیباترین زینت های ساخته شده توسط بشر است، که از دیر باز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. انگشتر ها علاوه بر زیبایی بخشیدن به دست، گاهی دارای محاسن و آثار معنوی نیز هستند.

خواص انگشتر نقره از منظر اسلام

در ایران یکی از اصلی ترین کاربردهای نقره استفاده از آن در ساخت زیورآلاتی چون انگشتر نقره، گردنبند یا آویز نقره و غیره می باشد. اما در بین زیورآلات انگشتر یکی از نمادی ترین نوع جواهرآلات است زیرا برخی از این انگشترها به عنوان حلقه ازدواج استفاده می شوند و یا برخی دیگر میراث خانودگی هستند و از اشخاصی مانند مادر یا پدر به ارث می رسند.

بنابراین انگشترها صرف نظر از جنسی که دارند نیز می توانند ارزش معنوی بالایی داشته باشند. نقره یکی از فلزات ارزشمند و گران بها است که به واسطه ی ظاهر براق و سفید رنگ و وزن سبکی که دارد، مانند فلز طلا طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. از دیگر کاربردهای نقره می توان به ساخت ظروف تزیینی، تولید مدال، سکه، آینه و غیره اشاره کرد.

خواص انگشتر نقره از منظر اسلام

انگشتر نقره چه خواصی دارد؟

مرسوم ترین نوع انگشتر که معمولا در بین آقایان و بانوان استفاده می شود، انگشتری با رکاب نقره و نگینی متفاوت است. این به این معنی است که در ساخت رکاب انگشتر از فلز براق و زیبای نقره و در قسمت سنگ از سنگ های زینتی و قیمتی مانند عقیق، زمرد، یاقوت، حدید و یا فیروزه استفاده می شود.

حکم استفاده از انگشتر نقره برای مردان و زنان

از نظر اسلام ، پوشیدن زینت آلاتی همچون انگشتر ، گردنبند و دستبند و ... که از جنس نقره باشد ، حرام نیست و در نتیجه خواندن نماز با آن اشکالی نخواهد داشت ؛ برخلاف طلا که برای مردان حرام است و باعث باطل شدن نماز می شود.

پیامبر(ص) و معصومان نیز از نقره استفاده می کرده اند و استفاده از دیگر فلزات به ویژه آهن را برای زینت مکروه می دانستند.

امیرمومنان(ع) می فرمایند: (( به غیر از انگشتر نقره چیز دیگری در دست نکنید. همانا رسول خدا (ص) فرمود: پاک نیست دستی که در آن انگشتر آهنی باشد.))

روزی پیامبر اکرم(ص) مردی را دیدند که که در انگشت خود، انگشتری از جنس آهن داشت. پس حضرت به او فرمود: (( این انگشتر زینت اهل جهنم است. این را از خودت دور کن.

پس آن مرد انگشتر را بیرون آورد و گفت: ای رسول خدا ! آیا دیگر انگشتری در دست نکنم. حضرت(ص) فرمود: (( چرا، بکن. اگر می خواهی انگشتری از جنس نقره تهیه کن و لازم هم نیست که بیشتر از یک مثقال وزن داشته باشد.))

درباره نهی استفاده از انگشتری آهنی امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند: (( در دست فرزندانتان انگشترهای آهنی نکنید!)) همچنین در دیگر احادیث ، زینت با آلاتی از جنس برنج و مس نیز نهی شده است.

بنابر مجموع این احادیث، زینت کردن با آلات بدلی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بیشتر آن ها از جنس آهن است و آبکاری طلا و نقره شده، کراهت دارد. افزون بر آن که به تندرستی آسیب می رساند.

آیا انگشتر سفارش نقره در اسلام وجود دارد؟

آداب به دست کردن انگشتر

در روایات انگشتر نقره آمده است که اگر نگین انگشتر یکی از موارد زمرد، سنگ زمزم، عقیق، یاقوت، فیروزه، بلور، جزع یمانی، حدید چینی و در نجف باشد، استفاده از آنها مستحب است. همچنین به دست کردن انگشتر در دست چپ مکروه شمرده شده و مستحب آن است که در دست راست باشد و در انگشت کوچک یا کنار آن بگذارند که این نیز مستحب است. قرار دادن انگشتر در انگشت سبابه یا وسطی مکروه است.
حک آیه های قرآن کریم و نقوشی که ائمه از آنها بهره می گرفتند، بر روی انگشتر مستحب است. در مقابل کشیدن تصویر حیوان مکروه شمرده شده است. پیامبر و اهل بیت ایشان بر انگشترهای خود این چنین حک کرده بودند :

  • رسول اکرم : «محمّدٌ رسولُ الله»
  • امیرمؤمنان : «ألْمُلْکُ لله»
  • امام حسن : «العزّة لله»
  • امام حسین : «انّ الله بالغ أمره»
  • امام سجّادعلیه السلام: «خَزِیَ وَ شَقِیَ قاتلُ حسین بن علی علیهما السلام»

از دیگر مواردی که در آداب به دست کردن انگشتر نقره می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ انگشتری که اسما الهی یا نام ائمه بر روی آن حک شده، در هنگام استنجا، واجب است از دست بیرون آورید. در هنگام وضو انگشتر را بچرخانید تا از رسیدن آب به زیر آن مطمئن شوید. نشانه گذاشتن به منظور یادآوری کارها، بر روی انگشتر مکروه است مگر برای شمارش رکعت نماز باشد.

حتماً بخوانید:
۱۲ روش طلایی برای سفید کردن انگشتر نقره

۱۲ روش طلایی برای سفید کردن انگشتر نقره

تمیز و براق کردن نقره سیاه شده ( روش های خانگی ) : برای اینکه انگشتر نقره تان سیاه نشو مقداری گچ در کنار آن نگاه دارید و برای سفید کردن آن می توانید…

خواص انگشتر نقره

از اصلی ترین خواص نقره می توان به تنظیم گردش خون اشاره کرد. به همین دلیل به بسیاری از زنان و مردانی که فشار خون بالایی دارند، استفاده از انگشتر نقره توصیه می شود. همچنین توصیه استفاده از انگشتر نقره بیشتر به آقایان شده است زیرا از فشار عصبی و پرخاشگری نیز جلوگیری می کند.

بهترین ثواب انگشتر نقره از دید اسلام

بسیاری از داروهای پزشکی مربوط به چنین بیماری هایی نیز حاوی نقره می باشند. یکی دیگر از خواص نقره بر بدن کاهش استرس و اضطراب می باشد. با استفاده از انگشتر نقره شما می توانید سوخت و ساز بدن خود را تنظیم کنید که باعث ایجاد آرامش کلی در بدن می شود.

تغییر رنگ نقره در هنگام استفاده از آن نیز به تنهایی نشانگر چند نوع اختلال در بدن است که یکی دیگر از خواص نقره به حساب می آید. اگر نقره در استفاده ی شما دچار کدری و تیره رنگی شد، یعنی شخص دارای یک مشکل در سیستم غدد درون ریز خود است. خلاف این مورد نیز کاملا صادق است.

حتماً بخوانید:
انگشتر عقیق سبز 1401 | 35 عکس انگشتر عقیق سبز زنانه ظریف و شکیل

انگشتر عقیق سبز 1401 | 35 عکس انگشتر عقیق سبز زنانه ظریف و شکیل

این سنگ یک گونه خاص و ویژه می باشد که رنگ سازی کریستال در آن به عهده هیدروکسید نیکل می باشد. بیش از 50 انگشتر عقیق سبز فوق العاده شیک و بسیار جذاب را…

اگر نقره پس از مدتی استفاده ی شما از آن بسیار شفاف شد، این امر ناشی از یک اختلال جدی کلیوی است زیرا تعریق در بدن باعث منتشر شدن موادی حاوی نیتروژن در بدن می شود که با نقره واکنش داده و باعث شفافیت این فلز می شود. همچنین گفته می شود نقره باعث از بین رفتن 650 نوع میکروب می شود و از آنجایی که یکی از معدود فلزاتی است که حساسیت زا نمی باشد، می توان گفت استفاده ی بالایی دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits