دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی مزیت های بی شمار مصرف پروبیوتیک برای زنان !
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پروبیوتیک باکتری‌ زنده و مخمر مفیدی است که به گوارش و هضم غذا در معده کمک می‌کند و به «باکتری‌ خوب» معروف است. پروبیوتیک‌ از باکتری‌های زنده خوب و یا مخمرهایی ساخته می‌شوند که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می‌کنند.

فواید پروبیوتیک برای زنان

مصرف پروبیوتیک ها می تواند برای اکثر افراد مفید باشد، اما پروبیوتیک ها برای زنان اهمیت بیشتری دارد. زنان 2 تا 6 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند و بیماری التهابی روده دو برابر بیشتر در زنان تشخیص داده می شود. با در نظر گرفتن این موضوع ، برای زنان بسیار ضروری است که نگران سلامت روده شان باشند و هر کاری که می توانند انجام دهند که میکروبیوم های داخلی متنوعی داشته باشند تا اختلالی در عملکرد طبیعی به وجود نیاید.

علاوه بر میکروبیوم روده که همه ما داریم، زنان یک میکروبیوم واژن هم دارند که لازم است برای سالم ماندن و عملکرد صحیح در تعادل باشد. برخی از پروبیوتیک ها به طور خاص برای حمایت از سلامت واژن و باروری و همین طور ایمنی عمومی و سلامت روده طراحی شده اند. در ادامه به پروبیوتیک ها و اهمیت ویژه ای که برای زنان دارند، می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

پروبیوتیک ها چه هستند و چرا به آن ها نیاز داریم؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که می توانیم آن ها را به عنوان مکمل یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی مان در غذا های تخمیر شده ای مثل کیمچی یا ماست پروبیوتیک استفاده کنیم.

آن ها تعداد میکرو ارگانیسم های مفیدی که در حال حاضر در بدن ما در دستگاه گوارش، روی پوست و حتی در پوشش واژن زندگی می کنند را افزایش می دهند.

کریستی دین، متخصص تغذیه و متخصص سلامت روده می گوید: "پروبیوتیک ها ترکیبی از باکتری های مفید زنده یا مخمرند که بومی میکروبیوم روده ما هستند. آن ها از باکتری ‌های خوبی تشکیل شده‌ اند که ما را سالم و سرحال نگه می ‌دارند و می‌ توانند به حفظ تعادل باکتری ‌هایی که ممکن است به دلیل بیماری هماهنگی شان به هم بریزد کمک کنند ."

پروبیوتیک ها می توانند به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک کنند. یکی از بررسی های انجام شده در سال 2019 نشان داد که یک میکروبیوم سالم روده می تواند دیواره روده را نفوذ پذیرتر کند که به نوبه خودش از عبور میکروارگانیسم های بد از طریق دیواره روده به جریان خون جلوگیری می کند.

فواید پروبیوتیک

دین اضافه می کند که پروبیوتیک ها می توانند متحدان قدرتمندی در پیشگیری از عفونت و کمک به مبتلایان به بیماری باشند. شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد؛ می ‌توانیم با مصرف گونه‌ های خاصی از پروبیوتیک‌ ها، برخی از بیماری ‌ها را درمان یا حتی از آن ها پیشگیری کنیم. فواید بالقوه پروبیوتیک ها در اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل ، بیماری التهابی روده و عفونت های واژن مشاهده شده است.

فواید پروبیوتیک ها برای زنان

با این اوصاف، زنان چه سودی از مصرف پروبیوتیک ها عایدشان می شود؟
1-سلامت واژن و باروری

بررسی ها نشان داده ‌اند که برخی از سویه ‌های لاکتوباسیل یا نوع خاصی از پروبیوتیک که در بیشتر غذا های پروبیوتیک وجود دارد، می ‌تواند در درمان و پیشگیری از عفونت ‌های واژن مفید باشد. واژینوز باکتریایی می تواند مشکل ساز باشد؛ زیرا می تواند باعث بیماری های التهابی لگن و عوارض بارداری شود . یک بیوم سالم واژن عامل مهمی برای بارداری موفق و سلامت نوزاد است زیرا بررسی ها نشان می دهد که اولین میکروب های دستگاه گوارش نوزاد در حالی که از طریق دهانه رحم به بیرون رانده می شوند، با او همراه می شوند.

دین استفاده از پروبیوتیک های خوراکی را برای سلامت واژن توصیه می کند. او می گوید : "پروبیوتیک ها به ویژه برای سلامت واژن مفید هستند؛ چرا که تعادل میکروبیوم واژن که می توانند در معرض عفونت های مخمری، واژینوز باکتریایی و عفونت های دستگاه تناسلی باشند را حفظ می کنند. سویه ‌های خاصی از پروبیوتیک وجود دارد که در این زمینه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته ‌اند و اثرات مفید زیادی دارند. "

2-ایمنی

عفونت ‌های دستگاه ادراری در زنان بسیار شایع ‌تر از مردان است، زیرا به دلیل نزدیکی دهانه واژن و مقعد، احتمال آلودگی متقاطع واژن با باکتری E-Coli از راست روده را افزایش می ‌دهد. مطالعات نشان داده اند که استفاده از شیاف پروبیوتیک می تواند به طور موثر عفونت ها را پاک و میکروبیوم واژن را متعادل کند. این شیاف ممکن است مخصوصا بعد از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک مفید باشد ، زیرا معمولا می تواند منجر به از بین بردن تعادل در ترکیب میکروبی بدن ما شود.

مزیت پروبیوتیک برای زنان

3-سلامت کلی روده

از نظر آماری، زنان مشکلات گوارشی بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند، بنابراین توجه به سلامت روده در اولویت قرار دارد. مصرف پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش علائم بیماری های گوارشی کمک کند.

دین می ‌گوید: "غذا های تخمیری مثل ماست، کیمچی و کلم ترش می ‌توانند با افزایش عملکرد میکروبیوم و کاهش تعداد باکتری ‌های عامل بیماری در روده‌ ها، در کنار رشد باکتری ‌های خوب لاکتوباسیل مفید باشند. " با این حال، باید این را گفت که اثرات پروبیوتیک ها و غذا های تخمیر شده گذرا هستند، بنابراین اگر مصرف آن ها را متوقف کنید، مزایای آن از بین خواهد رفت.

4-خلق و خو

زنان معمولا در طول دوره عادت ماهانه، بارداری یا یائسگی ، به دلیل تغییر در فعالیت هورمونی که در این دوران تجربه می‌کنند، شاهد به وجود آمدن مشکلاتی در خلق و خوی شان هستند.

مطالعات نشان داده اند که یک میکروبیوم روده سالم می تواند از سلامت روان حمایت کند، در حالی که یک میکروبیوم نامتعادل می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات خلقی شود. طور کلی دلیلش این است که باکتری های روده ما می توانند از هورمون های آزاد شده توسط بدن تقلید و از طریق عصب واگ با مغزمان ارتباط برقرار کنند. این ارتباط را محور روده – مغز می نامند.

5-خواب

کیفیت و مدت خواب می تواند تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله یائسگی قرار بگیرد. پژوهش به عمل آمده نشان می دهد که میکروارگانیسم هایی که در زمان کم خوابی بدن رشد می کنند هم می توانند باعث اختلال در ریتم شبانه روزی ما شوند. تنوع داشتن میکروبیوم روده می تواند با ایجاد رقابت موثر، از رشد بیش از حد این میکروارگانیسم های تأثیرگذار بر خواب جلوگیری کند.

انواع پروبیوتیک

6-پوست

بر اساس تحقیقات سال 2019، ضعف سلامت در روده به دلیل تأثیر میکروبیوم بدن بر سیستم ایمنی، می تواند باعث تحریک پوست شود. پوست اولین سد ایمنی بدن در برابر دنیای پیرامونمان است و با غشاهای مخاطی و دیواره روده ما در تعامل است تا از نفوذ میکروارگانیسم های بد به بدنمان جلوگیری کند.
پروبیوتیک ها می توانند باعث شوند یک فلور روده ای سالم که متشکل از میکروارگانیسم هاست در سراسر بدن ایجاد شود. تنوع خوب باکتری ها می تواند از رشد بیش از حد میکروارگانیسم هایی که باعث تحریک پوست می شوند،

انواع پروبیوتیک های خوب و مناسب برای زنان کدامند؟

پروبیوتیک هایی که دارای انواع لاکتوباسیل ها هستند، می توانند سلامت روده و واژن را تقویت کنند. لاکتوباسیل‌ها می‌توانند محیط واژن را بیش از حد اسیدی کنند تا دیگر میکروارگانیسم‌ها نتوانند جایی برای خودشان پیدا کنند.

حتماً بخوانید:
تفاوت اصلی بین پروبیوتیک و پری بیوتیک در چیست ؟

تفاوت اصلی بین پروبیوتیک و پری بیوتیک در چیست ؟

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک در این است که پری بیوتیک‌ها غذای پروبیوتیک‌ها هستند. برای کسب آگاهی بیشتر تا انتها ما را همراهی کنید.

این باعث می‌شود که آنها برای پیشگیری از واژینوز باکتریایی و سایر عفونت‌ها به صورت کامل توسط بدن زنان مصرف شوند. این فواید سلامتی واژن حتی وقتی که پروبیوتیک‌ها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند هم قابل مشاهده اند، چرا که مزایایی برای سلامت کلی سیستم ایمنی بدن و تاثیر متعادل کننده کلی بر میکروبیوم ما دارند.

منبع : سلام زیبا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits