دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت جرقه زدن مدام فندک اجاق گاز رومیزی چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلایل متعددی می‌تواند سبب جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز شوند. از جمله دلایل : نوسانات جریان برق؛ سوختن فندک اجاق گاز؛ وجود نم یا رطوبت در پیلوت یا فندک؛ شستشوی اجاق گاز با آب زیاد؛ سر رفتن غذا است.

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

اگر فندک گازتان مدام جرقه می‌زند یا برعکس می‌خواهید علت جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی تان را بدانید یا به دنبال علت برق گرفتگی فندک اجاق گاز تان هستید، با این مقاله از دلگرم همراه باشید چون ما تمام این مشکلات و بیش از آن را بررسی کرده‌ایم. اگر از جرقه زدن بی‌وقفه‌ی گاز گله دارید یا به دنبال علت جرقه زدن مداوم فندک گاز تان هستید، به احتمال زیاد علتش یکی از موارد زیر است:

جریان برق ورودی به جرقه‌زن گاز دچار نوسان شده و عملکردش را مختل کرده است.
در زمان شستشوری اجاق و یا به علت سر رفتن غذا رطوبت وارد جعبه فندک یا ترانس فندک اجاق گاز شده است. در صورتی که این اتفاق بیافد حسگرهای ایمنی اجاق فعال می‌شوند و فندک مدام جرقه می‌زند.
اگر فندک اجاقتان غیراتوماتیک است و شما عادت کرده‌اید هنگام فندک زدن مدت زمان طولانی‌ای دکمه‌ی فندک را نگه دارید، پس احتمالاً به همین دلیل فندک گازتان خراب شده و مدام در حال جرقه زدن است!

راهکارهایی برای رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک گاز

در این قسمت راه‌حل‌هایی را بررسی خواهیم کرد که در رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک گاز حتماً به کارتان می‌آید. اولین کار برای رفع مشکل جرقه زدن مداوم فندک، قطع کردن جریان برق است. پس هر چه زودتر دو شاخه‌ی اجاق را از پریز خارج کنید تا ترانس فندک اجاق گاز در اثر جرقه زدنِ مدام نسوزد.

حواستان باشد تا زمانی که مشکل را برطرف نکرده‌اید، برق اجاق را وصل نکنید چون ورود ناگهانی جریان برق ممکن است خسارت بیشتری وارد کند و هزینه تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز را بالا ببرد.معمولاً علت اصلی جرقه زدن مداوم فندک گاز ، خراب شدن ماژول و الکترود اجاق است. بنابراین با تعویض قطعات این مشکل رفع خواهد شد.

اگر دلیل جرقه زدن مداوم فندک گاز ، جرم‌گرفتگیِ فضای مابین شعله و فندک باشد بنابراین بهتر است قطعات شعله را از هم باز کنید، جرم‌گیری را با مواد پاک‌کننده انجام دهد و قطعات را قبل از نصب، کاملاً خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

جرقه زدن مداوم فندک

علت جرقه نزدن فندک گاز رومیزی چیست؟

راستش را بخواهید فرقی نمی‌کند اجاق گازتان رومیزی است یا مبله؛ در هر صورت اگر فندک اجاقتان روشن نمی‌شود ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد؛ از جمله:

شعله اجاق مرطوب شده

گاهی پیش می‌آید که بعد از تمیزکاری اجاق گاز رطوبت به داخل شعله راه پیدا کند. این رطوبت هر چقدر هم کم باشد باز هم ممکن است عملکرد فندک را تحت تاثیر قرار بدهد و مانع از جرقه زدن آن شود.ناگفته نماند که استفاده از سشوار، ساده‌ترین راه برای رفع این مشکل است.

منافذ شعله اجاق مسدود شده

اگر به دلیل ریختن مواد غذایی روی شعله‌ی گاز و یا گرد و غبار منافذ شعله بسته شود دیگر گاز از آن خارج نمی‌شود و درنتیجه جرقه‌زن دیگر کار نمی‌کند.بنابراین بهتر است شعله‌ها را باز کنید و بعد از تمیزکای و جرم‌گیری منافذ، دوباره نصبشان کنید. حواستان باشد که برای تمیز کردن منافذ شعله از جسم نوک‌تیز استفاده نکنید.

قفل اجاق گازتان فعال است

گاهی ممکن است بدون اینکه بخواهید قفل اجاقتان فعال شده باشد، در این صورت فندک دیگر کار نمی‌کند و جرقه نمی‌زند. عبارت «Locked» نشان‌دهنده‌ی فعال بودن قفل است.پس اگر روی صفحه نمایش اجاقتان این کلمه را دیدید، چند ثانیه دستتان را روی صفحه نمایشگر بگذارید تا قفل، غیرفعال و فندک فعال شود.

داخل شعله گاز هوا گرفته

مشکل گرفتگی هوا معمولاً برای اجاق گازهای نو زیاد پیش می‌آید، بنابراین اگر به‌تازگی اجاق خریده‌اید، پیش از وصل کردن جریان گاز تمام شعله‌ها را روی حالت روشن قرار دهید تا هوای اضافی‌شان خارج شود.

اتصال نامناسبی در مسیر فندک وجود دارد

گاهی اوقات در حین جابه‌جایی اجاق یا تمیز کردن آن، سیم اتصالی ماژول کنترل فندک به شعله قطع می‌شود و فندک دیگر جرقه نمی‌زند. بنابراین با تعمیر یا تعویض سیم قطع‌شده مشکل جرقه نزدن فندک رفع می‌‌شود.

رفع جرقه زن اجاق

آیا امکان تعمیر ترانس جرقه زن اجاق وجود دارد؟

در صورتی که مطمئن شده‌اید علت جرقه زدن مداوم فندک گاز خرابی ترانس است پس لازم است که به فکر تعویض این قطعه باشید، چون ترانس فندک اجاق گاز قابل تعمیر نیست.اگر از بابت هزینه تعمیر ترانس جرقه زن اجاق گاز و بالا رفتن هزینه‌هانگران هستید خوب است بدانید که قیمت جرقه زن اجاق گاز با توجه به کیفیتشان از ۳۵,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است.

حتماً بخوانید:
بررسی علت های کم بودن شعله اجاق گاز و نحوه تعمیر آن

بررسی علت های کم بودن شعله اجاق گاز و نحوه تعمیر آن

روشن نشدن اجاق گاز یا کم بودن شعله آن از مشکلات متداولی است که اغلب برای این دستگاه به وجود می‌آید. با دانستن علل به وجود آمدن این مشکلات می‌توان،…

علت برق‌گرفتگی فندک اجاق گاز چیست؟

اگر در هنگام کار با اجاق گاز احساس برق‌گرفتگی به شما دست داد، به سیم اطمینان اجاق نگاهی بیاندازید و مطمئن شوید که سیم به زمین متصل است.همیشه قبل از شستشو و تمیزکاری اجاق، برق آن را قطع کنید، چون احتمال دارد آب به ترانس فندک اجاق گاز نفوذ کند و به این ترتیب هم ترانس خراب می‌شود و هم احتمال برق‌گرفتگی بیشتر می‌شود.فراموش نکنید در زمان‌هایی که شعله‌ی گاز روشن است گاز را تمیز نکنید چون در این حالت خطر برق‌گرفتگی دوچندان خواهد شد.

همان‌طور که متوجه شدید بهترین راه برای اینکه هیچ وقت به چنین مشکلاتی دچار نشوید، نگهداری مناسب از اجاق گاز است.تمیز کردن اصولی اجاق، نگه نداشتن طولانی مدت دکمه‌ی فندک، جلوگیری از نفوذ رطوبت و موادغذایی به ترانس و منافذ شعله و بسیاری موارد دیگر که در این مقاله به آن اشاره کردیم، باعث می‌شود تا سالیان سال به‌خوبی و خوشی و بدون هیچ مشکلی با اجاقتان سر کنید!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits