دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
2 روش بسیار مقوی تهیه شیر برنج برای نوزاد 6 ماهه
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شیر برنج یک غذای مقوی و خوشمزه برای نوزادان بزرگ تر از شش ماه است. این غذا سرشار از ویتامین B و کلسیم و فسفر و حاوی پروتئین است. مصرف آن باعث افزایش وزن کودکان لاغر شده و انرژی دهنده در دوران سرماخوردگی محسوب می شود.

طرز تهیه شیربرنج برای نوزاد

شیر برنج برای نوزاد بزرگ تر از شش ماه، یک غذای مقوی و خوشمزه است که روش تهیه بسیار ساده ای دارد. برای تهیه شیر برنج برای کودکان باید به نکات خاصی توجه کنید تا مواد مغذی موجود در آن حفظ شود. در این مقاله قصد داریم تا نحوه تهیه شیر برنج برای نوزادان را توضیح داده و همچنین در مورد خواص شیر برنج برای نوزادان صحبت کنیم.

روش اول برای تهیه شیر برنج برای نوزاد

مواد لازم برای تهیه شیر برنج برای نوزاد

  1. سه قاشق مرباخوری برنج مرغوب
  2. یک لیوان آب
  3. یک پیمانه شیر

دستور تهیه شیر برنج برای نوزاد

  • ابتدا به خوبی برنج را پاک کرده و شست و شو دهید. سپس یک لیوان آب را بر روی برنج ریخته و به مدت دو ساعت صبر کنید.
  • پس از اینکه برنج به مدت 2 ساعت خیس خورد، با همان آب بر روی حرارت شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • پس از اینکه برنج جوش آمد، از درجه حرارت آن کم کنید به طوری که برنج به آرامی بجوشد. حتما درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا سر نرود.
  • به مدت 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا برنج به خوبی پخته و نرم شود. سپس شیر را به آن اضافه کرده و هم بزنید.
  • به مدت 30 دقیقه دیگر برنج را طبخ کنید تا با حرارت ملایم پخته و غلیظ شود. سپس آن را در میکسر قرار دهید تا مثل فرنی صاف و نرم تر شود.
  • در انتهای پخت برنج می توانید یک قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید، اما متخصصان تغذیه توصیه می کنند که کودک را به خوردن غذاهای شیرین عادت ندهید.
  • توجه کنید که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار حساس به نور است و ممکن است در معرض هوا اکسید شود. پس حتما هنگام درست کردن غذا درب آن را ببندید تا ارزش غذایی آن کاهش پیدا نکند.

تهیه شیربرنج برای نوزاد

روش دوم تهیه شیر برنج با شیر مادر یا شیر خشک

برای تهیه شیر برنج با شیر مادر یا شیر خشک، نباید شیر را حرارت بدهید؛ زیرا حرارت مواد مغذی موجود در شیر را از بین می برد. برای این کار به شکل زیر عمل کنید:

  • صبر کنید تا برنج به خوبی پخته شود و آب موجود در برنج تمام شود.
  • به طور مرتب این برنج را هم بزنید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس قابلمه را از روی حرارت خارج کنید
  • پس از اینکه برنج کمی خنک شد، نصف پیمانه شیر خشک یا شیر مادر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  • در این روش هم حتما شیر برنج را در میکسر قرار دهید تا به خوبی رقیق و نرم شود.

نکاتی که باید برای تهیه شیر برنج برای نوزادان بدانید

  1. بهتر است که پس از افزودن شیر به قابلمه، درب آن را نبندید؛ زیرا غذا به سرعت سر رفته و از قابلمه بیرون می ریزد.
  2. بهتر است برای تهیه شیر برنج از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید، زیرا عطر و طعم بهتری از نمونه های مشابه دارد.
  3. شیر برنج را می توانید با شیر مادر نیز تهیه کنید تا ارزش غذایی آن افزایش پیدا کند.
  4. برای تهیه شیر برنج حتی می توانید شیره بادام را گرفته و در پایان پخت به آن اضافه کنید.
  5. توجه کنید که کودک به خوردن غذاهای جامد عادت نکرده است، بنابراین بهتر است که شیر برنج را در میکسر قرار داده و آن را نرم و رقیق کنید تا به راحتی برای نوزاد قابل مصرف باشد.

تهیه شیربرنج برای نوزاد

خواص شیر برنج برای نوزادان

متخصصان تغذیه تاکید می کنند که برای نوزادان بزرگ تر از 6 ماه حتما شیر برنج تهیه کنید. این غذا برای رشد و حفظ استحکام استخوان های نوزاد بسیار مهم است، زیرا منبعی غنی از مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامت بدن است. این غذا حاوی ویتامین های گروه B به خصوص B2 است. علاوه بر این، کلسیم و فسفر دو ماده معدنی مهم موجود در شیر است که به رشد و سلامت دندان ها کمک می کند.

به علاوه، برنج حاوی کربوهیدرات هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می شوند. اگرچه میزان پروتئین موجود در برنج زیاد نیست، اما در کنار شیر می تواند نیاز بدن را تامین کند. در ضمن مصرف این غذا باعث افزایش وزن کودکان لاغر شده و انرژی دهنده در دوران بیماری هایی مثل سرماخوردگی محسوب می شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که رعایت تنوع در رژیم غذایی کودکان حائز اهمیت است و باعث می شود تا کودک از مصرف غذاهای تکراری خسته نشود. همچنین تنوع در مواد غذایی به علت داشتن ارزش غذایی مختلف، در رشد کودک نیز نقش بسزایی دارد.

نتیجه :

شیر برنج یک غذای مقوی و خوشمزه برای نوزادان بزرگ تر از شش ماه است. این غذا سرشار از ویتامین B و کلسیم و فسفر و حاوی پروتئین است. این غذا نه تنها می تواند به رشد و استحکام استخوان ها کمک کند، بلکه یک غذای مقوی برای سوخت و ساز بدن و انرژی دهنده در دوران سرماخوردگی است. خوشحال می شویم که شیر برنج را با استفاده از این دستور غذایی فوق العاده و ساده تهیه کرده تا نوزادتان میل نماید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits