دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تنزل شغلی : بهترین راه کنار آمدن با کاهش رتبه و جایگاه شغلی در محیط کار !
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تنزل رتبه شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که کارفرما کارمندی را به پست پایین‌تری منصوب کند. پست جدید اغلب مسئولیت‌ها و دستمزد کمتری دارد.

اگر کارفرما شما را تنزل رتبه داده است یا نگران این مسئله‌اید، درک شرایط پیش رو و نحوه غلبه بر مشکلات ناشی از آن راهگشا خواهد بود. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که دلایل احتمالی تنزل رتبه شغلی چیست، چطور باید با آن کنار بیاییم و آیا اصلا تنزل رتبه در محل کار قانونی است یا خیر.

دلایل احتمالی تنزل رتبه شغلی چیست؟

هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بدون رضایت کارمند شرایط استخدام او را تغییر بدهد. تنها در صورتی چنین تغییراتی مجاز است که در قرارداد کار به آن اشاره شده باشد، کارمند از آن راضی باشد یا این کار دلایل محکمه‌پسندی داشته باشد. در این شرایط، ممکن است که از نظر عنوان و سمت تغییری ایجاد نشود، ولی در عمل مسئولیت‌ها و وظایف کاری جدید نشان بدهند که رتبه شغلی کارمند تنزل پیدا کرده است. در هر صورت، هیچ‌چیز نباید خلاف رضایت کارمند یا قرارداد او باشد.

۱. عملکرد ضعیف در محل کار

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای تنزل رتبه شغلی کارمند ضعف عملکرد اوست. اگر کارمندی برخلاف قرارداد خود عمل کند یا بندهایی از آن را رعایت نکند، معمولا کارفرما ابتدا به او هشدار می‌دهد. در صورتی که کارمند به این هشدارها توجهی نکند، رتبه شغلی او پایین‌تر می‌رود. با اینکه این اتفاق خوشایند نیست، به این معناست که کارفرما می‌خواهد به‌جای اخراج کارمند او را در شرکت یا سازمان خود حفظ کند.

چطور با تنزل رتبه شغلی کنار بیاییم؟

۲. تجدید ساختار شرکت

گاهی اوقات ساختار شرکت‌ها تغییر می‌کند. در چنین شرایطی، رهبری شرکت از نظر فعالیت، سلسله مراتب یا حتی مالکیت دوباره سازمان‌دهی می‌شود. این کارها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • عملکرد ضعیف شرکت و مدیران آن؛
  • بدهی‌های بیش از اندازه شرکت؛
  • فشار ناشی از رقابت با شرکت‌های دیگر؛
  • ادغام شرکت؛
  • خرید شرکت توسط شرکتی دیگر.

این تجدید ساختار ممکن است به تخصیص دوباره بسیاری از مسئولیت‌ها، ترکیب یا جداسازی واحدهای قدیمی و اضافه‌شدن موقعیت‌ها و مسئولیت‌های جدید برای کارکنان منجر شود.

در این شرایط ممکن است کارمندی با اینکه هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، تنزل رتبه پیدا کند. احتمال دارد که ساختار و سلسله‌مراتب جدید سازمان او را ملزم کند که به تیم یا بخش دیگری منتقل شود و درنتیجه موقعیت شغلی پایین‌تری داشته باشد. اگر ۲ شرکت با هم ادغام شوند، احتمال اینکه افراد زیادی با موقعیت‌های شغلی مشابه وجود داشته باشند، بیشتر می‌شود. در این صورت، تنزل رتبه شغلی برخی از آنها بر اخراجشان ارجحیت دارد.

۳. پست سازمانی از بین برود

حتی اگر کارمندی بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد هم ممکن است شرکت تصمیم بگیرد که او را از کار بیکار کند. این مسئله ممکن است نتیجه تجدید ساختار شرکت، شیوه‌های جدید برای انجام کارها یا حتی ورود فناوری‌های جدیدی باشد که جایگزین نیروی انسانی می‌شوند.

مثلا مدیران یک شرکت ممکن است بعضی از وظایف شغلی را برون‌سپاری کنند. نتیجه این می‌شود که کسانی که قبلا عهده‌دار انجام آن وظایف بوده‌اند، بیکار می‌شوند. در صورتی که کارمند مدنظر مهارت‌ها و تجربیات ارزشمندی داشته باشد، احتمال دارد که مدیر به‌رغم مازادبودن موقعیت شغلی، او را در شرکت حفظ کند. در این حالت هم تنزل رتبه شغلی کارمند به‌جای اخراج او بهترین کار ممکن است.

۴. رفتار نادرست کارمند

اگر کارمندی کار اشتباهی انجام بدهد، تنزل رتبه شغلی اقدامی انضباطی خواهد بود. در صورتی که این رفتار نادرست به‌اندازه‌ای اشتباه نباشد که او اخراج شود یا کارمند مدنظر مدتی طولانی در استخدام شرکت بوده باشد و کارفرما بخواهد یک فرصت دیگر به او بدهد، احتمال تنزل رتبه بیشتر می‌شود.

تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند

منظور از رفتار نادرست هم رفتاری است که قوانین محل کار را نقض می‌کند یا به حقوق دیگران لطمه می‌زند، از قلدری سازمانی گرفته تا آسیب‌زدن به اموال شرکت یا سازمان.

چطور با تنزل رتبه شغلی کنار بیاییم؟

۱. با سرپرست خود صحبت کنید

اولین قدم تأثیرگذار این است که سراغ مدیر یا سرپرست خود بروید. با او صحبت کنید تا متوجه دلیل تنزل رتبه شغلی خود شوید. با این کار متوجه می‌شوید که آیا مقصر پیش‌آمدن این موقعیت بوده‌اید یا نه و چرا این اتفاق افتاده است.
حتی اگر دلیل این اتفاق را می‌دانید هم بهتر است با او صحبت کنید. احتمالا او اطلاعات بیشتری دارد. مثلا اگر خطایی عملکردی یا انضباطی رخ داده باشد، او به شما کمک می‌کند که بفهمید چه اشتباهی صورت گرفته است و در آینده چگونه می‌توانید از وقوع چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید.

۲. گزینه‌های پیش رو را ارزیابی کنید

انتخاب یکی از گزینه‌های ممکن به دلیل تنزل رتبه شغلی بستگی دارد. در صورتی که ناشی از عملکرد ضعیف شما باشد، بهتر است راه‌هایی برای بهتر کارکردن پیدا کنید. گفت‌وگو با سرپرست به شما کمک می‌کند تا راه‌های بهبود علمکرد خود را بفهمید و تعهد شما به شرکت را نشان می‌دهد. در صورت برخورد انضباطی، برای اصلاح خود و اجتناب از تکرار مسئله در آینده تلاش کنید.

علاوه‌ بر این، از طریق گفت‌وگو با سرپرست می‌توانید متوجه مهارت‌های لازم برای ارتقای شغلی شوید و برای کسب آن مهارت‌ها تلاش کنید.

اگر دلیل تنزل رتبه تجدید ساختار شرکت یا ازبین‌رفتن پست سازمانی باشد، ۲ راه پیش رو دارید:

  • تلاش برای رسیدن به موقعیت بالاتر در سلسله مراتب جدید؛
  • جست‌وجوی فرصت‌های شغلی دیگر و استعفا دادن.

۳. اعتراض کنید

اگر فکر می‌کنید که تنزل رتبه شغلی شما ناعادلانه بوده است و شواهد کافی برای اثبات این مسئله وجود دارد، می‌توانید اعتراض کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند بدون دلیل موجه و محکمه‌پسند شما را اخراج کند یا تنزل رتبه بدهد. اگر عملکردتان خوب بوده است و هیچ مشکل انضباطی یا نقض قرارداد کاری نداشته‌اید، می‌توانید از کارفرما شکایت کنید.

تنزل رتبه ی شغلی در شرکت

برای این کار بهتر است که ابتدا قرارداد را دوباره بخوانید و بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم نیانداخته‌ باشید. اگر از ناعادلانه یا تبعیض‌آمیزبودن شرایط مطمئنید، بهترین راه این است که سراغ یک مشاور حقوقی باتجربه بروید. در این شرایط هیچ‌کس به‌اندازه کارشناس حقوقی یا وکیل فعال در زمینه حقوق کار نمی‌تواند به شما کمک کند.

۴. مهارت‌های شغلی خود را ارتقا بدهید

بسته به دلیل تنزل رتبه شغلی، مهارت‌های مختلفی وجود دارند که باید یاد بگیرید. یادگیری این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا موقعیت شغلی جدید یا بهتری در شرکت یا خارج از آن پیدا کنید. در صورتی که دلیل تنزل رتبه اقدامات انضباطی است، می‌توانید مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید. ارتباط خوب با دیگران، همدلی، تفکر انتقادی و مهارت‌هایی از این قبیل به شما کمک می‌کنند تا از اشتباهات ناخواسته در محل کار پرهیز کنید و نشان بدهید که می‌توانید تغییر مثبتی کنید.

در صورتی که دلیل تنزل رتبه شغلی ازبین‌رفتن پست سازمانی یا تجدید ساختار شرکت بوده، می‌توانید به موقعیت شغلی جدیدی فکر کنید. بعد از آن هم باید مهارت‌های لازم برای کسب آن موقعیت را به دست آورید و درباره راه‌های کسب این مهارت‌ها تحقیق کنید. شاید لازم باشد که دوره‌های آموزشی مختلفی را بگذرانید.

حتماً بخوانید:
کوچینگ شغلی چه نقشی در رسیدن به موفقیت شغلی دارد ؟

کوچینگ شغلی چه نقشی در رسیدن به موفقیت شغلی دارد ؟

کوچینگ شغلی : در این مقاله از دلگرم قصد داریم توضیحات کاملی درباره کوچینگ شغلی به شما بدهیم تا با استفاده از آن بتوانید مسیر شغلی و کسب درآمدتان را…

۵. از مشاور روان‌شناس کمک بخواهید

تنزل رتبه شغلی دردناک است. در این شرایط احتمالا احساس طردشدن یا نامطلوب‌بودن می‌کنید و حس می‌کنید کسی قدرتان را نمی‌داند. بنابراین صحبت‌کردن با دوستان، خانواده یا مشاوران روان‌شناس خارج از محل کار درباره احساسات‌تان می‌تواند به شما برای کنارآمدن با شرایط کمک کند. مثل هر باختی در زندگی، قبل از اینکه به ادامه کار فکر کنید، باید مدتی را به کنارآمدن با احساسات خود اختصاص بدهید.

منبع : چطور



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits