دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفندهای طلایی جهت تمیز کردن شیشه آکواریوم
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در مطلب ارائه شده با انواع روش های موثر و کاربردی تمیز کردن شیشه آکواریوم به طور کامل آشنا خواهید شد و همچنین بتوانید از طریق این راهکارها آکواریوم خود را به راحتی تمیز کرده و محیطی سالم و پاک برای ماهی های داخل آکواریوم فراهم کنید.

ترفندهای موثر در تمیز کردن شیشه آکواریوم

تمیز کردن شیشه آکواریوم در زمان لازم از جمله اعمالی بوده که افرادی که قصد نگه داری از ماهی های مختلف را به عنوان حیوان خانگی دارند باید نسبت به اصول و نکات مربوط به آن توجه کنند تا محیطی سالم و تمیز و به دور از هر گونه آلودگی را برای ماهی ها فراهم نمایند.

به عبارت کلی می توان گفت ماهی ها در واقع حیوانات خانگی بوده که نیاز به مراقبت و نگه داری خاصی ندارند، آن ها تنها به مقداری آب پاک، غذا و اکسیژن برای زیست دارند.

در صورتی که از آکواریوم برای نگه داشتن ماهیان مورد علاقه خود استفاده می کنید بهتر است به منظور حفظ سلامتی آن ها در زمان مناسب و به شیوه اصولی به پاکسازی محیط زندگی آن ها و شیشه آکواریوم بپردازید. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان روش صحیح تمیز کردن شیشه آکواریوم را مورد بررسی قرار دهیم.

ترفندهای موثر در تمیز کردن شیشه آکواریوم

اصول تمیز کردن شیشه آکواریوم

بهتر است بدانید که یک آکواریوم تمیز علاوه بر تامین سلامتی و نشاط ماهی ها موجب زیبایی ظاهری آن نیز می گردد. در نتیجه تا جایی که امکان دارد باید همواره در تمیز کردن شیشه آکواریوم کوشا باشید و از روش های اصولی و صحیحی که در این زمینه وجود دارند کمک بگیرید.

پاکسازی شیشه آکواریوم عملی تقریبا دشوار می باشد. در صورتی که کمی جلبک در آن مشاهده کردید که نیز بوده برداشته شوند چند شیوه وجود دارد که به سادگی و با کمک دست می توانید برای تمیزکاری شیشه آکواریوم استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل دارید از روشی دیگر که کمتر از دست استفاده می گردد برای پاکسازی شیشه آکواریوم بهره مند شوید شیوه هایی نیز وجود داشته که می تواند به شما در کنترل رشد جلبک ها کمک نماید. حتی می توانید از پاک کننده های خودکار که قابلیت خرید داشته بدین منظور استفاده کنید.

با گذر زمان موادی همچون نیترات ها و متابولیت ها درون آکواریوم تجمع پیدا کرده که می تواند ضمن زیبایی ظاهری آکواریوم برای سلامتی ماهی ها نیز مضر باشد. با وجود این که اغلب کسانی که آکواریوم دارند به منظور تسهیل در تمیز نگه داشتن آب از فیلتر استفاده می کنند ولی حتی بهترین انواع آن نیز برای سالم و پاکیزه نگه داشتن آکواریوم کافی نمی باشند.

اصول تمیز کردن شیشه آکواریوم

دلایل کدر و کثیف شدن شیشه آکواریوم

بعد از گذشت چند وقت استفاده از آکواریوم بقایای سفید رنگی در بخش های بالایی شیشه آکواریوم تشکیل می شوند. این رسوبات ناشی از بخار شدن آب سخت می باشند.

این بقایا در واقع کربنات کلسیم به همراه یون های اضافی بوده که آن ها را آهک نیز می نامند. وقتی که آب سرشار از ترکیبات معدنی بخار می شود عنصر های سنگین که فرصت خارج شدن آن ها همراه با بخار آب وجود ندارد بر جای مانده و در نهایت این ترکیبات به هم و به شیشه می چسبند. حالتی که بعد از چندین ماه مشاهده می کنید بقایای زشت و رگه دار سفید روی شیشه آکواریوم می باشد.

راهکارهای موثر پاکسازی آکواریوم

در صورتی که تنها کمی جلبک در بخش درونی شیشه آکواریوم دارید پاکسازی شیشه با اسفنج خیلی راحت می باشد. حتما یک اسفنج تمیز و بدون کاربرد هیچ نوع ترکیب شیمیایی یا مواد شوینده ای را به منظور پاک کردن شیشه استفاده کنید تا ترکیبات شیمیایی به داخل شیشه ورود پیدا نکند. این عمل را حتی با وجود ماهی ها هم می توانید به سادگی انجام داده در صورتی که آب را خیلی کم نکنید.

اگر پاکسازی شیشه آکواریوم به ابزار قوی تری احتیاج داشت می توانید از سمت دیگر اسفنج استفاده نمایید که قابلیت سایندگی زیادتری دارد. در صورتی که دوست ندارید دست خود را به صورت کامل داخل شیشه بگذارید می توانید برای پاکسازی آکواریوم از اسفنج هایی که به یک دسته بلند متصل هستند بهره مند شوید.

روش تمیزکاری شیشه آکواریوم

به منظور تمیزکاری شیشه نیاز است که جلبک های مقاوم تر را از شیشه جداسازی نمایید امکان دارد اسفنج به تنهایی برای پاکسازی شیشه کافی نباشد. انجام این عمل با کمک یک برس جرم گیر شیشه خیلی آسان می باشد. در آغاز کمی تلاش کنید که جلبک ها را از شیشه جدا نمایید.

اصول تمیز کردن شیشه آکواریوم

پس از پایان کار می توانید جرم های کف شیشه را با جاروی ویژه آکواریوم بردارید. زمان تمیزکاری شیشه هرگز آب داخل آن را تخلیه نکنید چرا که در صورتی که بیشتر از 25 درصد آب آن را تخلیه کنید می تواند کلونی باکتری های مفیدی را که در آن محل در حال رشد هستند نابود شود و این عمل می تواند سبب از بین رفتن ماهی ها گردد.

حتماً بخوانید:
چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم

چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم

داشتن آکواریوم نیاز به تخصص آنچنانی ندارد. تهیه ی آن امروز بسیار کم هزینه می باشد. نگهداری آن نیز بسیار آسان است و می تواند برای شما سرگرمی بی مانندی…

اگر تمایل تدارید دست خود را برای تمیز کردن شیشه آکواریوم به درون آن ببرید راهکاری دیگر وجود دارد. می توانید از یک شیشه پاک کن مغناطیسی برای پاکسازی شیشه آکواریوم استفاده نمایید. این ابزار تمیزکاری شیشه را راحت تر می کند. آن بخش از شیشه پاک کن که ساینده می باشد بایستی در قسمت داخلی شیشه قرار بگیرد و بخش دیگر که دسته به آن وصل می باشد بیرون می ماند.

با تغییر حرکت بخش خارجی بخش درونی نیز حرکت می کند و شیشه را به طور کامل پاکیزه می کند. توجه نمایید که زمان تمیزکاری شیشه آکواریوم شیشه پاک کن را در فاصله درستی از شن و ماسه نگه داری کنید چرا که اگر شن و ماسه به داخل اسفنج شیشه پاک کن بروند می توانند زمان تمیزکاری شیشه سبب خراشیدن آن گردند.

دلایل کدر و کثیف شدن شیشه آکواریوم

پاکیزه نگه داشتن قسمت بیرونی شیشه نیز همانند بخش داخلی اهمیت دارد. به منظور تمیزکاری شیشه از پارچه ای نرم استفاده نمایید و به آهستگی بخش بیرونی شیشه را با آب گرم تمیز کنید. بکار بردن پاک کننده های شیمیایی حتی برای قسمت خارجی شیشه نیز پیشنهاد نمی شود چرا که ممکن است ذرات ریز بتوانند از راه هوا به داخل شیشه انتقال پیدا کنند و آب را کثیف نمایند.

در صورتی که نیاز دارید که از یک ترکیب پاک کننده شیمیایی به منظور پاکسازی شیشه بهره مند شوید به جای اسپری کردن آن روی شیشه آن را روی پارچه اسپری کرده و بعد شیشه را پاک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits