دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تمیز کردن سردوش حمام با چندین روش راحت و سریع
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دلیل اصلی کاهش فشار آب از سردوش، جرم گرفتن سوراخ های آن است. با رسوب زدایی سردوش حمام دوباره کیفیت آب خروجی مثل روز اول خواهد شد. اما این کار چندان هم ساده نیست.

آموزش رسوب زدایی سردوش حمام به روشی ساده، ارزان و کاربردی

حتماً تا به حال تجربه کرده‌اید که جریان قدرتمند آب عبوری از سردوش حمامی که تازه خریداری شده چقدر دلچسب است. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید سردوش حمام آب را به صورت قطره چکانی خارج می‌کند. چنین وضعیتی نشان می‌دهد که زمان رسوب زدایی سردوش حمام فرا رسیده است.
مواد معدنی موجود در آب به مرور روی سردوش تجمع کرده و منافذ سردوش را مسدود می‌کنند و مانع از خروج آب با فشار مناسب می‌شوند. تجمع مواد معدنی همچنین ممکن است از خشک شدن کامل دوش جلوگیری کرده و زمینه رشد کپک و قارچ را فراهم کنند. برخی باکتری‌ها در سردوش حمام رشد می‌کنند که رسوب زدایی مرتب سردوش به از بین رفتن آنها کمک می‌کند.

رسوب زدایی سردوش حمام چند وقت یکبار باید انجام شود؟

به محض مشاهده اولین نشانه‌های کاهش جریان آب از سردوش نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. اینکه هر چند وقت یک بار نیاز به رسوب زدایی داشته باشید، به وضعیت آب منطقه شما بستگی دارد. اگر در منطقه‌ای هستید که آب سخت است و میزان مواد معدنی آن بالاست، در فواصل زمانی کمتری نیاز به تمیز کردن رسوب سردوش دارید. مهم‌ترین عاملی که زمان تمیز کردن رسوب سردوش را تعیین می‌کند، توجه به جریان آب عبوری از است. بعد از اینکه سردوش را از رسوبات تجمع شده در آن پاک کردید، برای پیشگیری از انسداد دوباره آن هر دو هفته یک بار یا ماهی یک بار از پاک‌کننده‌های تجاری یا سرکه سفید استفاده کنید.

برای تمیز کردن سردوش حمام، محلول پاک‌کننده را روی آن اسپری کنید. سپس با یک مسواک قدیمی آن را تمیز کنید تا بقایای مواد معدنی از بین برود. آب را باز کنید تا مواد پاک‌کننده و رسوبات شسته شوند. گاهی ممکن است رسوب سردوش حمام در اثر تجمع ذرات صابون روی دوش اتفاق بیفتد. سرکه به از بین بردن کف‌های صابون انباشته شده روی سردوش کمک می‌کند.

 رسوب زدایی سردوش حمام

وسایل موردنیاز برای رسوب زدایی سردوش حمام

برای تمیز کردن رسوب سردوش برخی تجهیزات و مواد مورد نیاز است که در ادامه معرفی شده‌اند:

  • آچار یا انبر قفلی
  • پارچه نرم
  • کاسه یا سطل کمی عمق‌دار
  • مسواک قدیمی
  • خلال دندان، گیره کاغذ، سنجاق یا سوزن خیاطی
  • ظرف قابل حرارت‌دهی

برای تمیز کردن سردوش حمام به مواد زیر نیز نیاز دارید:

  • سرکه سفید مقطر یا محلول پاک‌کننده مناسب
  • نوار درزگیر

مراحل رسوب زدایی سردوش حمام

در زیر مراحل رسوب زدایی سردوش تلفنی حمام به ترتیب شرح داده شده است.

1. برداشتن سردوش

برای تمیز کردن رسوب سردوش بهتر است سردوش را از بازوی دوش بردارید. در این صورت کار رسوب زدایی سر دوش حمام آسان‌تر خواهد بود. این کار را برای سردوش‌های دستی نیز می‌توانید انجام دهید. از یک پارچه نرم برای پوشاندن حلقه اتصال سردوش به بازوی دوش استفاده کنید تا از خراشیدگی آن جلوگیری کنید. در حالی که پارچه در جای مناسب قرار گرفته است، با استفاده از آچار مهره را شل کنید.

2. غوطه‌ور کردن سردوش

سردوش را در ظرف یا سطلی عمیق قرار دهید. در ظرف دیگر که قابل حرارت‌دهی باشد مقداری سرکه بریزید. سرکه باید به میزانی ریخته شود که کاملاً سردوش را بپوشاند. ظرف را حرارت دهید تا جایی که با لمس کردن آن احساس گرما کنید. توجه کنید که نیازی به جوشیدن سرکه نیست.

3. خیساندن سردوش حمام در سرکه

سرکه گرم شده را روی سردوش بریزید. مطمئن شوید که سردوش به طور کامل با مایع پوشیده شده باشد. اجازه دهید سرکه به مدت 30 دقیقه عمل کند.

جرم گیری سردوش حمام

4. اسکراب کردن سردوش

در چهارمین مرحله از مراحل رسوب زدایی سردوش حمام، باید سردوش را به آرامی اسکراب کنید. با استفاده از یک مسواک قدیمی رسوبات سرسخت جمع شده در دهانه دوش را پاک کنید. خلال دندان، گیره کاغذ، سنجاق یا سوزن خیاطی به از بین بردن رسوبات جمع شده در سردوش کمک می‌کند. می‌توانید علاوه بر مسواک از آنها نیز کمک بگیرید.
اگر رسوبات به‌راحتی از بین نمی‌روند، فرایند خیساندن با سرکه را دوباره تکرار کنید. تمام صفحات فیلتر قرار گرفته در سردوش را تمیز کنید. صفحه‌ها را با احتیاط و به کمک یک موچین یا انبر سوزنی بیرون بیاورید و با سرکه یا مایع ظرفشویی بشویید تا از بین بروند.

5. جایگذاری و آب‌کشی

در آخرین مرحله از رسوب زدایی سردوش حمام، سردوش را روی بازوی دوش قرار دهید. نوارهای لوله‌کشی قدیمی را بردارید و نوار جدید را اطراف بازوی دوش بمالید تا از عدم وجود نشتی مطمئن شوید. ابتدا سردوش را با دست محکم کنید، سپس با آچار آن را سفت‌تر کرده و کار را تمام کنید.

مراحل رسوب زدایی سردوش حمام روی پایه

گاهی اوقات سردوش حمام آن قدر با رسوبات پوشیده شده است که برداشتن و جدا کردن آن از بازوی دوش بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن است. همچنین ممکن است به دلیل نوع دوش، دسترسی به سر آن دشوار باشد. اگر با این وضعیت روبه‌رو شدید، نگران نباشید! باز هم می‌توانید با کمی صبر کردن دهانه دوش را به‌خوبی تمیز کنید.

1. یک کیسه آماده کنید

حداقل یک فنجان سرکه سفید مقطر را در کیسه پلاستیکی نسبتاً بزرگی بریزید (کیسه‌های نگهداری مواد غذایی برای این کار انتخاب خوبی هستند). کیسه باید به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که کل سردوش را در خود جای دهد.

2. کیسه را محکم کنید

با استفاده از کش یا نوار چسب، کیسه را روی بازوی دوش محکم کنید. اگر از نوار چسب استفاده می‌کنید، آن را از قسمت‌های فلزی پایه سردوش دور نگه دارید؛ زیرا جدا کردن آن از این قسمت‌ها دشوار است و ممکن است آن را خراب کند.

3. سردوش را در سرکه بخیسانید

بگذارید سردوش در کیسه به مدت حداقل 4 ساعت خیس بخورد. اگر این مدت زمان را به یک شب تا صبح برسانید، بهتر است. در این حالت تمیز کردن کمی بیشتر طول می‌کشد، زیرا سرکه گرم نشده است.

 رسوب زدایی سردوش حمام

4. سردوش حمام را با مسواک اسکراب کنید

کیسه را برداشته و سردوش را با یک پارچه نرم تمیز کنید. اگر رسوبات به طور کامل پاک نشدند، دهانه را با مسواک قدیمی آغشته به سرکه بشویید. استفاده از سنجاق، گیره، خلال دندان یا سوزن خیاطی راهی عالی برای پاک کردن منافذ کوچک از رسوبات است.

5. سردوش را بشوئید و تکرار کنید

دوش را به مدت چند دقیقه باز کنید تا رسوبات شسته شوند. اگر مقادیری از رسوب و مواد زاید همچنان در سردوش باقی مانده‌ است، مراحل قبلی را با سرکه تازه مجدداً انجام دهید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن سردوش حمام

با رعایت نکات زیر می‌توانید سردوش حمام خود را به مدت طولانی‌تری تمیز نگه دارید.
هنگام رسوب زدایی سردوش حمام اسکراب کردن را با فشار و شدت انجام ندهید؛ زیرا در این صورت خطر خراشیدگی سطح سردوش وجود دارد.
یک بطری اسپری پر از محلول سرکه و آب با نسبت 50-50 در حمام خود نگه‌داری کنید تا بتوانید بعد از هر حمام آن را روی نازل‌های سردوش بپاشید. این کار به رفع گرفتگی‌ها و پیشگیری از تجمع آنها کمک می‌کند.
باکتری‌هایی که در سردوش حمام شما زندگی می‌کنند، طبیعی هستند و برای سلامتی شما ضرری ندارند اما برای اطمینان بیشتر سعی کنید از سردوش‌های فلزی استفاده کنید. همچنین از یک فیلتر سردوش برای جریان آبی سالم‌تر استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits