دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند توصیه‌ تغذیه‌ ای برای شب های قدر : چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای شب های قدر و شب زنده داری توصیه های پزشکی مهمی وجود دارد. برای مثال توصیه شده که در این شب ها زولبیا بامیه و نوشیدنی های شیرین مصرف نکنید.

چند توصیه‌ تغذیه‌ای برای شب‌های قدر

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: افراد برای شب زنده داری در شب‌های قدر بهتر است با معده سبک در مراسم احیا حضور یابند. همچنین توصیه اکید می شود در این ایام دور زولبیا و بامیه را خط بکشند، چرا که این خوردنی‌ها بسیار شیرین بوده و حاصل طبخ در روغن‌های سوخته و چندین بار مصرف هستند.

دکتر محمد حسین عزیزی بیان کرد: بهترین گزینه برای شروع افطار مایعات ولرم (شیر، آب جوش، چای کم رنگ ) به همراه خرما است چرا که معده آرام آرام آماده دریافت مواد غذایی شود. در ادامه مصرف نان و پنیر و سبزی یا انواع کوکوها ، کتلت ها، سوپ های سبک و املت را می توان جزء مناسب ترین خوراکی ها در وعده افطار بیان کرد.

وی ادامه داد: فاصله افطار تا سحر کم است و توصیه می شود افطاری به گونه ای تهیه شود که حکم افطار و شام را باهم ایفا کند زیرا تا سحر معده سبک شده و راحت تر می توان سحری خورد. بعد از افطار تنها مایعات و خوراکی های آبدار مصرف شود مانند انواع آب میوه های طبیعی، هندوانه و ...

توصیه پزشکی و بخور نخورهای شب قدر

عزیزی در خصوص توصیه های پزشکی در شب های قدر به جام جم آنلاین گفت: مصرف زولبیا و بامیه در زمان شب زنده داری (احیا) توصیه نمی شود چرا که سبب افزایش قندخون شده و به عبارتی موجب گرسنگی فرد می‌شود. همچنین در این شب های مبارک از نوشیدنی هایی که قند مصنوعی دارند استفاده نشود زیرا احتمال بروز گرسنگی و پر اشتهایی کاذب را در فرد بالا می برد
.همچنین به شب زنده داران توصیه می شود برای شام، غذای سبک و کم حجم در نظر بگیرند، معده خالی در هنگام افطار، تحمل غذای سنگین را ندارد. بنابر این باید از پرخوری در هنگام افطار خودداری شود.

به گفته وی، افراد برای شب زنده داری در شب‌های قدر بهتر است با معده سبک به در مراسم احیا حضور یابند. همچنین توصیه اکید می شود در این ایام دور زولبیا و بامیه را خط بکشند، چرا که این خوردنی‌ها بسیار شیرین بوده و حاصل طبخ در روغن‌های سوخته و چندین بار مصرف هستند. توصیه می شود خرما جایگزین زولبیا و بامیه شود تا سلامتی بدن در این ماه تضمین گردد.

نکات تغذیه‌ای ویژه شب‌های قدر

این متخصص خاطرنشان کرد: افراد در وعده سحر خوراکی هایی شور، شیرین و تند است مصرف نکنند چرا که عطش آور هستند و باعث می شود فرد روز سختی را همراه با روزه بگذراند. روزه داران در این ایام فعالیت های خود را کاهش دهند مخصوصا در ظهرهنگام که نور خورشید شدید است. اگر روزه داران ورزش می کنند در این ایام ورزش های سبک را انتخاب کنند زیرا بدن آب کافی را دارا نیست و آب موجود در بدن با تعریق نیز از بین می رود و در ادامه مشکلات کلیوی و ... شدید را برای فرد رقم می زند.

منبع : جی پلاس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits