دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به سال تحصیلی یک ماه اضافه می شود ؟
1
دستورالعمل ۱۲ بندی حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

حجت‌الله الماسی مشاور وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دفتر وزارتی، دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه، را به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

مدارس

در این دستورالعمل آمده است: ضمن قدردانی از تلاش مجاهدانه همه همکاران گرامی اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس که در دوره شروع گسترده ویروس کرونا مانع از تعطیلی روند آموزش و یادگیری شده‌اند، نظر به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضور شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای آینده میهن عزیز اسلامی، بدینوسیله نحوه ادامه فعالیت واحدهای آموزشی تابعه در زمان باقیمانده در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ اعلام می‌گردد.

۱- همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند.

۲- تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

۳- تأکید بر حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام نمایند.

۴- تأکید می‌شود دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

۵- تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع رسانی جامع و اقناع اولیای محترم دانش‌آموزان از طریق روابط عمومی ادارات کل، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری و ... بگونه‌ای صورت پذیرد تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، زمینه برای حضور کامل دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.

۶- انجمن اولیا و مربیان مطابق آیین‌نامه اجرایی در زمینه حمل و نقل و تردد دانش آموزان مدارس نسبت به ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام نمایند. هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع است.

۷- با توجه به مدت زمان باقیمانده از سال تحصیلی، ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش‌آموزان نمی‌باشد. نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش‌آموزان مطابق فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

۸- جذاب سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی در محیط های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی توسط مدیران، مربیان و معلمان مدارس و استفاده از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) جهت کیفیت‌بخشی به فرایندهای تربیتی و تسهیل در بازگشت‌پذیری دانش‌آموزان مورد تأکید است.

۹- هرگونه تغییر احتمالی در مفاد این بخشنامه و آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد ملی کروناست که در صورت تصمیم جدید، صرفا از طریق وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا، ابلاغ خواهد شد.

۱۰- تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش و برنامه‌ریزی برای اجرای درس کارآموزی/ کارورزی مورد تأکید است.

۱۱- بدیهی است استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد مناسبی داشته باشند مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان، چنانچه مواردی از شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده گردید، لازم است مدیران مدارس نسبت و به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ (ایران من) در اسرع وقت اقدام و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت و تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارجاع گردد.

۱۲- مسؤولیت اجرایی این بخشنامه به عهده مدیر کل آموزش و پرورش استان بوده و نظارت و ارزیابی دقیق اجرای آن نیز بر عهده معاونت و بخش‌های مختلف اداره کل، ادارات مناطق ، شهرستان‌ها و نواحی خواهد بود.

امید که با تلاش و همکاری شایسته عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی با استفاده از فرصت باقیمانده سال تحصیلی و جبران کاستی‌های یادگیری دانش آموزان، شاهد ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان عزیز در همه مدارس باشیم.

مدارس

دستورالعمل «نحوه آموزش‌های حضوری از ۱۴ فروردین» ابلاغ شد

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل نحوه آموزش‌های حضوری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس، برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی به شکل حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان و پیشگیری از تبعات جبران‌ناپذیر در این باره، نحوه فعالیت واحدهای آموزش و پرورش در زمان باقیمانده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به اینکه همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس باید مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور داشته باشند، افزود: تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی و دروس باید به صورت حضوری باشد؛ با این حال رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط و استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس مد نظر است.

کدام دسته از دانش‌آموزان می‌توانند مجازی درس بخوانند؟

ستاری‌فرد با تأکید بر حضور منظم دانش‌آموزان در کلاس درس طبق برنامه هفتگی، گفت: پیش‌بینی شد که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس و دانش‌آموزانی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند با تأیید پزشک و رضایت والدین از بستر «شاد»، آموزش‌ها را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: برای تسهیل تردد دانش‌آموزان به مدارس، موضوع ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، محل توجه و تأکید قرار گرفته است.

ممنوعیت افزایش شهریه مدارس غیردولتی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: افزایش شهریه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد: جذاب‌سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی و تربیتی و ورزشی، محل تأکید قرار گرفته است.

نظارت دقیق و میدانی بر حضوری شدن مدارس

ستاری‌فرد با بیان اینکه تأکید شد که هرگونه تغییر احتمالی در خصوص نحوه آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد کروناست، گفت: هر تصمیمی که از سوی ستاد ملی کرونا مطابقا اعلام شود از طریق وزارت آموزش و پرورش به مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی به نظارت نیز اشاره کرد و افزود: برای نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه و حضوری شدن آموزش‌ها پیش‌بینی شد که نظارت دقیق و تیم‌های نظارتی دقیقی به شکل میدانی و گزارش مردمی داشته باشیم و نسبت به این مهم مناطق آموزش و پرورش و استان‌ها اهتمام جدی داشته باشند؛ مضافا اینکه نسبت به ثبت اطلاعات دانش‌آموزان مبتلا یا در معرض ابتلا در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ پیش‌بینی و پیشنهاد شد.

افزایش یک ماه تا یک ماه و نیم به سال تحصیلی جاری در دستورالعمل نیست

ستاری‌فرد تصریح کرد: اطلاع‌رسانی جامع و اقناع دانش‌آموزان و اولیا به طرق مختلف برای کاهش نگرانی خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان محل توجه قرار گرفته است.

وی درباره افزایش یک ماه تا یک ماه و نیم به سال تحصیلی جاری گفت: چنین چیزی در دستورالعمل ارسالی وجود ندارد و صحت ندارد.

منبع: همشهری آنلاین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits