دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه باکس مناسب برای گربم انتخاب کنم؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
باکس گربه و سگ : نگهداری از گربه تجربه‌ای واقعا شیرین و لذتبخشه؛ اما قبل از اینکه گربه بیارید لازمه که یک سری لوازم و وسایل رو خریداری کنید. اگه در این مورد اطلاعی ندارید اصلا نگران نباشید! ما در مطلب وسایل گربه همه اونا رو بهتون معرفی کردیم.

راهنمای انتخاب و خرید باکس و جای خواب گربه

بخش اول: چرا باکس برای حمل گربه لازمه؟

شاید با خودتون فکر کنید که باکس خیلی ضروری نیست و به راحتی می‌تونید گربه ملوستون رو بغل کنید و بیرون ببرید. اما توجه کنید که گربه‌‍‌ها غیرقابل پیش بینی هستن و هرچقدر هم تو خونه آروم باشن در مواجهه با محیط بیرون ممکنه رفتار متفاوتی داشته باشن. گربه‌ها برخلاف چیزی که نشون میدن زود میترسن و ممکنه صدای بوق ماشین که برای ما عادیه باعث وحشت اونا بشه و ازترس فرار کنن! بنابراین باکس برای امنیت و محافظت از خودِ گربه لازمه.

باکس گربه باید محکم و بادوام باشه و اندازه‌ش هم کاملا متناسب با جثه گربه‌تون باشه. جنس باکس بستگی به خلق و خوی گربه‌تون داره؛ اگه گربه آرومی دارید می‌تونید از ساک و باکس‌های پارچه‌ای و نایلونی هم استفاده کنید؛ اما اگه گربه‌تون خیلی شیطون و پرانرژیه پیشنهاد ما باکس پلاستیکی محکم با درب فلزیه.

باکس گربه

جای خواب گربه چگونه باشد؟

از خرید باکس خیلی کوچک یا خیلی بزرگ خودداری کنید! باکس خیلی بزرگ باعث میشه گربه توش خیلی تکون بخوره و خدای ناکرده صدمه ببینه (مخصوصا با تکون ماشین) و به همین دلیل برای گربه راحت و امن نیست.
از طرف دیگه باکس خیلی کوچک هم باعث ناراحتی گربه و افزایش حس استرس و اضطرابش میشه.

باکسی رو بخرید که ۱.۵ برابر بزرگتر از گربه‌تون باشه. گربه تو باکسش باید بتونه به راحتی می‌تونه دراز بکشه، بدون قوز کردن بایسته و بچرخه؛ در غیراینصورت اندازه باکس براش کوچکه.
اگه قراره گربه‌تون رو به مسافرت ببرید و قراره چند ساعتی تو باکس باشه پس باید فضای کافی برای قرار دادن ظرف غذا و آب هم وجود داشته باشه.

باکسی بخرید که اندازه گربه بالغ باشه! حتی اگه بچه گربه دارید موقع خرید باکسی رو بخرید که برای زمان بزرگسالیش هم مناسب باشه (البته باکس خیلی بزرگ نخرید). در این صورت، برای اینکه فضای باکس برای بچه گربه‌تون مناسب باشه می‌تونه داخلش یه پتوی نازک یا حوله تا کنید و بذارید تا فضای امنی برای گربه ایجاد کنید.
هیچ وقت دو یا چند گربه رو با یه باکس جابجا نکنید! فراموش نکنید که برای هر گربه یه باکس جداگانه لازمه. حتی اگه گربه‌هاتون باهم رابطه خوب و صمیمانه‌ای دارن هیچ‌وقت اونا رو با یه باکس حمل نکنید چون اصلا امن نیست و باعث افزایش استرس و اضطرابشون هم میشه. رعایت این موضوع برای امنیت و سلامت گربه‌ها لازمه.

ساک و کیف نایلونی و قابل انعطاف

انتخاب باکس نایلونی، ساک پارچه‌ای نرم و همینطور کوله‌پشتی برای گربه‌های آروم مناسبه و برای همه گربه‌ها توصیه نمیشه. این نوع باکس‌ها خیلی سبکن و تنوع ظاهری زیادی هم دارن و به همین دلیل طرفداران خاص خودشون رو دارن.
موقع خرید حتما چند کتاب یا جسم سنگین داخل ساک یا کوله‌پشتی بذارید تا مطمئن بشید که تحمل وزن گربه رو داره. همینطور دقت کنید که این نوع باکس و ساک تهویه مناسب داشته باشن و زیپشون به راحتی و با فشار گربه باز نشه و دسته‌شون هم به اندازه کافی محکم باشه.

جای خواب گربه

باکس پلاستیکی؛ بهترین نوع باکس گربه

باکس پلاستیکی مطمئن‌تر و بادوام‌تره و ما خریدش رو پیشنهاد می‌کنیم. باکس پلاستیکی برای حمل و نگهداری گربه‌ پرانرژی و شیطون و گربه‌هایی که دچار استرش و اضطراب میشن مناسبه و به طور کلی برای اکثر گربه‌ها کاربرد داره.
موقع خرید دقت کنید که ارتفاع، عرض و طول باکس برای جثه گربه‌تون مناسب باشه. گربه باید به راحتی و بدون خم شدن بتونه تو باکس بایسته و احساس راحتی کنه.
بدنه این نوع باکس‌ها محکمه و در برابر اسکرچ کردن و ناخن کشیدن گربه مقاومه؛ همچنین در این باکس‌ها اغلب فلزیه و در مقایسه با باکس نایلونی و پارچه‌ای خیلی خیلی مقاوم‌تر و امن‌تره.
باکس پلاستیکی دوام بسیار بالایی داره و سال‌های متمادی می‌تونین ازش استفاده کنید.
تمیز کردن و شستشوی باکس پلاستیکی خیلی راحته.
موقع خرید باکس پلاستیکی دقت کنید که دسته باکس محکم باشه و تحمل وزن گربه رو داشته باشه.
باکس استاندارد و مناسب برای حمل گربه در هواپیما از همین نوع پلاستیکیه. در قسمت بعدی در مورد ویژگی‌های باکس مخصوص هواپیما توضیح می‌دیم.
موقع حمل گربه بهتره پد مخصوص ادرار کف باکس بذارید. ظرف خاک گربه در بیشتر مواقع حایی هست که گربه ها اونجا دستشویی میکنن اما موقعی که استرس دارن یا وقتی مریض هستن ممکنه تو باکس ادرار کنن.

راهنمای خرید باکس گربه

بخش دوم: راهنمای خرید جای خواب گربه و ویژگی‌های آن

خب، بعد از اینکه در مورد باکس صحبت کردیم الان می‌خوایم در مورد انتخاب بهترین جای خواب، تشک و تختخواب گربه صحبت کنیم. گربه‌ها بخش زیادی از روز رو می‌خوابن (حدود ۲۰ ساعت در شبانه‌روز) و به همین دلیل هم لازمه که یه جای خواب مخصوص و گرم و نرم داشته باشن.

البته اگه گربه داشته باشید حتما می‌دونید که ممکنه براش جای خواب گرون قیمت بخرید و گربه‌تون اصلا توجهی بهش نکنه! اما زود ناامید نشید؛ اگه جای خواب مناسبی خریده باشید گربه به مرور باهاش آشنا میشه و ازش استفاده می‌کنه.
اندازه جای خواب باید مناسب جثه گربه باشه؛ نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک! البته گربه‌ها دوست دارن جاهای تنگ و کوچک بخوابن و خودشون رو موقع خواب جمع کنن؛ اما باید فضای کافی وجود داشته باشه که هروقت دوست داشتن خودشون رو کش و قوس بدن و راحت باشن.

جنس جای خواب گربه

جنس جای خواب گربه بهتره از مواد طبیعی تهیه شده باشه تا خدای ناکرده موجب حساسیت گربه نشه. از طرفی جای خواب باید قابل شستشو باشه. بعضی از گربه‌ها دوست دارن جای خوابشون خیلی گرم و نرم و مخملی باشه و بعضی گربه‌ها مخصوصا گربه‌های موبلند یه جای خواب نسبت به گرما حساس‌ترن. از طرفی مهمه که جنس جای خواب قابل شستشو باشه و هرچند وقت یکبار بتونید به راحتی بشوریدش. بنابراین اگه دنبال جای خواب گربه پرشین یا نژادهای حساس دیگه می‌گردید حتما این نکات رو در نظر داشته باشید.

حتماً بخوانید:
دلیل اصلی خیس بودن بینی سگ و گربه چیست؟

دلیل اصلی خیس بودن بینی سگ و گربه چیست؟

بینی سگ و گربه به دلیل بویایی قوی این حیوانات همیشه مرطوب است. گفتنی است که اگر بینی سگ خشک باشد خود می‌تواند نشان است ابتلا به برخی از بیماری های…

مدل جای خواب هم تا حد زیادی به شخصیت گربه‌تون بستگی داره. بعضی گربه‌ها دوست دارن مچاله بشن ویه رختخواب کوچک و نرم رو ترجیح میدن. بعضی دیگه هم ولو میشن و خودشون رو کش میدن و جای خواب بزرگتری نیاز دارن. در لینک زیر می‌تونید انواع جای خواب گربه دیجیکالا و قیمت‌های اونا رو ببینید (جای خواب گرد، مربع، پایه‌دار و …).
در هرصورت اگه مطمئن نیستید که گربه‌تون چه مدلی دوست داره پیشنهاد می‌کنیم جای خواب گرد بخرید؛ چون اکثر گربه‌ها دوستش دارن.

مدل باکس گربه

جای خواب ساده یا سقف دار؟ کدوم بهتره؟

موقع خرید جای خواب حتما با مدل‌هایی مواجه می‌شید که سقف دارن و مثل لونه می‌مونن. گربه‌ها به حریم خصوصی‌ و استقلالشون خیلی اهمیت می‌دن و دوست دارن فضایی اختصاصی واسه خودشون داشته باشن. جای خواب سقف‌دار یا لانه گربه این امکان رو به حیوون می‌ده که مخفی بشه (کاری که گربه‌ها عاشقشن!) و تو رختخواب تاریک و گرم و نرمشون چرت بزنن.
انتخاب این نوع جای خواب تا حد زیادی به سبک و سلیقه شما و همینطور گربه‌تون بستگی داره. اگه گربه‌ای دارید که همیشه پشت بخاری یا زیر تخت می‌خوابه و دوست داره جایی دور از دید باشه پس شاید بهتر باشه براش از این مدل لونه‌ها بخرید.

درخت گربه مدل‌های مختلفی داره و از یه درخت ساده و یه طبقه تا درخت چند طبقه و برجی وجود داره و معمولا همشون یه لونه هم دارن. خوبی بعضی از این لونه‌ها اینه که تو ارتفاع قرار گرفتن و گربه می‌تونه در حالیکه تو رختخوابش لم داده و چرت میزنه از اون بالا به همه جای قلمروش تسلط داشته باشه!

چطور گربه رو به جای خواب جدیدش عادت بدیم؟

مشکلی که خیلی از بابا و مامان‌های گربه‌ها دارن اینه که براش جای خواب می‌خرن اما گربه اصلا توجهی بهش نمی‌کنه! یعنی ممکنه با تمام اطلاعاتی که گفتیم بهترین و مناسب‌ترین جای خواب رو بخرید اما گربه‌تون ازش استقبالی نکنه، خیلی ناامید کننده است، مگه نه؟
نگران نباشید! گربه‌ها کلا دیر به یه چیزی اعتماد و عادت می‌کنن و این عدم استقبال به این معنی نیست که جای خواب بدی براش خریدید. گربه‌ها لجبازن و ممکنه از لج شما هم که شده تو یه کارتن درب و داغون بخوابن اما به جای خواب گرون قیمتش توجهی نکنن!

راهنمای خرید باکس حیوانات

نکات زیر می‌تونه بهتون کمک کنه:

به گربه زمان بدید تا با جای خوابش آشنا بشه.
جای خواب رو جایی قرار بدید که گربه معمولا اونجا می‌خوابید.
بعضی گربه‌ها دوست دارن بالاتر از سطح زمین بخوابن و از اون بالا به همه جای خونه تسلط داشته باشن.
گربه‌ها عاشق جای گرم و نرم هستن و مخصوصا در زمستان کنار بخاری و شوفاژ می‌خوابن. پس شاید بهتر باشه جای خوابش رو نزدیک به وسایل گرمایشی قرار بدید.
کمی کت نیپ (علف گربه) تهیه کنید و داخل جای خوابش بذارید تا گربه به خاطر بوی کت نیپ گربه هم که شده به جای خواب علاقمند بشه و بهش عادت کنه.
در آخر توصیه‌مون اینه که صبور باشید و به خودتون و گربه زمان بدید.
البته خیلی از گربه‌ها دوست دارن پیش شما بخوابن و شب‌ها که خوابین میان و گوشه تختتون می‌خوابن! حتی اگه با این موضوع مشکلی ندارید ولی باز هم در هرصورت لازمه که یه جای خواب مخصوص گربه براش بخرید تا هروقت دوست داشت تو رختخواب خودش بخوابه.

باکس یا قفس گربه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits