دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
استفاده از بانداژ هوشمند برای درمان سریع زخم های باز و عفونی
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محققان MIT موفق به تولید نوع جدیدی از بانداژها شده‌اند که با بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی و ذخیره‌های دارویی می‌توانند فرایند زیرنظرداشتن و درمان زخم‌ها را تسریع کنند.

درمان انواع زخم با بانداژهای هوشمند

بانداژ هوشمند زخم‌های هیدروژلی کاملا انعطاف پذیر بوده تا بتوان از آن‌ها حتی بر روی آرنج و زانو هم استفاده کرد. بهره‌مندی از دستگاه‌های الکترونیکی به‌منظور بررسی دما و نهایتا آزادسازی خودکار دارو در زمان مورد نظر، به‌منظور مقابله با عفونت نیز از جمله قابلیت‌های این بانداژ هوشمند است.

این بانداژ دارای حسگرهای دما و اندازه گیریpH خون است که می توانند میزان عفونت و تورم را بررسی کنند. نسل جدید بانداژها همچنین قابلیت به کارگیری دوز مناسب دارو در طول روز را دارد.به طور معمول کنترل pH یک زخم قدیمی روشی برای رصد فرایند درمان آن است. در درمان معمول، pH زخم اصولا ۵.۵ تا ۶.۵ است. حال آنکه در زخم های عفونی و درمان نشده سطح pH به بالاتر از ۶.۵ می رسد.

از سوی دیگر دما نیز روشی مهم برای تعیین میزان تورم اطراف زخم است. تورم را نیز می توان با نشانگرهای زیستی بررسی کرد. یک میکروپردازشگر اطلاعات این حسگرها را می خواند و آنتی بیوتیک مورد نیاز را برای درمان زخم آزاد می کند.کل ساختار بانداژ به یک چسب پزشکی شفاف متصل است که یک بانداژ انعطاف پذیر با قطر کمتری از ۳ میلی متر را تشکیل می دهد. به استثنای میکروپردازشگر از قطعاتی برای بانداژ استفاده شده تا ارزان و یک بار مصرف باشد.

درمان انواع زخم با بانداژهای هوشمند

بانداژ هوشمند برای بهبود زخم

این بانداژ هوشمند زخم از هیدروژل لاستیکی تولید شده که ۹۰ درصد آن از آب است و جایگزینی مناسب برای الیاف پارچه‌ای به حساب می‌آید. این ژل با بهره‌گیری از ترکیباتی مانند تیتانیوم، آلومینیوم، سیلیکوم، سرامیک، طلا و دیگر موادی که به‌طور معمول در ساخت تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند، ترکیب مستحکمی را ایجاد کرده است.

سیم‌های تیتانیومی نیز از میان ژل عبور داده شده‌اند تا نهایتا بانداژ، خصوصیات رسانایی داشته باشد و امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی مختلف مانند تراشه‌های نیمه‌هادی نیز فراهم شود. چراغ‌های LED نیز در این بانداژ هوشمند استفاده شده‌اند تا هنگامی که دمای زخم به مقدار مشخصی برسد و یا ذخیره‌های دارویی کاهش یابد، شروع به چشمک‌زدن کند. در این طرح، ذخیره‌های دارویی در هیدروژل ادغام شده‌اند و از طریق کانال‌هایی به زخم انتقال می‌یابند.

درمان انواع زخم با بانداژهای هوشمند

نوعی بانداژ هوشمند که وضعیت زخم را تشخیص می‌دهد

گام بعدی در ارتقای این بانداژ، ایجاد سیستم هشداری است که از راه دور به دکتر هشدارهایی در خصوص نیاز به مراقبت ویژه از زخم ارسال می‌کند. Xuanhe Zhao، مسئول تیم تحقیقاتی امیدوار است بانداژهای قابل انعطاف بر پایه تجهیزات الکترونیکی خیس بتوانند در داخل بدن و یا حتی بر روی مغز نیز مورد استفاده قرارگیرند. دستگاه‌های هیدروژلی می‌توانند به عنوان سنسور تشخیص گلوکزی که سیستم دفاعی بدن را تحریک نمی‌کنند نیز به کار گرفته شوند.

اگرچه تولیدات زیادی در این زمینه مورد آزمایش قرارگرفته‌اند اما به‌نظر می‌رسد محصول تولیدی MIT می‌تواند تا حد زیادی احتمال استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در داخل بدن را افزایش دهد. در حال حاضر از این بانداژهای هوشمند بر روی زخم‌های سوختگی که به مراقبت دائمی نیاز دارند و همواره در معرض بروز عفونت هستند، استفاده می‌شود.

درمان انواع زخم با بانداژهای هوشمند

بانداژ هوشمند برای زخم های باز

هنگامی که زخم به صورت عادی بهبود می‌یابد، میزان اسیدیته مایعات درون آن تا عدد 8 افزایش می‌یابد و سپس به 5 یا 6 می‌رسد؛ اما اگر زخم مزمن شود و بهبود نیابد، میزان اسیدیته آن بین 7 تا 8 باقی می‌ماند.
این بانداژ جدید حاوی مولکول‌های کلرید بنزالکونیوم و پورانین است که وقتی در محیط‌هایی با اسیدیته بالای 7.5 قرار می‌گیرند خاصیت فلوروسنس می‌یابند.

برای مشاهده درخشش این مولکول ها کافی است یک پرتو فرابنفش روی آن‌ها بتابد. در این مرحله از کار پزشکان با برداشتن برچسب می‌توانند زخم را معاینه کنند و در صورت بهبود نسبی، بانداژ را روی زخم باقی گذارند.
به عنوان یک مزیت جانبی، کلرید بنزالکونیوم باعث از بین رفتن باکتری خطرناک Staphylococcus aureus می‌شود



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits