دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در مورد روش استفاده از باتری کمکی خودرو بیشتر بدانید !
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
باتری به باتری کردن ماشین و جامپ استارت از دسته کارهایی است که تمام کسانی که از خودرو استفاده می کنند باید انجام آن را بلد باشند.

باتری به باتری کردن ماشین و باتری کمکی خودرو

به گزارش دلگرم به نقل از کیان باتری : برای همه ما پیش آمده است که خودرو با استارت زدن روشن نمی شود.
در این جا سعی می کنیم به صورت ساده دلیل این اتفاق و راه حل آن را بگوییم.
مطمئنا وقتی خودرو شما استارت نمی خورد و تمامی قطعات برقی خودرو از کارافتاده اند, دلیلش را می توان در باتری ماشین جستجو کرد.
برای روشن کردن و راه انداختن باتری خودرو شما 3 راه حل وجود دارد.

استفاده از پاور بانک

از قبل یک پاور بانک خریداری کرده و همیشه آن را در صندوق قرار دهید تا بتوانید در این مواقع استفاده کنید.

باتری به باتری کردن ماشین

آموزش مرحله باطری به باطری خودرو

اگر این روش را انتخاب می کنید مراحل را به صورت زیر انجام دهید.

خودرویی با باتری سالم پیدا کنید.
کابل باتری که جزوی از تجهیزات جانبی خودرو است را از بین تجهیزات انتخاب کنید.
خودرویی که باتری آن سالم است را در کنار خودرو خودتان طوری پارک کنید که بتوان از کابل اتصال استفاده کرد.
سوئئیچ هر دو خودرو نیز باید بسته باشد. سپس کاپوت را باز کنید.
قسمت فلزی بدون رنگ برای برقرای اتصال کابل منفی در ماشینی که باتری آن خوابیده مشخص کنید.
یک طرف کابل قرمز را به قطب مثبت باتری خوابیده و طرف دیگر را به قطب مثبت باتری سالم متصل کنید.
کابل مشکی رنگ را به قطب منفی باتری سالم متصل کنید.
به هیچ عنوان سمت دیگر کابل مشکی رنگ را به قطب منفی باتری دشارژ وصل نکنید. همچنین توجه کنید اگر کابل ها را به قطب های اشتباه وصل کنید باعث انفجار باتری می شود.
محل مناسب اتصال سمت دیگر کابل مشکی روی قسمت فلزی است که از قبل آن را مشخص کردید.
وقتی از درستی اتصالات مطمئن شدید خودرو سالم را استارت بزنید و بعد از چند دقیقه بدون دست زدن به اتصالات ماشین با باتری خوابیده را استارت بزنید.
بعد از روشن شدن ماشین با باتری دشارژ اول اتصال کابل مشکی با بنه فلزی خودرو دارای مشکل قطع کرده و سپس اتصال کابل مشکی با خودرو سالم را هم قطع کنید. برای کابل قرمز اما اول از خودرو سالم و سپس از خودرو دشارژ جدا کنید.

روش باتری به باتری کردن ماشین

بعد از تمامی این مراحل و بعد از استارت زدن اگر باز هم خودرو روشن نشد بعد از دقایقی ماشین سالم را استارت بزنید و و بعد از دو دقیقه بدون اینکه به اتصالات کابل ها دست بزنید خودرو دشارژ را استارت بزنید. گر باز همک روشن نشد دیگر مشکل از باتری نیست و احتمالا مشکل از سیم کشی ها و یا آلترناتور خودروتان است.

نکته طرز صحیح باتری به باتری

فراموش نکنید حتما که قبل از استارت زدن ماشین با باتری خالی و خاموش ، ابتدا چند دقیقه اجازه دهید باتری آن توسط خودروی ماشینی که روشن است با استفاده از کابل اتصال چند دقیقه شارژ شود. با این کار از وارد کردن فشار ناگهانی به دینام ماشین روشن و آسیب زدن به آن پیشگیری کرده اید.

15 تا 20 دقیقه زمان برای این کار کافی است. توجه داشته باشید که قطب های باتری به طور صحیح متصل باشند. سپس بعد از استارت زدن خودرو خراب، به محض روشن شدن آن سریعا کابل‌ها را جدا کنید. زیرا در حالتی که کابل‌ها متصل باشند ممکن است به خاطر تفاوت در میزان شارژ دینام‌ها، تداخل آمپر به وجود آید و منجر به خراب شدن قطعات برقی ماشین شود.

باتری های خودرو دو سر (یا ترمینال) دارند که بالا یا کنار باتری قرار می گیرند. در باتری هایی که دو سر آنها بالای باتری قرار دارد، یکی از سرها از دیگری بزرگتر است. سر بزرگتر قطب مثبت باتری است و معمولاً با علامت + علامتگذاری می شود. سر کوچکتر هم قطب منفی است و با علامت – مشخص می شود.

آموزش نحوه استفاده از باتری کمکی

در باتری هایی که دو سر آنها کنار باتری قرار دارد، کابل ها به دو سر باتری پیچ شده اند. همچنین با علامت های + و – مشخص شده اند و در برخی از آنها هم از رنگ قرمز برای نمایش مثبت و رنگ سیاه برای نمایش منفی استفاده می شود.
سر منفی باتری مستقیماً به بدنه فلزی خودرو و بلوک فلزی موتور وصل می شود. سر مثبت هم عایق بندی می شود و به تمام اجزایی که نیاز به برق دارند وصل می شود. سر مثبت باتری هیچگاه نباید با بدنه تماس پیدا کند و شما هم نباید باعث ایجاد اتصال های کوتاه بشوید.

قبل از انجام باتری به باتری مطمئن شوید مشکل از باتری است ، چرا ماشین استارت نمی خورد یا علت روشن نشدن خودرو چیست؟ اگر این مقاله را مطالعه کنید با استارت اول ایراد خودرو را پیدا خواهید کرد. یا به چراغ های ماشین توجه کنید اگر با روشن کردن آن ها نور کم و زیاد شد بدانید احتمالا باتری ماشین خالی کرده است. با ضعیف شدن نور چراغ مطمئن خواهید شد مشکل از باتری است که توان قبلی را ندارد. ولی اگر نور آن تغییری نکرده است باید مشکل را در جای دیگری جستجو کنید.

استارت بزنید و توجه کنید که آیاچراغ های داخلی و داشبورد روشن می شوند یا خیر، چرا که حتی در کم شارژ ترین باتری ها هم می توانید نور بسیار ضعیفی در چراغ های ببینید. اگر دیدید واقعا هیچ چراغی روشن نمی شود، در آن صورت باید بدانید مشکل از سوئیچ و استارت شما است.
توجه داشته باشید که بعد از استارت زدن، اگر مشکل از باتری باشد خودرو باید سعی در روشن شدن باشد. در صورتی که بعد از استارت سریع قطع شود نشان می دهد مشکل از باتری نیست.

نکات ایمنی باتری به باتری کردن ماشین و باتری کمکی خودرو

باتری به باتری کردن ماشین در نگاه اول اقدامی ساده به نظر می رسد. و خیلی از افراد بدون رعایت موارد ایمنی و مهم آن، اقدام به این کار می کنند. در صورتی که قبل از شروع کار باید به چند نکته توجه کنید که 2 دقیقه بیشتر وقت شما را نمی گیرد ولی شما را از فاجعه های احتمالی محافظت می کند.

 باتری کمکی خودرو

در صورتی که باتری زنگ زده باشد یا سولفاته شده باشد، حتما قبل از باتری به باتری کردن آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
یادتان باشد که باتری دارای جریان الکتریکی است و باید با آن با احتیاط رفتار کنید تا خطر برق گرفتگی نباشد. از طرفی باتری های اسیدی دارای مواد خورنده خطرناکی هستند که در صورت تماس با پوست باعث سوختگی شدید می شود. لذا حتما از عینک و دستکش در هنگام کار استفاده کنید. با رعایت این نکات پوست دست و چشم هایتان را از آسیب اسید سولفوریک موجود در باتری خودرو محافظت می کنید.

توجه: باتری ماشین به توجهات و مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. الکترولیت (آب) داخل باتری مخلوطی از اسید سولفوریک و آب است. همانطور که گفته شد اسید سولفوریک خاصیت خورندگی بسیار شدیدی دارد و اگر روی پوست بپاشد باید فوراً با آب شسته شود. در صورت تماس با چشم هم باید با آب فراوان چشم تان را کاملاً بشورید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

در این مورد خاص، زمان اهمیت زیادی دارد. اگر معمولاً با باتری خودروتان کار می کنید، باید مخلوطی از آب و جوش شیرین داشته باشید و چشم تان را با آن بشورید. جوش شیرین اسید را خنثی می کند و خطرات آن را به حداقل می رساند. به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که فوراً اینکار را انجام دهید و به هیچ وجه نباید آن را به تاخیر بیاندازید.
همچنین اسید سولفوریک به پارچه نیز آسیب می زند، لذتا بهتر است هنگام کار با باتری از لباس های کهنه استفاده کنید. همچنین توصیه می شود هنگام کار با باتری از عینک و دستکش هم استفاده کنید. باتری خودرو در هنگام شارژ شدن گاز هیدروژن منتشر می کند؛ بنابراین بسیار مهم است که باتری را دور از هرگونه شعله و جرقه قرار دهید.

از آنجا که باتری در حین شارژ شدن گاز نیتروژن منتشر می کند، قاب باتری را نمی توان کاملاً بسته نگه داشت. باتری های امروزی (که نیازی به نگهداری ندارند) در کناره هایشان فرورفتگی هایی دارند؛ گازهایی که منتشر می شوند از این تیغه ها کنار می روند. در طول این فرایند مایع متراکم می شود و دوباره به کف باتری می چکد. برای شارژ دوباره این نوع باتری ها نیاز نیست که دوباره آن را پر کنید یا به آن آب اضافه کنید.

چک کردن ولتاژ باتری کمکی خودرو

اولین اقدامی که برای باطری به باطری خودرو، باید انجام دهید، انتخاب یک باتری دهنده مناسب است. چرا که شما نمی‌توانید از هر نوع باتری استفاده کنید چرا که باتری گیرنده و دهنده باید از نظر ولتاژ همسان باشند (البته ولتاژ باتری همه خودرو های سواری 12 است اما احتیاط کتید). برای این امر، کاپوت هر دو ماشین را بالا برده و ولتاژ باتری‌ها که بر روی آن نوشته شده است را چک کنید. چرا که اگر ولتازها ناهمسان باشد باتری با ولتاژ بالاتر پس از اتصال به باتری با ولتاژ پایینتر آسیب می بیند.

چک کردن کابل باتری اتصال

برای اتصال باتری ها و انتقال جریان از کابل اتصال باتری استفاده می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد جرقه و یا اتصالی سیم‌ها حتما باید از کابل‌های استاندارد استفاده کنید. همچنین سعی کنید طول کابل‌ها بلند باشد تا دو باتری به خوبی به یکدیگر متصل شوند. شما می توانید برای اتصال بهتر، باتری‌ها را جابه‌جا و به یکدیگر نزدیکتر کنید. به دلیل این که این کار جریان بالایی را می طلبد اگر از سیم های معمولی و غیر استاندارد استفاده کنید موجب آب شدن سیم و اتصالی می شود که خطرناک و آسیب رسان است.

جامپ استارت چیست؟

به طور کلی جامپ استارت ( Jump Start ) یا بوست ( Boost ) به زمانی گفته می‌شود که انرژی الکتریسیته از یک منبع به باتری خودرو منتقل می‌شود. جامپ استارت می‌تواند از طریق یک پاور بانک مخصوصخودرو صورت بگیرد یا حتی یک باتری از یک خودرو دیگر که اصطلاح عامیانه آن باتری به باتری معروف است.

با رعایت نکات ایمنی، دو سر باتری را بکشید تا مطمئن شوید اتصالات باتری درست است. این کار را با فشار زیاد انجام ندهید تا باتری آسیب نبیند. اگر متوجه شدید که سر باتری شل شده است با کمی جابجا کردن آن می توانید اتصال کافی برای استارت خوردن ماشین را فراهم کنید.

اگر بازهم نتوانستید استارت بزنید یا باید جامپ استارت (روشن کردن ماشینی که باطری آن خراب است از راه وصل کردن باطری ماشین دیگر به آن) کنید یا باتری را با استفاده از یک منبع خارجی دوباره شارژ کنید.

حتماً بخوانید:
6 دلیل که باتری خودرو مدام شارژ خالی می کند

6 دلیل که باتری خودرو مدام شارژ خالی می کند

چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟ گاهی اوقات باتری خودروی شما به‌طور مداوم دچار ایراد می‌شود. در این حالت می‌توان گفت که به احتمال زیاد باتری خراب شده است…

روش های جامپ استارت

به چند صورت می توانید یک ماشین خالی را با جامپ استارت راه اندازی کنید.
می توانید از جعبه تقویت کننده باتری استفاده کنید که در فروشگاه های قطعات خودرو در دسترس است.
از خودروی دیگر استفاده کنید و باتری آن خودرو را با کابل های جامپر به باتری خالی خودتان وصل کنید. وقتی می خواهید ماشین تان را با استفاده از یک باتری ماشین دیگری راه بیاندازید حتماً باید از کابل های با کیفیت استفاده کنید. استفاده از کابل های ارزان و نازک نمی گذارد آمپراژ کافی از آن عبور کند. علاوه براین، ممکن است در حین استفاده به شدت شکننده و داغ شوند که این امر می تواند باعث سوختگی و در موارد نادر آتش سوزی شود.

 باتری کمکی خودرو

در هر دوصورت سر یکی از سیم های کابل های تقویت کننده یک انبر سیاه قرار دارد و یک انبر رنگی هم (معمولاً قرمز یا زرد) در هر سر کابل دیگر قرار دارد. وقتی گیره های کابل را به یک باتری وصل می کنید، باید دقت کنید که گیره مثبت (رنگی) را به سر مثبت و گیره سیاه را به سر منفی وصل کنید.

نکته: هنگام جامپ استارت کردن، راهنمای سازنده هر دو خودرو را بررسی کنید. در برخی از خودروها، تولید کننده خودرو تحت هیچ شرایطی جامپ استارت را پیشنهاد نمی کند. در برخی از خودروها هم باید مراحل خاصی را قبل از جامپ استارت انجام داد؛ مانند جداکردن یک فیوز خاص قبل از شروع کار. بی توجهی به راهنمایی های سازنده خودرو ممکن است به قطعات خودرو آسیب جدی برساند. اگر روش جامپ استارت کردن در هرکدام از دو خودرو با مراحل زیر فرق داشت، باید از راهنمای سازنده استفاده کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits