دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقسیم ارث طلا چگونه است؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معمولا اشتباه و غلط رایجی در میان خانواده‌های ایرانی رایج است که می‌پندارند، طلای مادر سهم دختر اوست و پسران و سایر ورثه از طلا چیزی نمی‌رسد که این پندار غلط است و طلا نیز همچون باقی اموال بین کلیه وراث باید تقسیم شود.

تقسیم ارث طلا چگونه است؟

مرگ پایان سرنوشت تمام انسان‌هاست و در آخر تمام افراد به این مرحله خواهند رسید. مرگ به دلیل اینکه یک واقعه حقوقی است، قانون برای آن آثار و تبعاتی را مشخص کرده است. یکی از آن‌ها ارث و تقسیم ماترک بجا مانده از متوفی است. همانطور که پس از فوت پدر خانواده به فرزندان ارث تعلق می‌گیرد و باید بین آن‌ها تقسیم شود، پس از فوت مادر نیز در صورت وجود اموال، این دارایی‌ها بین فرزندان تقسیم می‌شود.
در رابطه با تقسیم ارث طلا می توان گفت که معمولا ارث طلا از متوفی زن بر جا می ماند اما ممکن است هر متوفایی اموال او شامل مقداری طلا باشد که باید دید این طلا چگونه بین وراث او تقسیم می گردد. در این خصوص لازم است که ابتدا طبقات مختلف ارث را بشناسیم. ذکر این نکته ضروری است که برخلاف باور عامه جنسیت متوفی در نحوه تقسیم ارث موثر نمی باشد.

طبقات مختلف ارث

درجه اول: پدر، مادر، فرزند
درجه دوم: نوه
درجه سوم: نبیره

طبقه دوم

درجه اول: خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ
درجه دوم: فرزندان خواهران، فرزندان برادران، جد و جده

طبقه سوم

درجه اول: عمه، عمو، دایی، خاله
درجه دوم: فرزندان عمه، فرزندان عمو، فرزندان دایی، فرزندان خاله

تقسیم ارث طلا

بصورت کلی در تقسیم ارث، چه متوفی مرد باشد و چه زن، اولویت با درجه اول در طبقه اول است و در صورتی که هر یک از طبقات و درجات وجود نداشته باشند، طبقه و درجه بعدی در اولویت ارث بردن از متوفی قرار می‌گیرند (ماده 863 قانون مدنی).

نکته: همسر متوفی در صورتی که در زمان فوت متوفی، در قید حیات باشد در کنار تمامی طبقات از متوفی ارث می‌برد.
در ازدواج موقت، ارثی به زوجین تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه در شرایط ضمن عقد نکاح قید شود. در صورتی که فرزندی حاصل از ازدواج موقت وجود داشته باشد، همچون سایر فرزندان متوفی از وی ارث می‌برد.
در صورتی که متوفی هیچ وارثی نداشته باشد، تصمیم‌گیری در خصوص اموال متوفی به دولت واگذار می‌شود (ماده 866 قانون مدنی و 327 قانون امور حسبی).

تقسیم ارث مادر بین وراث

در صورتی که زنی فوت شود و تنها همسر داشته باشد تمام اموال او به همسرش تعلق خواهد گرفت. اما اگر فرزندی داشته باشد این اموال بین فرزندان و شوهر او تقسیم می‌شود. اگر پدر و مادر شخص متوفی زنده باشند به این دلیل که پدر و مادر همراه فرزند در درجه اول از طبقه اول هستند تمام این افراد ارث خواهند برد و هیچ کدام مانع ارث بری دیگری نمی‌شود. همسر نیز با وجود اینکه جزو وراث سببی است اما در صورت حیات سهم او نیز با وجود سایر طبقات محفوظ خواهد بود.
در صورتی که زن فوت کند و به غیر از همسر خود دارای فرزند باشد همسر او یک چهارم اموال زن را به ارث خواهد برد.
فرزندان نیز در صورتی که پدر نیز فوت شده باشد اگر فرزند تنها باشد ( یعنی پدر و مادر متوفی نیز زنده نباشند و خواهر و یا برادری نیز نداشته باشد) تمام اموال به او منتقل می‌شود.اما اگر دو فرزند دختر و یا دو پسر داشته باشد اموال به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. و اگر یک فرزند دختر و یک فرزند پسر باشد پسر دو برابر دختر ارث خواهد برد.
سهم‌الارث مادر و پدر متوفی، اگر فرزند نیز باشد به آن‌ها یک ششم اموال تعلق خواهد گرفت. اما اگر متوفی فرزند نداشته باشد یک سوم به آنان تعلق می‌گیرد.

طلا مادر بعد از فوت به دختر می رسد یا پسر

تقسیم ارث طلای مادر

طلا به خاطر زینت بودن معمولا از متوفای زن بر جا می ماند و آنچه عرف در بین مردم در مورد این طلاها به غلط رواج دارد این است که این طلاها سهم دختران متوفی خواهد بود و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نخواهند برد اما طبق قانون وراثت طلا نیز جزء اموالی می باشد که باید در آن تقسیم به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد. در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال ماترک نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می گیرد.
طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید اما اگر افراد طبقات تقسیم بندی سه گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آنها تقسیم می گردد. در صورتی که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید و همینطور اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد. اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزء خویشاوندان سببی است قطعا در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد. جزئیات بیشتر نحوه تقسیم ارث طلای مادر در سطور قبل به تفصیل توضیح داده شد.

حتماً بخوانید:
۳۰ پرسش و پاسخ در مورد تقسیم ارث و انحصار وراثت

۳۰ پرسش و پاسخ در مورد تقسیم ارث و انحصار وراثت

خیلی از افراد در مورد انحصار وراثت اطلاعات کافی نداشته و در این زمینه پرسش های گوناگونی دارند. با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا پاسخ خیلی از سوالات…

وصیت مادر در خصوص طلاها

قانون به افراد این اجازه را داده است که آنچه را در تملک دارند به هر گونه که بخواهند به دیگری واگذار کنند و این کار باید به صورت قانونی و غیر قابل انکار باشد تا مورد اعتراض دیگران قرار نگیرد بنابر این اگر مادری وصیت به ارث رسیدن طلای خود به نفع دختران خود را داشته باشد باید این وصیت به گونه ای باشد که غیر قابل انکار بوده باشد و قانون به وراث توصیه می کند که اگر چنین وصیتی بوده بنا بر آن عمل شود و از هر گونه درگیری و اختلاف پرهیز گردد.
اگر مادر در مورد طلای خود وصیت به نفع دختران خود کرده باشد این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول و در صورت عدم تایید و تنفیذ تمام ورثه مابقی آن بین وراث متوفی تقسیم خواهد گردید. لازم به ذکر است که در صورتی که کسی در مورد طلای متوفی ادعای وصیتی به نفع خود داشته باشد باید این وصیت را با سند معتبر یا شهادت شهود معتبر به اثبات برساند تا مورد تایید قانونی قرار گیرد در غیر این صورت و در فرض تصاحب طلا بدون مجوز قانونی وراث دیگر می توانند از تصاحب کننده را در محاکم کیفری طرح شکایت و تقاضای تعقیب کیفری و مجازات وی را نمایند .

انحصار وراثت در مورد طلای مادر

بعد از فوت مادر و قبل از تقسیم اموال بجامانده از وی از جمله طلای مادر، اولین اقدام فرزندان باید اخذ گواهی انحصار وراثت مادر باشد. برای مراجعه به کلیه ادارات و انجام مراحل اداری اولین چیزی که از وراث خواسته می‌شود گواهی حصر وراثت است. در این گواهی ورثه متوفی توسط شورای حل اختلاف مشخص می‌شوند. همچنین میزان سهم‌الارث هر یک از ورثه نیز در گواهی تعیین می‌گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits