دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت اسکلت فلزی با اسکلت بتنی و معایب و مزایای هر کدام
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تفاوت اسکلت فلزی با اسکلت بتنی چیست؟همانطور که می‌دانید، اصلی‌ترین مرحله برای انجام ساخت و ساز در یک منطقه، انتخاب سازه مناسب است. عوامل زیادی هستند که نوع سازه انتخابی را تعیین می‌کنند.

به گزارش دلگرم به نقل از ساعدنیوز : همانطور که می دانید، اصلی ترین مرحله برای انجام ساخت و ساز در یک منطقه، انتخاب سازه مناسب است. عوامل زیادی هستند که نوع سازه انتخابی را تعیین می کنند. عواملی نظیر شرایط آب و هوایی، شرایط بارندگی و رطوبت منطقه، بافت جغرافیایی و.... انتخاب شما را در مورد نوع اسکلت، محدود می کنند.

اسکلت ها در متریال های مختلفی در بازار موجود هستند که نوع فلزی و نوع بتن، دو نوع آنهاست. از عوامل دیگر تعیین کننده نوع اسکلت انتخابی، می توان به میزان گرمی و خشکی منطقه، زلزله خیز بودن، قرار گیری بر روی گسل، سلیقه افراد و عوامل فنی مربوط به سازه اشاره کرد.
ما در این مطلب، قصد داریم مقایسه ای در خصوص اسکلت فلزی با اسکلت بتنی انجام دهیم، تفاوت هریک را مشخص کنیم و در کل، نقد و بررسی کلی در مورد این دو اسکلت داشته باشیم. در صورت علاقه مندی به این دسته مطالب، تا انتها با ما همراه باشید.

تعریف کلی از اسکلت فلزی و بتنی

به طور کلی، اسکلت سازه، شامل تعدادی تیر، ستون و.... است که مهم ترین وظیفه این قطعات، کنترل بار وزنی ساختمان است. حال، یک اسکلت بتنی، از بتن و مقاطع فولادی تشکیل شده و در مقابل، اسکلت فلزی، تنها از مقاطع فولادی تشکیل شده است. از این مقاطع فولادی، می توان به کاشت میلگرد اشاره کرد.

تعریف کلی از اسکلت فلزی و بتنی

اما باید بگوییم که وزن مقاطع فولادی به کار رفته در اسکلت بتنی، حدود 35 درصد، کم تر از اسکلت فلزی است. هردو سازه فلزی و بتنی، برای مقاوم سازی ساختمان به کار می روند. اما باید بررسی کرد که تفاوت این دو اسکلت در چیست؟ از چه جهاتی با یکدیگر مقایسه می شوند؟ کاربرد هرکدام در کجاست و نحوه اتصالات هریک به چگونه است؟ در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

تفاوت اسکلت بتنی و فلزی

همانطور که در بالا ذکر شد، دانستن تفاوت اسکلت فلزی ساختمان و بتنی، می تواند در داشتن یک انتخاب خوب اسکلت، نقش به سزایی داشته باشد. به طور کلی، تفاوت در نوع و زمان اجرا، هزینه ساخت و ساز، شکل پذیری، نحوه اتصالات، نحوه طراحی، میزان وزن سازه ساخته شده، میزان زلزله پذیری، مواردی است که تفاوت اسکلت فلزی ساختمان با بتنی را بیان می کند.

مورد دیگر، در خصوص سازه ساخته شده با اسکلت بتنی و اسکلت فلزی در نگهداری پس از ساخت آنهاست. به گونه ای که سازه های بتنی پس از ساخت، به علت عمر مفید بالا، به صرف هزینه اضافه جهت نگهداری نیازی ندارند. در حالی که برای نگهداری از سازه های فلزی و جلوگیری از خوردگی، صرف هزینه های گزاف نیاز است.

 اسکلت بتنی

مزایا و معایب اسکلت بتنی

پس از دانستن تفاوت اسکلت بتنی با اسکلت فلزی، مزایا و معایب هرکدام از این دو اسکلت را بررسی می کنیم. زیرا یک مهندس عمران، هنگام انتخاب اسکلت مناسب برای سازه، لازم است به طور کامل از خصوصیات و کاربرد های اسکلت انتخابی آگاه باشد. اولین مزیت اسکلت بتنی، دوام و شکل پذیری بالای آن است. همچنین هزینه نگهداری سازه های بتنی نیز پایین است.

اسکلت بتنی، قابلیت تحمل دمای بالا را دارد و در دمای بالا هیچ آسیبی نمی بیند که این خود یک مزیت محسوب می شود. اسکلت بتنی در برابر آب و باد مقاوم است. پس برای مناطقی با آب و هوای مرطوب یا مناطقی که در مجاورت دریا هستند، گزینه مناسبی است.

در مقابل، این اسکلت معایبی هم دارد که عبارتند از، عدم سازگاری با محیط زیست به علت حجم بالای دی اکسید کردن تولیدی، قابل انقباض، شکنندگی و ترک خوردن، عدم کاربرد برای ساختمان های مرتفع به علت وزن بالا و تغییر شکل در طول زمان.

اسکلت فلزی

اسکلت فلزی نسبت به بتن، از مقاومت بالا تری برخوردار است. همچنین، وزن کم تر این اسکلت، باعث شده تا مورد انتخاب مردم قرار گیرد. اما در مقابل، به علت امکان خوردگی بالای اسکلت های فلزی، پس از ساخت به نگهداری و رسیدگی بیشتری نیاز دارند. بدین ترتیب، هزینه نگهداری این نوع اسکلت بالاست.

اگر اتصالات اسکلت فلزی در هنگام ساخت استاندارد نباشد، هنگام زلزله صدمه بیشتری نسبت به اسکلت بتنی می بیند. اسکلت های فلزی مشکل اکسید شدگی و زنگ زدن را دارند. یکی از معایب پرخطر این اسکلت ها این است که در برابر دمای بالا اصلا مقاوم نیستند و تغییر شکل می دهند. بدین ترتیب، هنگام وقوع آتشسوزی، مشکلات جبران ناپذیری را به وجود می آورند.

همانطور که در بالا گفته شد، سازه های بتنی به علت اسکلت بتنی به کار رفته در آنها، وزن بیشتری دارند. در سازه های بتنی، تیر ها و ستون ها حجیم تر هستند.
به همین علت، ساختمان، نقاط مرده یا پرت بیشتری دارد. نکته دیگر در بررسی تفاوت اسکلت فلزی با اسکلت بتنی پس از ساخت، عدم نیاز سازه های فلزی به سقف کاذب است. در حالی که برای سازه های بتنی، باید حتما سقف کاذب در نظر گرفته شود. یکی از نقاط مثبت بتن، متنوع بودن مقاطع بتنی است. بدین معنا که می توان با مقاطع متنوع، اعضای بی شماری را ایجاد کرد.

فرق سازه فلزی با بتنی

پس از بررسی دقیق این دو اسکلت و مقایسه آنها از هر نظر با یکدیگر، در نهایت، یک لیست کلی از رایج ترین تفاوت اسکلت فلزی با اسکلت بتنی را در اختیار شما قرار می دهیم. این تفاوت ها عبارتند از، استحکام بالا تر قطعات فلزی نسبت به بتنی، بیشتر بودن نقاط مرده در ساختمان های بتنی، نسبت پایین وزن اسکلت فلزی نسبت به بتنی، مقاومت و عدم زلزله پذیری بالا تر سازه های فلزی، شکل پذیری بیشتر اسکلت فلزی، شکنندگی بیشتر اسکلت بتنی، دوام بالا تر اسکلت فلزی مخصوصا فولاد نسبت به اسکلت بتنی، کم تر بودن سرعت اجرا در اسکلت فلزی، مقاومت بیشتر اسکلت بتنی در برابر حرارت، هزینه تخریب سازه فلزی نسبت به سازه بتنی کم تر است.

حتماً بخوانید:
مشارکت در ساختمان سازی شامل چه قوانین و مقرراتی است؟

مشارکت در ساختمان سازی شامل چه قوانین و مقرراتی است؟

برای ساختن یه خانه رویایی و ساخت و ساز پایدار، تنها داشتن زمین آن کافی نیست. تقریبا نیمی از قیمت یک واحد مسکونی صرف خرید مصالح و ساخت خانه می‌شود؛ پس…

همچنین هنگام اجرای سازه بتنی به وجود یک آزمایشگاه پیشرفته در زمینه آزمایش خاک نیاز داریم. در خصوص تفاوت قیمت این دو اسکلت نیز باید بگوییم که در نهایت، قیمت ساخت این دو اسکلت متفاوت است ولی به علت قیمت بالا تر مصالح فولاد نسبت به بتن، اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی، قیمت بالا تری دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits