دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت استفراغ کردن کودکان در خواب چیست ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تهوع و استفراغ کودکان در خواب امری شایع است و گاهی ممکن است در هنگام خواب اتفاق بیفتد که والدین را کلافه می کند. با ما همراه باشید تا به بررسی استفراغ کودک در خواب بپردازیم.

تهوع و استفراغ کودک در بیشتر مواقع با هم اتفاق می‌افتد؛ یعنی به دنبال تهوع معمولا شاهد استفراغ کودک هستیم. اگرچه ممکن است این دو جداگانه هم رخ دهند، ولی به هر حال تهوع و استفراغ علائمی هستند که باید پیگیری شوند، به خصوص اگر از نوع خاص یا ادامه دار باشد.

علت استفراغ کودک در خواب میتواند مثل سایر استفراغ های کودک ناشی از مسائل متعددی باشد. رنگ استفراغ کودک در هنگام شب می‌تواند به پزشکان کمک کند تا دلیل بروز تهوع و استفراغ کودکان در هنگام خواب را حدس بزنند. وقتی انقباض عضلات معده زیاد می‌شود، محتویات آن را با فشار به بیرون می ‌راند و در نتیجه استفراغ کودک در خواب اتفاق می‌افتد.

پدیده استفراغ در خواب کودک میتواند ناشی از علت های خطرناک و غیر خطرناک باشد. از یک علت ساده مثل زیاد غذا خوردن تا علت هایی مثل عفونت مننژیت. به همین دلیل است که بهتر است نشانه های خطرناک بالا آوردن کودک در خواب را بشناسیم و در صورت لزوم فورا به پزشک مراجعه کنیم.

اگر استفراغ بچه در خواب به سراغ فرزند شما آمده است، و کودک همراه با آن تب و یا بی حالی شدید دارد و به طور کامل اشتها خود به غذا را از دست داده است، به پزشک مراجعه کنید.

دلیل استفراغ و تهوع کودکان

رنگ استفراغ کودکان در خواب نیز میتواند نشانه ای از علت استفراغ در خواب کودکان باشد. رنگ استفراغ معمولی تا حدودی زرد و به علت برگشت صفرا به معده است در صورتی که رنگ آن کاملا صفراوی یعنی زرد روشن یا سبز باشد می‌تواند علامت انسداد روده باشد.

گاهی حالت تهوع ممکن است منفرد باشد و بدون بروز هرگونه استفراغی رخ دهد. این حالت برای کودک ناراحت کننده و معمولا با علائم دیگری مثل افزایش بزاق، افزایش ضربان قلب و تنفس و کاهش توان عضلات معده همراه است.

علل استفراغ کودک در خواب

گاهی هم استفراغ بدون تهوع است؛ یعنی بدون علائم قبلی ناگهان دچار استفراغ کودکان در خواب می‌شود. در این مواقع شاید این فکر را کنید که باید به علائم افزایش فشار داخل جمجمه که گاهی به دلیل وجود تومور مغزی است، مشکوک شد، ولی به طور کلی علت تهوع و استفراغ کودکان در خواب بسیار متنوع است. علل ممکن است شامل بیماری‌های نورولوژیک، مسمومیت، گرمازدگی، مشکلات گوارشی، حساسیت و مشکلات کلیوی و روانی باشد.

البته علل تهوع و استفراغ بر اساس سن کودک گروه بندی می‌شود. گاهی هم استفراغ در خواب کودک ناشی از مواردی مثل خُر خُر کردن او در خواب و با دهان نفس کشیدن او باشد، که به خشکی گلو منجر شده و باعث استفراغ کودک در خواب میشود. علت این خروپف هم نیاز به بررسی پزشکی دارد.

استفراغ در خواب

بهتر است در هنگام خواب کودک همیشه او را به پشت بخوابانید و لباس بیش از حد او را نپوشانید. خواب کودک اهمیت بسیار زیادی دارد و شما می توانید با افزایش آگاهی و مهارت های پرورش و تربیتی خود خواب راحتی را برای فرزند خود فراهم کنید.

عفونت های ویروسی

شایع‌ترین علت تهوع و استفراغ کودکان در هنگام خواب ویروسی است. چنین کودکانی مشکلی ندارند، ولی به طور ناگهانی دچار استفراغ در هنگام خواب می‌شوند. در این کودکان به تدریج عفونت و تب هم به استفراغ افزوده می‌شود.

عفونت‌های چرکی گلو، مننژیت و عفونت ادراری هم از مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد تهوع و استفراغ بچه ها در خواب شوند. در سن نوزادی نیز کودکان ممکن است دچار ریفلاکس شوند که با حالت تهوع همراه است. تو رفتگی روده‌ها داخل هم نیز که جزو موارد اورژانسی است باعث ایجاد درد، تهوع و استفراغ بچه در خواب می‌شود.

در صورتی که استفراغ کودکان در هنگام خواب مکرر باشد. به خصوص در نوزادان و کودکان کم سن لازم است کودک را به متخصص کودکان ارجاع داد. تهوع و استفراغ با رنگ زرد یا سبز، همراه با درد شکم و تب نیز نیاز به بررسی دارد. کودکانی که علائم کم آبی دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

برای تشخیص دقیق‌تر کم آبی بدن کودک ناشی از استفراغ کودک در خواب یا بیداری باید به مخاط دهان کودک نگاه کرد و دید که چقدر حالت خشکی دارد همچنین چشم‌ها گود می‌شود و گونه‌ها بیرون می‌زند. کودک دچار کاهش حجم ادرار می‌شود. تهوع و استفراغی که با تغییر رفتار کودک همراه باشد هم نیاز به بررسی بیشتری دارد.

علت استفراغ در خواب کودکان

علت استفراغ در خواب کودکان هر چه که باشد، عوارض حتمی آن کاهش آب بدن است که فورا باید در صدد جبران آن برآمد. غذاهای آبکی، سبک و پر کالری بهترین راه برای جبران آب و انرژی از دست رفته کودک هستند.

حتماً بخوانید:
مهمترین علت استفراغ خونی در کودکان چیست؟ آیا خطرناک است؟

مهمترین علت استفراغ خونی در کودکان چیست؟ آیا خطرناک است؟

علل استفراغ خونی در کودکان: از جمله علل استفراغ خونی در کودکان می توان به زخم معده، زخم اثنی عشر و واریس معده اشاره کرد. با دلگرم همراه باشید تا با…

به هیچ وجه از دارویی که پزشک تجویز نکرده به کودک خود ندهید زیرا ممکن است مشکلی جدی تر برای کودک پیش آید . گاهی نیز استفراغ کودکان موجب بی اشتهایی او می شود اما جای نگرانی نیست ، زیرا این موضوع طبیعی است و کمی بعد حل می شود.

توصیه ما در رابطه با استفراغ بچه در خواب این است که والدین نباید خوددرمانی کنند. استفاده از هر نوع دارو‌های ضد تهوع ممکن است هر چند ظاهرا داروی بی خطری باشد ولی دارو‌های ضد تهوع می‌توانند در کودکان عوارض ایجاد کنند. تنها چیزی که باید در منزل بعد از بالا آوردن کودک در خواب یا بیداری جبران کنید کم آبی بدن اوست. سایر تشخیص ها با پزشک هست.

اگر تهوع و استفراغ کودک در خواب علت خاصی نداشته باشد، بدون درمان هم بهبود می‌یابد، ولی در صورتی که دارو تجویز شود و بیماری هم خطرناک باشد، مصرف دارو باعث پنهان کردن علائم می‌شود و تاخیر درمانی رخ می‌دهد. تجویز دارو فقط باید با نظر پزشک معالج باشد تا درمان استفراغ کودکان در خواب به شکل درست تری پیش برود. با بروز استفراغ در خواب کودک نباید خود را گم کنید اما در صورت ادامه دار شدن استفراغ و علائم جانبی آن مثل شکم درد،بی حالی و تب به پزشک مراجعه کنید.

منبع : وولک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits