دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آداب استخاره با قرآن کریم : چگونه با قرآن استخاره کنیم ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یکی از انواع استخاره هایی که بسیار انجام می شود، استخاره با قرآن کریم است. با ما باشید تا اطلاعات مهمی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

استخاره با قرآن چگونه است ؟

استخاره با قرآن کریم، نوعی مشورت با خداوند است. انسان در هنگام شروع کاری می تواند با استخاره از قرآن کریم، صلاح و مصلحت آن کار را پیدا کند. قرآن کتاب آسمانی است و هنگام متوسل شدن به آن، باید پاک و مطهر بود.

علاوه بر آن، استخاره با قرآن کریم آداب و شرایطی دارد که باید انجام شود. معمولا افرادی هستند که این کار را انجام می دهند. در ادامه شرایط و ویژگی های کسی که استخاره می کند را ذکر خواهیم کرد.

نحوه استخاره با قرآن کریم

از دو روش می توان با قرآن استخاره کرد:

روش اول استخاره با قرآن کریم:

اولین روش استخاره با قرآن کریم به این صورت است که قبل از استخاره باید پاک و مطهر باشید و وضو بگیرید سپس از خداوند متعال طلب خیر کنید و قرآن را باز کنید. پس از گشودن قرآن، آیه ی اول صفحه ی دست راست را ملاحظه نمایید.

اگر آن آیه امر به خیر باشد یعنی استخاره شما خوب است و در انجام کار مورد نظر اشکالی وجود ندارد اما اگر آیه ی آن امر به شر یا عقوبت باشد، یعنی استخاره شما بد است. حال اگر آیه ای که آمده دو پهلو باشد، یعنی نتیجه میانه است.

در روایتی آمده که یسع بن عبدالله قمی به امام صادق (علیه‌السّلام) عرض کرد: گاهی می‌خواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم یا نه ؟ امام صادق (علیه‌السّلام) به او فرمود: هنگام نماز – که شیطان از هر وقت دیگر از انسان دورتر است – قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای که در آغاز صفحه ی دست راست می‌بینی، عمل کن.

از رسول خدا (ص) فرمودند: هنگام استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سوره ی توحید را بخوان، سپس سه بار صلوات بر محمد و آلش بفرست و آنگاه بگو:

اللّهم تفألت بکتابک و توکلت علیک فأرنی من کتابک ما هو مکتوم من سرّک المکنون فی غیبک؛ یعنی خدایا به کتاب تو تفأل می‌زنم، و بر تو توکل می‌کنم. پس از کتابت آنچه را در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.

پس از این دعا قرآن را بگشا و از سطر اول صفحه ی سمت راست، مقصود خود را به دست آور.

توجه داشته باشید که قرآنی که با آن استخاره می گیرید، باید قرآن کامل باشد و اگر تنها چند جزء قرآن یا چند سوره باشد استخاره درست نیست.

روش های استخاره با قرآن

چگونه با قرآن استخاره کنیم ؟

روش دوم استخاره با قرآن کریم:

مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب فتح الأبواب نقل کرده است که برای استخاره، قرآن را برمی داری و نخست این دعا را می خوانی:

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة.

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی.

سپس نیت و حاجت خود را عنوان می کنی و قرآن را باز می کنی، سپس از صفحه ای که باز می شود هفت ورق می زنی و در ورق هفتم صفحه سمت چپ، هفت سطر را می شماری. سطر هفتم آیه ای است که نتیجه استخاره در آن آمده است.

راه های استخاره با قرآن

چه زمانی برای استخاره خوب است ؟

بهترین زمان برای استخاره با قرآن کریم

به بیان مرحوم شیخ عباس قمی در حاشیه مفاتیح الجنان، بهترین زمان برای گرفتن استخاره با قرآن به شرح زیر است:

  • روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر
  • روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب
  • روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، پس از ناهار تا ظهر و از عصر تا وقت عشا
  • روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر و پس از عصر تا وقت نماز عشا
  • روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا
  • روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهر تا نماز عشا
  • روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر

آداب استخاره با قرآن

ویژگی ها و شرایط کسی که با قرآن استخاره می کند

استخاره با قرآن باید توسط چه کسی انجام شود ؟

کسی که با قرآن استخاره می کند، باید دارای شرایط و ویژگی های خاصی باشد تا نتیجه درست حاصل شود. کسی که با قرآن استخاره می گیرید، باید باتقوا باشد و از همه مهم تر با مفاهیم قرآن آشنایی داشته باشد.

اگر شخص از مفاهیم قرآنی چیزی نداند و فقط برای استخاره به قرآن متوسل شود، نمی تواند از آیات برداشت درستی داشته باشد. همچنین مفاهیم قرآن آنقدر پیچیدگی دارد که هر کسی قادر به فهم آن ها نیست.

پس یکی از شرایط کسی که استخاره می کند، این است که با قرآن، علوم قرآن، تفسیر قرآن و ... آشنا باشد و به عبارتی دیگر زبان قرآن را بفهمد.

نکته: کسی که با قرآن استخاره می کند، باید پاک و مطهر باشد و از تمام پلیدی ها دور باشد. یکی از آداب استخاره با قرآن این است که قبل از استخاره، باید وضو داشته باشید.

درمورد استخاره کردن باید توجه کنید که اگر مسئله ای با وجود تمام تفکر و اندیشه و حتی مشورت کردن با متخصصین آن مسئله، باز هم روشن نشد و جای تردید داشت، می توانید استخاره کنید اما اگر آن مسئله با فکر و تأمل قابل حل باشد و یا با مشورت کردن بتوان به پاسخ رسید، استخاره جایی ندارد و اشتباه است.

همچنین باید دقت کنید که در یک کار به طور مکرر استخاره نکنید چون استخاره مکرر وارد نیست و همیشه نتیجه استخاره اول درست است و بقیه استخاره هایی که در ادامه انجام می شود اعتباری ندارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits