دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم اسباب کشی در ماه صفر از منظر اسلام چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که از دیرباز تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌های ایرانیان و به‌طور کلی مسلمانان دارد، مناسبت‌های دینی و اسلامی است. ماه‌های محرم و صفر از جمله زمان‌های مهم و خاصی هستند که برای ما نقش مهمی در مشخص کردن تاریخ انجام کارها را دارند.

حکم اسباب کشی در ماه صفر، محرم و روزهای قمر در عقرب چیست؟

خیلی از مردم معتقدند که اسباب کشی در ماه صفر یا به طور کلی اسباب کشی در ماه محرم و صفر، خوش یمن نیست، علی‌الخصوص اسباب کشی در ماه صفر را خیلی سنگین و بد یمن می‌دانند.

در این مقاله سعی داریم تا بهترین روز برای اسباب کشی از نظر اسلام را بررسی کنیم و ببینیم که از نظر مراجع حکم اسباب کشی در ماه محرم و صفر چیست. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین روز برای اسباب کشی از نظر اسلام

طبق روایت تاریخی و مذهبی، روزی تحت عنوان روز نحس وجود ندارد و این اعمال و رفتار ما است که نحس بودن و یا خوش یمن بودن یک روز را مشخص می‌کند. به طور مشخص و دقیق در هیچ روایتی روز خاصی وجود ندارد که آن را به عنوان بهترین روز برای اسباب کشی از نظر اسلام در نظر بگیریم.

به گفته علامه طباطبایی ایام خاصی وجود ندارد که بتوان گفت میمون‌تر و خوش یمن‌تر از سایر روزها و ایام هستند و همه روزهای سال برای اسباب کشی مثل هم هستند. پس، اسباب کشی در ماه صفر نیز مشکل شرعی ندارد. انجام هیچ کاری حتی اسباب کشی در ماه محرم و صفر بد یمن نیست و مانند تمام ماه‌های دیگر سال است و هیچ فرقی ندارد.

البته باید همواره این نکته را در نظر داشته باشید که در هر صورت هنگام اسباب کشی و یا انجام هر کار دیگری نباید برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد کنید.

حکم اسباب کشی در ماه صفر

حکم اسباب کشی در ماه صفر

به طور کلی این باور در بین مردم وجود دارد که ماه صفر، ماه سنگینی است و اسباب کشی در ماه صفر را خوش یمن نمی‌دانند. در بعضی از روایات داریم که انجام برخی از امور و کارها در زمان‌های خاص نسبت به سایر روزها بهتر است و یکی از این کارها اسباب کشی است؛ یعنی اسباب کشی در ماه صفر به خودی خود مشکلی ندارد، اما اگر در مواقع دیگر انجام شود می‌تواند خبر بیشتری خواهد داشت.

بر اساس بعضی از روایات، روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم،‌ بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم در هر یک از ماه‌های قمری برای انجام کارهای خیر بهتر از سایر روزها و ایام است.

برخی از ائمه در سخنان خود گفته‌اند که روزهای شنبه و دوشنبه برای سفر کردن و اسباب کشی مناسب هستند و همین‌طور گفته‌اند که چهارشنبه‌های ماه روزهای نامبارکی هستند و بهتر است برای رفع بد یمنی این روز صدقه بدهید. در صورت اسباب کشی در ماه صفر، می‌توانید یکی از این روزها را برای اسباب کشی انتخاب کنید.

اسباب کشی در ماه صفر

روایتی هم داریم که می‌گوید امام رضا (ع) از خداوند درخواست کرده است که در روزهای شنبه و پنجشنبه برای امت برکت قرار دهد. با توجه به این روایت روزهای شنبه و پنج شنبه خوش یمن هستند.

روایتی هم از امیرالمؤمنین داریم که می‌فرمایند چهارشنبه‌های آخر ماه روزهای بد یمنی هستند، چون در همین روز قابیل برادرش هابیل را کشت و در همین روز خداوند تند باد را بر قوم عاد فرستاد. در بعضی از روایت‌ها هم داریم که روز اول ماه به علت آفریده شدن آدم در این روز و روز بیست و شش ماه چون دریا برای موسی شکافته شده است، روز خوش یمنی است.

حکم اسباب کشی در ماه صفر و ایام گناه

اسباب کشی در ماه محرم و صفر

به گفته علامه‌ طباطبایی‌(ره‌) چیزهایی که درباره بدیمنی روزها گفته می‌شود، صرفاً به علت حوادث دینی است که در این روزها رخ داده است و خود آن روز به طور مشخص نمی‌تواند بدشگون و بد یمن باشد. هیچ روزی به ذاته برتری نسبت به روز دیگر ندارد و در نتیجه اسباب کشی در ماه صفر نیز به خودی خود مشکلی ندارد.

اسباب کشی در ماه محرم و صفر هیچ فرقی با ماه‌های دیگر ندارد و زمان و تاریخ هیچ نقشی در نحس بودن روزها ندارد. پس اسباب کشی در ماه محرم و صفر هیچ مشکلی ندارد. طبق روایات، ماه محرم و صفر نحس نیستند و این اعمال افراد است که باعث نحس بودن یا نبودن روزها می‌شود.

حکم اسباب کشی در ماه محرم

ماه محرم ماهی است که در آن امام حسین به شهادت رسیده است و به همین دلیل این ماه، به خصوص دهه اول آن برای مردم از اهمیت و احترام زیادی برخوردار است. اکثر مردم در این روزها سعی می‌کنند تا فعالیت‌های روزمره خود را کنار بگذارند.

معمولاً مردم سعی می‌کنند تا اسباب کشی در ماه محرم را به تعویق بیندازند و در حالی که حکم اسباب کشی در ماه محرم مانند سایر ماه‌های سال است اما مردم و رغبت کمتری نسبت به این کار دارند و ترجیح می‌دهند آن را به زمان دیگری موکول کنند. کار را انجام نمی‌دهند؛ اما به طور کلی اسباب‌کشی در ماه محرم و صفر مانند سایر ماه‌های سال است و هیچ مانعی ندارد.

اسباب کشی در قمر در عقرب

روایت داریم که بهتر است اسباب کشی در قمر در عقرب، همین‌طور راه انداختن کار و حرفه و ازدواج و … انجام نشود بهتر است. روایت‌های زیادی موجود است که همگی می‌گویند صدقه دادن موجب رفع نحسی ایام قمر در عقرب می‌شود. بهتر است در صورت قرار گرفتن اسباب کشی در قمر در عقرب، کمی آن را عقب بیندازید.

حکم اسباب کشی در قمر در عقرب

بر اساس اصول شرعی اسباب کشی تنها باید در قمر در عقرب کمی رعایت کرد و چند روزی اسباب کشی را به تعویق انداخت؛ اما در سایر زمان‌ها مثل ماه رمضان، ماه صفر و … هیچ مشکل شرعی در زمینه اسباب کشی وجود ندارد. به طور کلی طبق گفته بزرگان در روزها و ساعت قمر در عقرب کار مهمی انجام ندهید و بر این اساس اسباب کشی در قمر در عقرب کار عقلانی نیست و بهتر است آن را به تعویق بیندازید.

در این خصوص توجه به نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در مورد زمان مناسب برای اسباب کشی حائز اهمیت ویژه است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در جواب فردی که از او پرسید بهترین زمان برای اسباب کشی چه روزی است و روزهای قمر در عقرب چه روزهایی هستند فرمودند: به خودتان سخت نگیرید و با دادن صدقه مشکلات احتمالی را دفع کنید و مبادا دچار وسواس شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits