دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش چند ترفند ساده برای جلوگیری و از بین بردن گرد و خاک خانه
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ورود گرد و غبار به خانه باعث ایجاد بیماری‌های زیادی می‌شود، اما راهکار‌هایی وجود دارند که با نشستن گرد و خاک بر روی وسایل خانه مقابله کنید.

راه‌های ساده مقابله با گرد و خاک

هر چقدر هم که خانه شما تمیز باشد، باز هم مقدار اندکی گرد و غبار بر روی لوازم منزل خود خواهید دید. وجود گرد و غبار مشکلی است که همه هر روز با آن سر و کار داریم و برای افرادی که از آسم، آلرژی و سایر مشکلات تنفسی رنج می ‎برند، وجود گرد و غبار ممکن است تهدید کننده سلامتی باشد.
گرد و غبار از عناصر بسیاری تشکیل شده اند، از جمله ذرات ریز خاک، گرده، سلول‌های مرده پوست، مو، الیاف پارچه و همچنین آلاینده‌های وجود در هوا مانند خاکستر چوب، مواد شیمیایی و دود ماشین که به حداقل رساندن مقدار گرد و غبار موجود در منزل به بهبود وضعیت هوای داخل خانه کمک زیادی می ‎کند.
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در منزل نیازمند انجام فعالیت‌های هفتگی منظمی است که این جا به ارائه راهکار‌های مناسب برای جلوگیری از ایجاد گرد و خاک بر روی لوازم منزل پرداخته می‌شود.

چگونه گرد و خاک خانه از بین می‌رود؟

استفاده از پادری

هر بار از بیرون به داخل خانه می ‎رویم، آلودگی‌ها و گرد و غبار بیرون را با خود به خانه می ‎بریم. برای جلوگیری از این کار بهتر است جلوی درب ورودی منزل خود پادری قرار دهیم تا قبل از ورود به خانه پا‌های خود را با آن به خوبی تمیز کنیم.
استفاده از پادری‌هایی که دارای کرک‌های بلند هستند، به کاهش ورود گرد و غبار از بیرون به داخل منزل کمک زیادی می ‎کند و همچنین باید دقت کنید که پادری‌ها باید زود به زود شستشو داده شوند.

نگهداری بهتر از پرندگان خانگی

نیمی از آلودگی خانه‌هایی که در آن‌ها پرندگان خانگی نگهداری می ‎شوند، ناشی از پر‌های ریخته پرنده مورد نظر است. با اصلاح مرتب پر‌ها و شستشوی آن‌ها می ‎توانید به کاهش ایجاد گرد و غبار در منزل خود کمک کنید.

 مقابله با گرد و خاک

گرفتن درز‌های خانه

همه راه‌های ورود گرد و خاک به خانه خود را پیدا کنید و برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، درز در و پنجره‌ها را بگیرید و حتما دریچه‌های کولر را ببندید و بعد از تمیز کردن آن ها، برای این که مانع ورود گرد و خاک به خانه شوید، یک کاغذ یا مقوا جلوی دریچه بچسبانید.
در فصل تابستان نیز هنگام جارو کشیدن خانه، کولر را خاموش کنید و با سر فرچه‌ای جاروبرقی، دریچه‌های کولر را جارو کنید تا گرد و خاک آن گرفته شود.

جمع کردن فرش‌ها

صرف نظر کردن از قرار دادن فرش بر روی کف منزل ممکن است غیر معقولانه به نظر برسد، اما فرش دارای گرد و غبار زیادی است و با گام برداشتن بر روی آن گرد و غبار را به نقاط مختلف منزل خود منتقل می ‎کنید. کفپوش‌های چوبی و سرامیک، جایگزین مناسبی به جای استفاده از فرش هستند.

بستن پنجره‌ها

باز کردن پنجره‌ها برای بهبود هوای داخل خانه، میزان گرد و غبار موجود در منزل شما را افزایش می ‎دهد. گردو غبار از در‌ها و پنجره‌ها به شکل گرده و آلاینده‌های هوا وارد منزل شما می ‎شود، به خصوص در روز‌هایی که هوا همراه با باد است. بنابر این، بسته نگه داشتن پنجره‌ها کمک زیادی به کاهش گرد و غبار موجود در منزل می ‎کند.

در آوردن کفش و تکاندن لباس‌ها قبل از ورود به خانه

یکی از راه‌های آمدن گرد و خاک به منزل ورود خود شما به خانه است، زیرا گرد و خاک روی کفش، لباس و وسایل نشسته، با شما وارد خانه می‌شود. پس قبل از ورود به خانه کفش‌های خود را دربیاورید، در جاکفشی بگذارید، لباس هایتان را بتکانید و اگر خرید کرده‌اید، آن‌ها را مستقیم به آشپزخانه ببرید و جابجا کنید.

رفع گرد و خاک خانه

استفاده از پارچه مرطوب

با استفاده از یک دستمال مرطوب، وسایل منزل خود را تمیز کنید و گرد و غبار موجود بر روی آن‌ها را از بین ببرید. تمیز کردن نقاط مختلف منزل با استفاده از یک پارچه مرطوب به از بین رفتن ۹۰% گرد و غبار موجود در خانه کمک می ‎کند. پس از تمیز کردن مناطق مختلف منزل خود با پارچه مرطوب، آن مناطق را با استفاده از جارو برقی دوباره تمیز کنید.

استفاده از روش‌های سنتی

گاهی اوقات استفاده از راهکار‌های قدیمی بهترین گزینه است. آویزان کردن فرش‌ها و ضربه زدن با چوب به آن‌ها تأثیر زیادی در پاکیزگی آن‌ها از هرگونه گرد و غبار دارد. پس از انجام این کار می ‎توانید گرد و غبار‌های باقی‌مانده فرش مورد نظر را با جارو برقی از بین ببرید.

گردگیری منزل

شستشوی مرتب بالش‌ها و ملافه‌های رخت خواب

بالش‌ها و ملافه‌ها معمولا منبع غنی گرد و غبار هستند و در صورت نشستن مرتب آن‌ها، این گرد و غبار به نقاط دیگر منزل شما منتقل خواهد شد؛ بنابر این، بهتر است به صورت هفتگی بالش و ملافه رخت خواب خود را با مواد شوینده سبک با دست یا درون ماشین لباسشویی شستشو دهید.

پاره کردن کاغذ در خانه ممنوع

روزنامه یا کاغذ باطله را در خانه پاره نکنید، زیرا سبب معلق شدن ریزذرات تشکیل دهنده آن‌ها در هوا می‌شوند و روی وسایل می‌نشینند.

حتماً بخوانید:
نحوه زدودن گرد و غبار میز چوبی

نحوه زدودن گرد و غبار میز چوبی

نحوه زدودن گرد و غبار میز چوبی: خانم های خانه دار همیشه از دردسرهای زدودن گرد و غبار از روی وسایل گلایه دارند زیرا در هر حال حجم زیادی از این گرد و…

از بین بردن الکتریسیته ساکن

هنگامی که اتاق‌ها خشک هستند، الکتریسیته ساکن در فضای منزل شما ایجاد می ‎شود و الکتریسیته ساکن باعث جذب بیشتر گرد و غبار خواهد شد؛ با مرطوب ساختن هوای داخل منزلتان کمک زیادی به جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن و جذب گرد و غبار خواهید کرد.

استفاده از جاروبرقی

جاروبرقی تنها برای تمیز کردن فرش‌ها و کف خانه نیست؛ مبلمان، کنج دیوار‌ها و سایر منسوجات منزل خود را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه گرد و غبار حداقل هفته‌ای ۱ بار همه نقاط منزل خود را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید.

نظافت و گردگیری منزل

تمیز یا تعویض کردن فیلتر جارو برقی

هر چند وقت یک بار، فیلتر جاروبرقی را طبق دستور داده شده تمیز یا عوض کنید، زیرا منافذ این فیلتر‌ها بعد از مدتی کثیف و مسدود می‌شوند، گرد و خاک را در جارو محبوس نمی‌کنند و به بیرون بازمی گردانند.

شستشوی پرده‌ها

این تصور که با بستن پنجره‌ها و پوشاندن آن‌ها به وسیله پرده از ایجاد گرد و غبار جلوگیری می‎ شود، اشتباه است. پرده‌ها بیشتر از هر وسیله دیگری منبع گرد و غبار هستند، بنابر این باید مرتب شستشو داده شوند.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند که متداول‌ترین آن‌ها شامل یک فن است که هوا را به گردش در می آورد و یک فیلتر که گرد و غبار و سایر ذرات آلوده هوای منزل شما را به خود جذب می‎ کند. با تهیه این دستگاه کمک زیادی به کاهش گرد و غبار موجود در هوای منزل خود خواهید کرد.

حتماً بخوانید:
با خاک در خانه چکار کنیم؟

با خاک در خانه چکار کنیم؟

همه ما به اندازه کافی با مفهوم «خاک» آشنایی داریم. البته این آشنایی ربطی به بحث زمین شناسی ندارد و به این دلیل است که ما با «خاک» در زندگی امروزمان…

قرار دادن لباس‌ها درون پلاستیک

پنبه‌ها و الیاف موجود در لباس‌ها نقش زیادی در ایجاد گرد و غبار درون منزل دارند که با قرار دادن لباس‌های خود درون کیسه‌های پلاستیکی، گرد و غبار موجود در منزل شما به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. همچنین لازم است که کمد لباس‌های خود را مرتب تمیز کنید تا از ایجاد گرد و غبار درون آن جلوگیری شود.
همچنین بهتر است از استفاده روتختی‌های حاوی پَر خودداری کنید، زیرا این نوع پارچه‌ها باعث افزایش ایجاد گرد و غبار در منزل شما می ‎شوند.

ورود گرد و خاک را چگونه از خانه دور کنیم؟

تمیز کردن قفسه‌ها

اگر در منزل خود قفسه کتاب دارید، باید مرتب آن‌ها را تمیز کنید، زیرا قفسه‌ها نقاطی مملو از گرد و غبار هستند و به راحتی کثیف می‌شوند.

قبل از گردگیری، جاروبرقی بکشید

قبل از گردگیری، خانه خود را جارو بزنید، زیرا جارو کردن بیشتر گرد و غبار‌ها را جمع می‌کند. سپس مقدار کمی از گرد و غبار که روی وسایل باقی می‌ماند، بهتر است با گردگیر‌های ریزبافت یا پارچه‌های میکروفیبر یا الکترواستاتیکی که گرد و خاک را به خود می‌گیرند و نگه می‌دارند، تمیز شوند.
پس از پایان گردگیری، به راحتی می‌توانید این دستمال‌ها را بشویید و دوباره استفاده کنید. با دستمال یا پارچه‌های معمولی که کمی نم‌دار کرده‌اید نیز خانه را تمیز کنید. نم‌دار کردن پارچه سبب می‌شود که گرد و خاک به آن بچسبد و از جایی به جای دیگر منتقل نشود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits