دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه و روش از بین بردن و ریشه کن کردن کنه تار عنکبوتی
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کنه تار عنکبوتی (به انگلیسی: Spider mite) که با نام‌های کنه ی عنکبوتی، کنه ی دونقطه‌ای و کنه ی تارتن هم شناخته‌می‌شود، جانورانی از خانواده Tetranychidae هستند که شامل حدود ۱۲۰۰ گونه‌اند.

راه‌های مبارزه با کنه تار عنکبوتی

کنه تارعنکبوتی | کنه دونقطه ای | کنه معمولی | کنه تارتن یکی ازخطرناک ترین آفات درختان میوه سردسیری و البته بسیاری از گونه های مختلف از گیاهان زراعی است. این آفت در جمعیت های زیاد، روی اکثر درختان میوه ازجمله گردو خسارت زیادی وارد می کند و میوه ها از نظرکمی وکیفی به شدت آسیب می بینند.

عکس از کنه تارعنکبوتی

مشخصات کنه تارعنکبوتی :

این کنه به خاطر دو لکه ی تیره ای که در پشت خود دارد به کنه دو لکه ای معروف است. این لکه ها بهترین وسیله شناسایی این کنه ها می باشند. جانور کامل این کنه بیضی شکل و طول بدن آن ۴/۰ تا ۵/۰ میلیمتر می باشد. رنگ کنه های ماده زمستان گذران قرمز یا نارنجی است.
درحالیکه در طول فصل رنگ آنها از زرد کمرنگ متمایل به سبز تا تقریبا تیره تغییر می کند که این تغییرات رنگی با سن آنها و گیاه میزبان ارتباط دارد. تخم کنه ها کروی و روشن بوده که قبل از تفریخ، رنگ آن قدری کدر می شود. تخم های این کنه گرد، زردرنگ وکوچک است.

 کنه تار عنکبوتی

نحوه ی زندگی کنه تارعنکبوتی :

کنه تارتن زمستان رابه صورت ماده بالغ ( در این زمان به رنگ قرمز قهوه ای دیده می شوند)درشکاف درختان،زیرکلوخه ها ویا در زیر کاه وکلش وبرگهای خزان کرده می گذراند. با مناسب شدن هوا، کنه ها روی گیاهان منتقل می شوند. تخم ها بعداز ۵ تا ۱۲روز باز شده ونوزاد های کنه خارج می شوند.
دوره رشدونمو وفعالیت کنه هابستگی کامل به دما و رطوبت دارد. دربهار که هوا خنک است فعالیت کنه کم است اما جمعیت و خسارت آن درتابستان به بالاترین حد می رسد. در واقع هوای گرم وخشک برای تولیدمثل و افزایش جمعیت این کنه بسیارمناسب است. این کنه در هر فصل زراعی چندین نسل ایجاد می کند.

کنه تار عنکبوتی یا کنه قرمز (Spider mite)

خسارت های وارده کنه تارعنکبوتی :

کنه تار عنکبوتی در دو مرحله از زندگی خود یعنی نیمف و کنه بالغ به برگسار گیاه آسیب وارد می اورد. کنه با قطعات دهانی خود بافت گیاه را سوراخ کرده و از محتویات شیره گیاهی استفاده می‌کند که در اثر این عمل نقاط یا لکه هایی با رنگ سبز کم رنگ بر روی پهنه برگ ایجاد می‌شود.
زخمها کوچک هستند اما زمانی که صدها کنه تارعنکبوتی در حال تغذیه از برگ گیاه باشند ، این زخمها به هم پیوسته و به صورت نواحی زرد رنگ قابل مشاهده می‌شوند و به دلیل از بین رفتن بخشی از پهنک برگها و یا حتی تمامی آنان غذاسازی گیاه و در نتیجه از رشد و قدرت آن کاسته می‌شود.

روش‌های مقابله با آفت کنه

برگها ممکن است به تدریج به رنگ برنز درآیند و چروکیده شوند و ریزش برگها زودتر از وقت موعد انجام گیرد. اگر زیر برگها را نگاه کنیم مجموعه کنه ها که به رنگ سبز هستند را خواهیم دید.
البته لازم به ذکر است که هر مقدار به فصل پاییز نزدیکتر شویم رنگ کنه‌ها (جنس ماده) قرمز می‌شود. همچنین در مراحل پیشرفته و حمله شدید این آفت می توان پوسته نیمف کنه ها (همانطور که ذکر شد کنه ها دو مرحله نیمف دارند که بعد از پوست ریزی تبدیل به کنه بالغ می‌شوند) و پوسته تخمها را نیز مشاهده کرد. این آفت بر روی گیاه تار می‌بندد و گیاهی که شدیدا آلوده است ممکن است در اث ضعف و از دست دادن برگهایش از بین برود.

رفع کنه تارعنکبوتی

کنترل و مبارزه با کنه تارعنکبوتی :

در صورتیکه درختان به این آفت مبتلا شوند از چند راهکار می توان استفاده کرد : یکی از بهترین راههای مبارزه، حمایت از دشمنان طبیعی این آفت، با کم کردن مصرف غیر ضروری سموم شیمایی می باشد. از آنجا که این کنه مدتی از زندگی خود را روی علفهای هرز می گذراند. مبارزه با علفهای هرز نقش موثری در کاهش جمعیت آفت دارد.
شستشوی درختان باآب خالص ویا مخلوط آب ومایع ظرفشویی(به نسبت نیم تا سه لیتر مایع ظرفشویی در ۱۰۰۰ لیتر آب). آنچه که اهمیت دارد استفاده از سمپاش مناسب دارای فشار پاشش مناسب و دقت در شستشوی درخت است.

کنه تار عنکبوتی و چگونگی مقابله با آن

بهتر است درخت از بالا به پایین و از جهات مختلف شستشو داده شود. در نهال های تازه غرس شده و درختان جوان حتی ممکن است لازم باشد که تک تک سرشاخه ها با فشار آب لازم جهت پاک کردن کنه ها شسته شوند.

دو مشکل در راه کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی وجود دارد. بکارگیری آفت کشهایی با طیف وسیع که در از بین بردن کنه ها موثر هستند موجب از بین رفتن حشرات مفید می‌شود و همچنین گاهی کنه‌ها به کنه‌کشها مقاومت پیدا می‌کنند. بنابراین لازم است تا در نوع سموم کنه‌کش نوعی تنوع را رعایت کرد تا چنین مقاومتی بوجود نیاید. همچنین لازم به ذکر است که برخی از کنه کشها نیز برای برخی از گیاهان سمی هستند و به گیاه آسیب می‌رسانند. بنابراین در مبارزه شیمیایی انتخاب کنه کش موثر کار بسیار مهمی است.

برای کنترل بیولوژیکی این آفت ازنوعی کنه شکارچی با نام Typhlodromus Occidentalis به شکل تجاری درکشور استرالیا استفاده می‌شود. این کنه تمامی مراحل کنه تارعکبوتی از تخم تا حشرات بالغ را مورد حمله و تغذیه خود قرار می‌دهد و هر کنه بالغ در طی زندگی خود می‌تواند تا ۵۰ کنه تار عنکبوتی را مصرف و از بین ببرد. همچنین Phytoseiulus persimilis از جمله کنه هایی است که کنه های تار عنکبوتی را شکار و مصرف می‌کند .

آفات گیاه

این حشره خود یک کنه است که از کنه های تارعنکبوتی تغذیه می‌کند و برای حداکثر فعالیت به دمای ۲۱ درجه یا بیشتر نیاز دارد. این کنه شکارچی بر روی کنه های تارعنکبوتی گلخانه ها موثر است و چندان تاثیری در از بین بردن کنه های تار عنکبوتی گیاهانی همانند مرکبات، شمشاد و مخروط داران ندارد. البته کنه های شکارچی خودشان به سموم حساس هستند بنابراین در صورت بکارگیری از چنین روشی استفاده از سم محدود خواهد شد.

از جمله سموم موثر برای این آفت می توان به موارد زیر اشاره کرد: Abamectin, Bifenazate, Bifenthrin, Clofentazine, Fenbutatin oxide, Hexythiazon, Pyradiben
هشدار: حشره‌کشها موادی سمی هستند در زمان مصرف به دستورالعمل کارخانه سازنده به خوبی توجه کنید و همراه با موارد ایمنی آن را بکاربرید. نام بردن از چند سم کار آسانی است اما برای جلوگیری از هر گونه مشکل لطفا برای انتخاب سم حتما نظر متخصصین گیاهپزشکی را که معمولا در فروشگاه‌های بذر و سم فعالیت می‌کنند جویا شوید.

 کنه تارتن یا دو نقطه ای

مبارزه با کنه تارعنکبوتی در منزل :

اگر گیاهان آپارتمانی به این آفت مبتلا شدند، با برس نرمی که آغشته به کف صابون طبیعی و فاقد اسانس نموده اید آفات را از روی برگ ها پاک کنید سپس همه ی گیاه را با آب ولرم بشویید گیاهان کوچک را در دستشویی با فشار قوی آب ولرم اسپری نمایید طوری که زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ هاست و کنه از بافت زیر برگ، آسان‌تر تغذیه می‌کند.این کار حشرات را تار و مار می نماید.در صورت نیاز مجددا همین عمل را تکرار نمایید.(۳ بار درهفته ) در صورت نیاز می توان از سموم دیفوکل یا تترا دیفون طبق دستور نوشته شده روی قوطی نیز استفاده کرد .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits