دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند ترفند ساده برای از بین بردن بوی چوب
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رفع بوی چوب راهکارهای متفاوتی خواهد داشت که برای آن، در کنار مواد شوینده شیمیایی از سایر ترکیب‌های خانگی و ساده نیز می‌توان استفاده کرد. در ادامه این مقاله از دلگرم، به تمام جوانب و راه‌‌حل‌های موثر برای از بین بردن بوی نامطبوع چوب می‌پردازیم.

راهکارهای مختلف و کاربردی برای از بین بردن بوی چوب در خانه

هنگامی که از صندوقچه، جعبه یا کشوی چوبی برای نگهداری اشیاء بودار استفاده می‌شود، چوب بوی اشیاء را به خود جذب می‌کند. این موضوع زمانی باعث ایجاد مشکل می‌شود که از آن صندوقچه یا کشوی چوبی برای نگهداری لوازم دیگر استفاده شود؛ زیرا کشو بو را به خود جذب کرده و به تمام لوازمی که داخل آن قرار داده شود منتقل خواهد کرد. اما چگونه می‌توان بوی چوب را از بین برد؟
راه حل این مشکل به عوامل زیادی بستگی دارد. به نحوه پرداخت چوب، نوع چوب، نوع بوی جذب شده و نحوه استفاده از صندوقچه یا کشوی چوبی بعد از از بین بردن بوی آن. با دانستن این سوالات روش‌های مختلفی برای از بین بردن مشکل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پاک کننده‌های تجاری

پاک کننده‌های تجاری زیادی برای ازبین بردن انواع بوی چوب وجود دارد. به عنوان مثال پاک کردن لکه‌های حیوانات خانگی از سطوح چوبی مثل کف‌پوش چوبی کار سختی است؛ اما پاک کننده تجاری که برای این هدف ساخته شده گزینه مناسبی است. البته می‌توان بوی بد حیوانات خانگی را با دستمال آغشته به آمونیاک نیز از بین برد. پس از آن دستمال تمیزی را مرطوب کرده و آمونیاک باقیمانده روی سطح را با آن تمیز کنید. هنگام تمیز کردن سطح باید از خشک شدن قسمت‌های اتصال و لبه‌های سطح اطمینان حاصل کنید. آب باید کاملا تمیز باشد و فضا نیز از تهویه مناسبی برخوردار باشد. این روش برای از بین بردن بوی سیگار نیز مناسب است.

از بین بردن بوی بد چوب

هیدروژن پراکسید

محلول هیدروژن پراکسید 3 درصد داخل بطری ریخته و روی سطح چوبی اسپری کنید. سپس با دستمال تمیزی سطح چوب را کاملا تمیز کنید. در مرحله آخر با دستمال خشک روی سطح را پاک کنید تا کاملا خشک شود.

روغن زیتون و سرکه

یکی از روش‌های ساده برای پاک کردن چوب استفاده از محلول روغن زیتون و سرکه به نسبت 1 در 24 است. این مقدار برابر است با دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون در ازای هر پیمانه سرکه. محلول را داخل بطری آبپاش ریخته و پس از هم زدن استفاده کنید.
روش دیگر برای استفاده از سرکه این است که ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای را از سرکه پر کرده و داخل کشوها یا صندوقچه‌های چوبی قرار دهید. کشوها را ببندید و بعد از چند روز مشاهده خواهید کرد که بوی بد داخل کشو کاملا از بین رفته است. این روش را می‌توانید با مواد دیگری چون زغال، پودر قهوه، جوش شیرین و خاک گربه که جاذب بو هستند نیز امتحان کنید.

روزنامه و زغال

روش دیگر برای ازبین بردن بوی کشوها و صندوقچه‌های چوبی استفاده از کاغذ و زغال است که هردو جاذب قوی بو هستند. مقدار زیادی روزنامه را مچاله کرده و داخل کشو را با روزنامه و خشته زغال پر کنید. به مدت یک هفته اجازه دهید زغال و روزنامه داخل کشو بماند و بعد از یک هفته دوباره با روزنامه و زغال جدید پر کنید. با این روش بعد از چند هفته بوی بد داخل کشو از بین خواهد رفت.

رفع بوی بد وسایل چوبی

پودر قهوه، خاک گربه و جوش شیرین

اگر روش‌هایی که تا کنون به آن‌ها اشاره شد تاثیری در از بین بردن بوی چوب نداشت می‌توانید از مواد دیگری مثل پودرقهوه، خاک گربه و جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. سپس آن را داخل کشو یا صندوقچه چوبی قرار دهید. اگر صندوقچه کوچک باشد می‌توانید آن را داخل کیسه زباله یا پلاستیک قرار داده و درب آن را ببندید تا هوا یا رطوبت بیرون به آن نفوذ نکند. همانطور که صندوقچه چوبی را داخل کیسه زباله قرار داده‌اید، جوش شیرین را با ظرف درباز داخل آن قرار دهید تا قدرت جذب بیشتری داشته باشد. پس از 48 ساعت درب کیسه را باز کنید.

نور خورشید

چوب متخلخل بو و رطوبت را از محیط اطراف به خود جذب می‌کند. اگر احساس می‌کنید که چوب بوی اتاق‌های قدیمی زیرشیروانی یا انباری را می‌دهد، باید آن قطعه را با نور طبیعی خورشید خشک کنید. اگر در محیط مرطوب مثل زندگی می‌کنید، به مدت چند روز رطوبت‌گیر را در محیط قرار دهید تا رطوبت و بوی محیط را کاملا از بین ببرد.

چوب را بتونه کنید

اگر هیچکدام از روش‌های بالا موثر واقع نشد، شاید لازم باشد از روش بتونه‌کاری چوب برای از بین بردن بوی آن استفاده کنید. چند لایه شلاک همراه با سنباده‌کاری بین لایه‌ها کمک زیادی خواهد کرد. شلاک درزگیر خوبی است اما مقاومت چندانی در برابر آب ندارد. بنابراین اگر سطح چوبی در معرض رطوبت قرار دارد، باید از موادی چون پلی اورتان استفاده کنید که از پرداخت چوب نیز محافظت خواهد کرد.

چگونه بوی چوب را از بین ببریم؟

روش از بین بردن بوی مبلمان چوبی نو

مبلمان نو بوی تازگی می‌دهد و ممکن است برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد و منجر به سردرد و حساسیت شود. از بین رفتن بوی تازگی چوب ممکن است مدت زمانی طول بکشد. اما روش‌هایی نیز برای از بین بردن بوی آن وجود دارد که در ادامه شرح داده شده است.هوای اتاق را تهویه کنید. پنجره‌های اتاق را باز کنید تا با جریان هوای آزاد بوی چوب مانده در اتاق کمتر شود.
مقداری جوش شیرین داخل کشوها، کابینت و سطوح چوبی بپاشید تا بو را به خود جذب کند. اجازه دهید جوش شیرین به مدت یک شبانه روز روی چوب باقی بماند. سپس با جاروبرقی پودر را بکشید.

کشوها، سطوح و کابینت‌ها را با ترکیب آب و سرکه سفید شستشو دهید. دستمال تمیزی را به محلول آغشته کرده و کاملا بچلانید تا آب از آن چکیده نشود. سرکه بوی چوب را خنثی کرده و بوی تمیزی به آن می‌دهد. نگران بوی تند سرکه نباشید؛ زیرا بعد از چند ساعت از بین خواهد رفت.
خشته زغال داخل کشوها و کابینت و در سرتاسر اتاق قرار دهید تا بوی مبلمان چوبی کاملا از بین برود.

نکاتی که باید هنگام از بین بردن بوی چوب رعایت کرد

همیشه محلول موردنظر را روی قسمت کوچکی از سطح امتحان کنید تا از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید.
هنگام به کاربردن روش‌هایی که در این مقاله شرح داده شد فضا باید تهویه لازم را داشته باشد. کشوها و درب کابینت را باز نگه داشته و درب و پنجره‌های بسته را نیز باز کنید.
خشک کردن سطوح چوبی اهمیت زیادی دارد. اجازه ندهید آب و رطوبت روی سطح چوبی بماند؛ زیرا باعث ایجاد ترک روی سطح می‌شود.
اگر جنس چوب نئوپان یا تخته سه لا باشد، روی چوب سموم دفع آفات به کار برده شده و حاوی چسبی است که از ماده فرمالدهید ساخته شده است. اگر با هیچکدام از روش‌های ذکر شده بوی آن از بین نرفت، به این معناست که باید چوب را کاملا تعویض کنید. البته می‌توانید بوی چوب را با استفاده از موادی چون جوش شیرین کنترل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits