دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی خطرناک ترین نوع ازدواج فامیلی !
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه ارتباط بین نرخ مرگ و میر نوزادان و ناهنجاریهای مادرزادی با ازدواج فامیلی، مشخص شده که ازدواج با خویشاوندان خطر تولد کودکان با نقایص مادرزادی را دو برابر می کند.

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟ محققان به این نتیجه رسیده اند که ازدواج فامیلی بیش از هر عامل دیگری در بروز ناهنجاریهای هنگام تولد موثر است. مطالعه ای که در کشور پاکستان انجام شد نشان داده که ازدواج با خویشاوندان خونی عامل تقریبا یک سوم از تمام نقایص مادرزادی کودکان به هنگام تولد است.

به طور کلی همه ی ازدواج های فامیلی خطرناک هستند. ولی خطرناک ترین ازدواج فامیلی ازدواج بین دخترخاله با پسرخاله است. زیرا از لحاظ علمی این دو نفر مشابهت ژنتیکی بیشتری با یکدیگر دارند و احتمال مشکل ژنتیکی در فرزند حاصل از این ازدواج از سایرین بیشتر است.

با اینکه به طور کلی خطر تولد نوزاد با نقایص مادرزادی – که معمولا شامل بیماری های قلبی یا سیستم عصبی می شود و گاهی اوقات کشنده هستند- کم است؛ اما این خطر در جمعیت پاکستان زمانی که والدین نوزاد خویشاوند خونی هم باشند از 3% به 6% افزایش پیدا می کند. همچنین محققان دریافته اند که این خطر در نوزادان زنان سفیدپوست بریتانیایی که بالای 34 سال سن دارند هم 2 برابر می شود.

هر سال حدود 90 مرگ بیش از انتظار در جمعیت پاکستانی ساکن در کشور انگلستان و ولز به دلیل نقایص مادرزادی نوزاد هنگام تولد، رخ می دهد. این مساله ارتباط مستقیمی با خویشاوند خونی بودن پدر و مادر نوزاد دارد.

ازدواج فامیلی خطرناک

در یکی از تحقیقات چند قومیتی انجام و منتشر شده در مجله Lancet، محققان مجموعه عواملی که می توانند در بروز نقایص مادرزادی نقش داشته باشند، از جمله کمبود غذا، چاقی و سیگار کشیدن در مادران را بررسی کردند.

در این تحقیق دو سوم از نوزادان متعلق به محرومترین خانواده های بریتانیا بودند؛ ولی با این حال ارتباطی بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها با نقایص مادرزادی شان پیدا نشد. از طرف دیگر، سیگار کشیدن مادر، مصرف الکل و چاقی نیز به عنوان عامل خطر در این جمعیت محسوب نشد. تحصیلات بالای مادران در تمام قومیتها به عنوان عامل محافظتی به حساب آمد.

پروفسور نیل اسمال (Neil Small) از دانشگاه برادفورد که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت در این خصوص اظهار داشت: "این اولین مطالعه ای است که توانسته تمام علل ناهنجاری های مادرزادی را در جمعیتی که هم شامل والدین با ازدواج فامیلی می شد و هم غیر فامیلی، بررسی کند". او اضافه کرد که: "اطلاعات واضح و قابل دسترس در مورد این خطرات کوچک اما قابل اجتناب باید به شکل وسیعی بین جوامع محلی منتشر شود و یادآوری خطرات ازدواج فامیلی به عنوان بخشی از مشاوره قبل از زایمان و در برنامه ریزی خدمات مراقبت های بهداشتی گنجانده شود".

با اینکه ایجاد تغییر در سنتهای فرهنگی جوامع دشوار است؛ اما اگر بیان شود که این تغییر در جهت نجات جان نوزادان است، جای امیدواری وجود دارد. آمارها نشان می دهد ازدواج فامیلی بین جمعیت پاکستانی ساکن در کشور نروژ در حال کاهش است.

ممنوعیت ازدواج با فامیل

بخشی از این اتفاق به دلیل انطباق تدریجی با فرهنگ نروژی رخ داده؛ اما از سال 2009 که نتایج این تحقیق منتشر شد، کمپینی در جهت اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم از خطرات ازدواج فامیلی به راه افتاد. پروفسور نیل اسمال می گوید: "آرزوی ما این است که دیگر شاهد ازدواج فامیلی (به خاطر خطرات بالقوه اش) نباشیم، اما نمی توان انتظار داشت که خیلی سریع و زود به چنین تغییر بزرگی دست پیدا کنیم".

منبع : سلام زیبا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits