دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ادویه کتلت : راز خوشمزه شدن کتلت چیست ؟
66
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کتلت یکی از غذاهایی است که اگر با ادویه مخصوص طبخ شود، طعم فوق العاده ای پیدا می کند. با ما همراه باشید تا این ادویه مخصوص را معرفی نماییم.

ادویه کتلت چیست ؟

یکی از غذاهای آسان و بدون دردسر، کتلت است. اغلب کتلت بدون برنج سرو می شود و غذایی نونی به شمار می رود. هرکس روش خاصی برای طبخ کتلت بکار می برد اما پایه اصلی طبخ کتلت معمولا یکسان است.

شاید تا به حال توجه کرده باشید که در رستوران ها، طعم کتلت کاملا متفاوت با کتلت هایی است که در منزل پخته می شود. علت این امر چیست ؟ در واقع می توان گفت که ادویه های بکار رفته در انواع غذا، می تواند طعم و عطر غذا را تغییر دهد و به اندازه مواد اولیه در طعم غذا مؤثر است.

ادویه کتلت معمولا زردچوبه، نمک و فلفل است اما اگر شما ترکیب دیگری جز این ادویه هایی که همیشه بکار می برید، استفاده کنید، خواهید دید که تا چه اندازه عطر و طعم کتلت شما تغییر پیدا می کند.

بسته به نوع ذائقه و سلیقه می توانید ترکیب و میزان ادویه ها را تغییر دهید. اما ما در ادامه یک ترکیب پیشنهادی برای ادویه مخصوص کتلت معرفی خواهیم کرد.

ادویه برای خوشمزه شدن کتلت

ادویه مخصوص کتلت

ترکیب ادویه کتلت

همانطور که گفتیم شما عزیزان می توانید بسته به نوع ذائقه، ادویه کتلت را تغییر دهید. برای مثال برخی افراد به کتلت خود مقداری پودر سیر اضافه می کنند پس شما هم اگر سیر دوست دارید می توانید مقداری پودر سیر به مواد کتلت خود بیفزایید.

همچنین اگر غذاهای تند دوست دارید، می توانید مقدار فلفل برای مواد کتلت را افزایش دهید و کتلت تندی درست کنید و از آن لذت ببرید. اما ترکیب ادویه کتلت که ما پیشنهاد می کنیم عبارت است از:

پاپریکا برای ادویه کتلت

شاید تا به حال از ادویه پاپریکا در غذاهای خود استفاده نکرده باشید ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این ادویه خوش عطر را امتحان کنید. پاپریکا ادویه ای است که در کشورهای دیگر نیز به عنوان ادویه مخصوص غذاها از آن استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد.

پودر لیمو برای کتلت

پودر لیمو عمانی یا همان گرد لیمو یکی از بهترین انتخاب ها برای ادویه کتلت است. گرد لیمو با آن طعم ترشی بیتظیری که دارد، می تواند طعم فوق العاده ای در کتلت ایجاد کند. معمولا پودر لیمو عمانی در پخت خورشت ها استفاده می شود، در صورتی که وجود آن در غذاهایی مثل ماکارونی، کلم پلو و ... معجزه گر است.

پودر گشنیز در ترکیب ادویه کتلت

آیا تا به حال از پودر گشنیز در طبخ غذا استفاده کرده اید ؟ این سبزی معطر و خوشمزه، در ادویه بسیاری از غذاها مثل ادویه آبگوشت، ادویه فلافل حتی ادویه ماهی و میگو نیز کاربرد دارد.

در برخی از ادویه ها، از تخم گشنیز پودر شده استفاده می شود اما در برخی دیگر سبزی گشنیز را خشک کرده و آن را به شکل پودر شده استفاده می کنند.

ادویه مخصوص کتلت مرغ

برای خوشمزه شدن کتلت چه ادویه ای بریزیم ؟

ترکیب ادویه کتلت: پودر زیره

زیره در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد که هر دو نوع می تواند معجزه ای در عطر و طعم غذا به وجود آورند. معمولا به دلیل طبع گرم زیره، از آن برای خنثی کردن طبع سرد غذاها مثل انواع پلو، ماهی و ... استفاده می شود.

همچنین زیره عطر خاصی دارد و می تواند در کنار سایر ترکیب های ادویه کتلت، طعم فوق العاده ای ایجاد کند. پس حتما مقداری زیره در کتلت خود بریزید.

ترخون برای ادویه کتلت

و اما ترخون، آن سبزی خوش عطرِ معجزه گر. حتما تا به حال دیده اید که آشپزهای حرفه ای از برخی سبزیجات در غذاهای خود استفاده می کنند. دلیل این امر این است که سبزیجات معطر می توانند طعم غذا را به کلی عوض کنند. مثلا اگر از ترخون در کوفته و یا دلمه استفاده کنید، می بینید که چه عطر بینظیری دارد.

پس اگر می خواهید کتلت شما عطر خاصی داشته باشد و همه از خوردن آن حیرت زده شوند، مقداری ترخون به مواد اولیه کتلت اضافه کنید.

فلفل سیاه در ادویه کتلت

فلفل سیاه یکی از فلفل هایی است که بیشتر به دلیل عطر آن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فلفل، تندی زیادی ندارد و برای کسانی که تندی دوست ندارند، مشکلی ایجاد نمی کند.

فلفل قرمز در ادویه کتلت

همانطور که گفتیم، اگر غذاهای تند دوست دارید می توانید مقداری فلفل قرمز به کتلت خود اضافه کنید. این نوع فلفل تندی زیادی دارد و میزان آن بستگی به ذائقه شخصی شما دارد.

پس هنگام استفاده از فلفل قرمز در کتلت مراقب باشید تا غذای شما بیش از اندازه تند نشود.

ادویه مخصوص کتلت سیب زمینی

چگونه ادویه کتلت درست کنیم ؟

طرز تهیه ادویه کتلت

مواد لازم برای تهیه ادویه کتلت:

  • پودر سیر
  • پاپریکا
  • پودر لیمو
  • پودر گشنیز
  • اندکی پودر زیره
  • مقدار کمی ترخون
  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز

روش تهیه ادویه کتلت:

برای تهیه ادویه کتلت، بهتر است مواد بالا را به صورت تازه تهیه کنید و خودتان آن ها را پودر کنید. سپس تمامی مواد را با هم مخلوط نموده و آن ها را آسیاب کنید و یا در هاون بکوبید تا به شکل یکنواخت درآیند.

سپس ادویه بدست آمده را در یک ظرف دردار بریزید و درب آن را محکم ببندید و در هنگام تهیه کتلت، مقداری از آن را در مواد کتلت خود بریزید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (66 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۲ سال پیش
شوید زیاد دارم چی کار کنم باهاش ؟
0
0

hits