دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی چیست ؛ علائم و درمان آن
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی نوع شدیدتر سندرم قبل از قاعدگی می باشد. در این مطلب پیرامون موضوع مذکور به بحث می پردازیم.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی با هر دو علائم عاطفی و فیزیکی همراه است و سبب بروز تغییرات خلقی شدیدتری شده به طوری که می تواند بر روابط و عملکرد روزانه فرد تاثیر منفی داشته باشد.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

اختلال یا سندروم دیسفوریک پیش از قاعدگی نوع شدیدتری از سندروم پیش از قاعدگی می باشد. هر چند این دو سندروم هر دو علائم فیزیکی و عاطفی را به همراه دارند ولی اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی موجب بروز تغییرات خلقی شدیدتری در فرد شده به طوری که می تواند بر روابط و عملکرد روزانه فرد تاثیر منفی داشته باشد.

درباره هر دو سندروم مذکور علائم بین ۷ تا ۱۰ روز پیش از شروع قاعدگی نمایان می شود و تا چند روز بعد از آغاز قاعدگی نیز ادامه دارد. سندرم دیسفوریک پیش از قاعدگی می تواند سبب نفخ، حساس شدن سینه ها، خستگی و تغییرات خواب یا عادات غذایی گردد. در این اختلال حداقل یکی از علائم عاطفی رفتاری زیر دیده می شود:

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی

  • اضطراب و تنش بالا
  • احساس یاس و ناامیدی
  • خشم و عصبانیت
  • تغییرات خلقی شدید

به طور کلی دلیل سندروم دیسفوریک پیش از قاعدگی مشخص نیست ولی افسردگی و اضطراب زمینه ای از شایع ترین عوامل دخیل در بروز این سندروم به حساب می آیند. از این رو احتمال می رود تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی موجب ایجاد تغییرات خلقی گردد.

علائم سندروم دیسفوریک

همانطور که اشاره شد معمولا علائم سندروم دیسفوریک طی ۷-۱۰ روز قبل از قاعدگی آغاز می شوند. این زمان نسبی بوده و امکان تغییر آن نیست. در این عارضه ممکن است علائم عاطفی نسبت به علائم جسمی شدیدتر بوده یا بالعکس. از جمله علائم احساسی سندروم دیسفوریک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

عصبانیت و پریشان بودن
گریه و حس عدم کنترل
فراموشی و عدم تمایل به روابط و فعالیت ها
تحریک پذیری و بدخلقی
وحشت زدگی
غمگینی و افکار خودکشی

علت اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

از جمله علائم جسمی سندروم دیسفوریک می توان به این موارد اشاره داشت:

سر درد و سرگیجه
نفخ شکم
آکنه
تورم و حساسیت سینه
گرفتگی عضلات
تپش قلب
تغییر اشتها
مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، حالت تهوع.
درد مفاصل یا عضلات
اسهال عضلات
قاعدگی دردناک

این علائم بخصوص علائم عاطفی، می تواند اختلال بزرگی در زندگی روزانه ایجاد نموده و مانع کار، درس و روابط شود. البته با آغاز قاعدگی این علائم خودبخود از بین رفته و بعد از تخمک گذاری بعدی شروع می شوند.

درمان سندروم دیسفوریک

درمان سندروم دیسفوریک پیش از قاعدگی

درمان عارضه دیسفوریک پیش از قاعدگی مبتنی بر پیشگیری و کاهش حداقلی علائم قبل از پریودی و افسردگی پیش از قاعدگی می باشد. بعضی گزینه ها که در درمان این سندروم مورد استفاده واقع می شود، شامل موارد زیر است:

استفاده از داروهای ضد افسردگی

مهارکننده های بازجذب انتخابی سرتونین مانند سرتالین و فلوکسیتین می تواند علائم افسردگی پیش از پریودی مانند تغییرات عاطفی، مشکلات خواب، کم اشتهایی و خستگی را برطرف کند. افراد مبتلا به این اختلال می توانند مهارکننده های بازجذب سرتونین را در همه ماه مصرف نمایند. در مواردی در بازه بین تخمک گذاری و شروع پریود مهارکننده های بازجذب انتخابی سرتونین استفاده می شود.

استفاده از قرص ضد بارداری

مصرف این قرص ها نیز بدون بازه های فاقد قرص یا همراه با بازه های کوتاه شده بدون قرص، می تواند در کاهش علائم پیش از قاعدگی و سندروم دیسفوریک پیش از پریودی موثر واقع شوند.

علائم اختلال دیسفوریک

استفاده از مکمل های غذایی

مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم مکمل کلسیم می تواند سبب کاهش علائم پیش از قاعدگی شود و به بهبود افسردگی قبل از قاعدگی کمک نماید. مکمل هایی مانند ویتامین ب ۶، منیزیم و ال تریپتوفان هم می تواند در افراد مبتلا به سندرم دیسفوریک کمک شایانی نماید.

حتماً بخوانید:
اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) و علائم آن

اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) و علائم آن

یکی از اختلالات روانی که قبل از قاعدگی به وجود می آید و ممکن است بسیاری از خانم ها با آن درگیر شوند، اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی است. با ما همراه…

استفاده از داروهای گیاهی

برخی پژوهش ها نشان داده که برخی گیاهان می توانند در کاهش افسردگی قبل از قاعدگی، حساس شدن سینه ها، عصبانیت، کرامپ و تغییرات در خوردن موثر باشند. در افراد مبتلا به این نوع اختلال نیز مورد توجه قرار می گیرد. البته در حال حاضر سازمان غذا و داروی امریکا هیچ مکمل گیاهی برای این سندرم تایید نکرده است.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم، کاهش مصرف کافئین، دوری از سیگار و الکل می تواند در افراد مبتلا به سندروم قبل از قاعدگی و سندروم دیسفوریک پیش از قاعدگی کمک نماید. همچنین داشتن خواب کافی و استفاده از تکنیک های آرامش بخشی مانند یوگا و مدیتیشن هم کمک کننده هستند. بهتر است تا حد امکان از بودن در معرض محرک های عاطفی و استرس اجتناب شود.

اختلال دیسفوریک در زنان

سخن پایانی

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی نوع شدیدتری از سندروم قبل از قاعدگی است. هر چند سندروم قبل از قاعدگی و این اختلال هر دو دارای علائم فیزیکی و عاطفی می باشند ولی اختلال مذکور تغییرات خلقی شدیدی را به دنبال دارد. به طوری که بر روابط و عملکرد روزانه فرد تاثیر می گذارد.
در این راستا همانطور که اشاره شد دارو درمانی، تکنیک های آرامش بخش و داشتن سبک زندگی سالم می تواند علائم را کاهش دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits