دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احکام مربوط به ادرار خشک شده روی تشک از منظر رهبر بزرگ انقلاب
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در بعضی مواقع ممکن است تشک خوشخواب شما با ادرار نجس شود و روش تطهیر تشک را ندانید. در این مقاله توضیح خواهیم داد که حکم ادرار خشک شده روی تشک چیست و اطلاعات مختصری نیز راجع به تمیز کردن تشک در اختیار شما می‌گذاریم.

حکم ادرار خشک شده روی تشک چیست؟

هر خانواده‌ای ممکن است با این مشکل روبه‌رو شود که تشکش توسط ادرار نجس شده و اقدام به تمیز کردن آن کند؛ اما گاهی هم ممکن است متوجه کثیف شدن تشک با ادرار نشوید و ادرار روی تشک، خشک شود.

در صورتی که قبل از خشک شدن نجاست، متوجه آن شوید بهتر است که برای تطهیر آن از آب شلنگ استفاده کنید. چون شستشو و خشک کردن تشک خوشخواب کمی دشوار است می‌توانید ملحفه یا پارچه‌ای روی قسمتی که با ادرار نجس شده است بکشید و از سرایت نجاست به خودتان جلوگیری کنید.

در مورد ادرار خشک شده روی تشک خوشخواب باید گفت که نجاست از ادرار خشک شده منتقل نمی‌شود. البته در صورتی که تشک با چیز خیس دیگری مرطوب شود، نجاست منتقل خواهد شد. در نتیجه حکم ادرار خشک شده روی تشک خوشخواب این است که تا زمانی که خشک بماند مشکلی ایجاد نمی‌کند و در صورت خیسی باید تطهیر شود.

حکم ادرار خشک شده روی تشک چیست؟

در صورتی که امکان تطهیر و شستشوی تشک وجود نداشته باشد، اجباری در این مورد نیست و می‌توانید تشک را برگردانید و یا همان‌طور که در بالا گفته شد، از پارچه‌ای برای پوشاندن قسمت نجس شده استفاده کنید تا نجاست به شما منتقل نشود.

اگر هم این ضرورت را احساس می‌کنید که حتماً باید قسمت نجس شده را تطهیر کنید، می‌توانید از پارچ آب استفاده کنید و آب را روی قسمت نجس شده بریزید طوری که تمام محل را بپوشاند و سپس آن را فشار دهید تا آب فرورفته در تشک به طور کامل خشک شود. این کار را دو بار تکرار کنید تا تشک تطهیر شود.

حکم مقام معظم رهبری درباره نجس شدن تشک

اگر پس از برطرف کردن عین نجاست، یک‌بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرید یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرید به طوری که آب به همه جاهایی که نجس شده بود برسد، پاک می‌شود. در تشک و امثال آن بنا بر احتیاط باید آن را پس از فرو بردن در آب فشار و یا تکان بدهید و یا در حین اتصال به آب کر هرچند با دست کشیدن آب را جابه‌جا کنید.

اما اگر تطهیر به‌وسیله آب قلیل صورت می‌گیرد، بعد از رفع عین اگر به بول نجس شده دو بار و اگر به سایر نجاسات (مثل منی، مدفوع، خون) نجس شده یک بار شسته شود و بنا بر احتیاط فشار داده شود تا آب از آن جدا شود.

حکم مقام معظم رهبری درباره نجس شدن تشک

شایان ذکر است؛ غساله آب کر و جاری با دو شرط پاک است:

الف) بو، رنگ، مزه آن به‌واسطه نجاست تغییر نکرده باشد.

ب) متصل به آب کر و جاری باشد، بنابراین غساله آب کر و جاری اگر بو یا رنگ یا مزه نجاست (اوصاف نجاست) دارد نجس است هرچند متصل به آب کر یا جاری باشد.

و اما غساله آب قلیل چه اوصاف نجاست (یعنی رنگ، بو یا طعم نجاست) را داشته باشد و چه نداشته باشد، نجس است. لازم به توضیح است غُساله، آبی که هنگام شستن چیز نجس از آن جدا می‌شود. برای برطرف کردن عین نجاست، می‌توانید با آب آن را برطرف نمایید، همچنان که می‌توانید به غیر آب مثل دستمال برطرف نمایید.

از بین بردن لکه‌های قدیمی کار سختی است و ترجیحاً بهتر است در صورت امکان به محض دیدن لکه آن را تمیز کنید. معمولاً اولین راه‌حلی که برای برطرف کردن لکه ادرار خشک شده روی تشک به ذهن‌مان می‌رسد، شستن تشک با آب و شامپو فرش یا روش‌های معمول خانگی است؛ اما انتخاب روش اشتباه برای شستن تشک، ممکن است باعث خراب شدن تشک خوشخواب شما شود. بهتر است قبل از شستن تشک خود با یک فرد با تجربه مشورت کنید.

احکام نجاست بچه، تشکم را استفاده نکنم؟

برای پاک کردن لکه ادرار خشک شده روی تشک، یک کاسه آب، اسفنج، صابون و جوش شیرین تهیه کنید. روی لکه را کمی صابون و جوش شیرین بزنید و بعد با اسفنج خیس روی آن را ماساژ دهید. سپس اسفنج را در ظرفی فشار داده و چند بار این کار را تکرار کنید.

زمانی که دیگر اثری از لکه و بوی بد نبود، خوشخواب را با استفاده از یک حوله‌ مناسب خشک کنید و در و پنجره‌ها را باز کرده و اجازه دهید تا تشک به طور کامل خشک شود.

حتماً بخوانید:
11 مورد از چیزهایی که در اسلام نجس شمرده شده است

11 مورد از چیزهایی که در اسلام نجس شمرده شده است

وظیفه‏ ى هر انسان مؤمن و خدا شناس آن است که هنگام اداى نماز بدن و لباس خود را پاک نماید ولى این نکته را نباید فراموش کرد که خداى مهربان احکام دین را…

این نکته را به یاد داشته باشید که برای پاک کردن ادرار خشک شده به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید. می‌توانید از ترکیب آب لیمو و سرکه و نمک هم برای تمیز کردن لکه ادرار خشک شده روی تشک و در تمیز کردن خانه استفاده کنید.

اگر تشک شما در جایی است که نور خورشید به آن می‌تابد پرده را کنار بزنید تا تشک با گرمای آفتاب خشک شود. ترکیب پاک کننده دیگر برای از بین بردن لکه ادرار خشک شده روی تشک جوش شیرین و آب اکسیژنه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits