دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا باید به کودکان موسیقی آموزش داده شود؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
با آموزش موسیقی به کودکان آن ها را به تقویت توانایی شنیداری، ارتباط اجتماعی بهتر و بیشتر، ابراز احساسات ازطریق موسیقی و شناخت بیشتر خودشان تشویق می کنیم.

بسیاری از خانواده ها علاقمند هستند فرزندان خود را از کودکی به یادگیری موسیقی تشویق کنند و برای همین سعی می کنند که با خرید اسباب بازی مرتبط و ثبت نام کودکان در کلاس های متنوع برای یادگیری موسیقی به آن ها کمک کنند. در این مقاله، فروشگاه توی سان سعی می کند درباره دلیل اینکه چرا باید به کودکان موسیقی آموزش داده شود، صحبت کند و با بیان نکات مختلف در این زمینه والدین را برای گرفتن بهترین نتیجه راهنمایی کند.

چرا باید آموزش موسیقی به کودکان را از کودکی شروع کرد؟

یکی از مهم ترین دلایلی که بهتر است آموزش موسیقی را از کودکی آغاز کنیم، تاثیر آن در بروز استعداد ها و تاثیر آن بر آینده کودکان است. غالبا کسانی که موسیقی را از کودکی آغاز می کنند در آینده افراد موفق تری هستند. یادگیری موسیقی موجب افزایش مهارت های کودکان می شود و همین موضوع موجب می شود که این کودکان در زمان تحصیل و همینطور زمان اشتغال بتوانند با استفاده از این مهارت ها موفقیت های بیشتری کسب کنند. بنابراین نباید از نقش اسباب بازی در کودکان و تربیت کودک غافل شد.

فواید یادگیری موسیقی در کودکی

با یادگیری موسیقی از کودکی مهارت های متنوعی در کودکان تقویت می شود که در این قسمت به بیان آن ها می پردازیم. باید بگوییم که مهمترین نتیجه ای که یادگیری موسیقی از کودکی دارد، هماهنگی میان چشم‌ها، دست‌ها و همچنین افزایش مهارت‌های حرکتی کودکان است که همین موضوع موجب افزایش خلاقیت در کودکان می شود و در نتیجه روند رشد ذهنی بهبود پیدا می کند.

یادگیری موسیقی در کودکی موجب افزایش اعتماد نفس کودکان می شود علاوه بر این با توجه به اینکه در نواختن موسیقی از همان منطق و استدلالی که برای حل مسائل ریاضی بکار می گیریم، استفاده می شود می توان گفت با یادگیری موسیقی می توان راحت تر با ریاضیان و حساب و کتاب کنار آمد.

با آموزش موسیقی به کودکان آن ها را به تقویت توانایی شنیداری، ارتباط اجتماعی بهتر و بیشتر، ابراز احساسات ازطریق موسیقی و شناخت بیشتر خودشان تشویق می کنیم. در این قسمت لیستی از مزایایی که یادگیری موسیقی در کودکی برای کودکانتان به ارمغان می آورد ذکر شده است.

چرا باید به کودکان موسیقی آموزش داده شود؟

  • افزایش مهارت های حافظه و به خاطر سپاری بهتر موضوعات
  • همانطور که قبلا گفتیم یادگیری موسیقی موجب افزایش مهارت ها می شود و همین موضوع بر شرایط آینده کودکان موثر است.
  • پیشرفت و بهبود زبان و استدلال با توجه به فعال شدن سمت چپ مغز کودکانی که از کودکی آموزش موسیقی دیده اند.
  • با یادگیری موسیقی و نواختن آلات موسیقی هماهنگی بین اعضای بدن افزایش می یابد و همین موضوع بر مهارت های حرکتی موثر است.
  • یادگیری موسیقی باعث می شود که تخیل و کنجکاوی کودکان تحریک شده و همین امر موجب می شود که ذهن کودک خلاق تر شود.
  • کسب آرامش یکی دیگر از فواید یادگیری موسیقی است در کودکی است.
  • با یادگیری موسیقی در کودکی و انتخاب یک ساز تخصصی کودکان با یادگیری نظم و انضباط آشنا می شوند.
  • کاهش ترس و استرس در کودکان و غلیه بر ترس ها یکی از مهمترین فوایدی است که آموزش موسیقی به کودکان بهمراه دارد.

چرا باید به کودکان موسیقی آموزش داده شود؟

کودکان از چه زمانی با موسیقی ارتباط برقرار می کنند؟

ثابت شده است که جنین در شکم مادر و پیش از تولد هم نسبت به موسیقی واکنش نشان می دهد، برای همین بسیاری از مادران در دوران بارداری برای فرزندان خود آواز می خوانند و یا موسیقی گوش می دهند. بعد از تولد نوزادن از سن 8 ماهگی با شنیدن آهنگ واکنش نشان می دهند و دست و پای خود را تکان می دهند. بهترین زمان برای آشنا کردن کودکان با موسیقی همین زمان است چرا که کودکان از این سن به بعد برای تولید صدا تلاش می کنند و علاوه بر این با کمک گرفتن از اشیا صداهای مختلف را تولید می کنند.
از این مرحله می توانید با خرید اسباب بازی متنوع و مرتبط به کودک در تولید این صدا ها کمک کنید و از این طریق کودک را به موسیقی علاقمند کنید.

علاقه کودکان از 2 سالگی به بعد شکل جدی تری به خود می گیرد و علاوه بر شنیدن موسیقی به نواختن موسیقی هم علاقمند می شوند. در این زمان کودکان با حرکات بدن و یا استفاده از اشیا مختلف سعی می کنند با موسیقی هماهنگ شوند. این موضوع نشان دهندۀ این موضوع است که موسیقی و صدا بدن، ضمیر و ذهن راتحت تاثیر قرار می دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که فشار بیش از حد برای فرستادن کودک به سمت موسیقی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، بنابراین با در نظر گرفتن نکات زیر سعی کنید بهترین روش ها را برای تشویق فرزندانتان به یادگیری موسیقی انتخاب کنید.

کودکان غالبا رفتار والدین خود را تقلید می کنند، بنابراین بهترین کار برای تشویق آن ها به نوازندگی این است که والدین شروع به نواختن موسیقی در منزل کنند، حتی اگر لازم است با کودکانتان شروع به یادگیری کنید.

  • در آعاز کار برای تمرین کودکان اصرار نکنید و کودک را مجبور نکنید که ساعت طولانی تمرین کند.
  • برای آموزش قطعی موسیقی زیاد عجول نباشید، 5 سالگی سن مناسبی است مگر اینکه فرزندنتان بسیار علاقمند به یادگیری باشد.
  • اگر از معلم برای آموزش کودکتان کمک می گیرد، حتما از رابطه خوب بین کودک و معلم مطمئن شوید، گاهی اوقات با یک حرکت اشتباه ممکن است هرچه رشته اید پنبه شود.
  • با یادگیری موسیقی مثل یک بازی رفتار کنید تا فرزند شما برای انجام آن مشتاق تر باشد، برای این کار می توانید از آهنگ های مور علاقه کودکتان کمک بگیرید.
  • بعضی مواقع فرصت را برای نوازندگی کودکتان در جمع را فراهم کنید و از این طریق اعتماد بنفس او را تقویت کنید.

بهترین زمان برای آموزش موسیقی به کودکان

چرا باید به کودکان موسیقی آموزش داده شود؟

بهترین زمان برای آموزش موسیقی به کودکان تا ۵ سالگی و پیش از شروع مدرسه است، باید توجه کنید که در این سن نباید بسیار سختگیرانه با کودک برخورد شود چراکه از یک طرف ممکن است کودک از نظر جسمی شرایط مناسب برای نواختن یک ساز را نداشته باشد و از طرف دیگر فشار بیش از حد ممکن است کودک را از شرایط دلسرد کند و در برابر آموزش موضع بگیرد.

بهترین کار این است که از 2 سالگی به بعد از ابزار موسیقی کودک استفاده کنید تا با استفاده از این لوازم به رشد آگاهی کودکان در زمینه ریتم، آهنگ صدا و کسب مهارت‌های پایه ای موسیقی کمک کنید. با استفاده از آموزش های ابتدایی موسیقی در سنین پایین می توانید کودک را برای راحت تر نواختن سازهای موسیقی در بزرگسالی آماده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits