دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش قدم به قدم دوخت نوار اریب برای تزیین انواع لباس
12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نوار اریب یکی از وسایل تزیینی است که برای انواع لباس، سرویس آشپزخانه و ... می توانید استفاده کنید. در ادامه شما را با نحوه دوخت نوار آریب آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نحوه دوخت نوار اریب

معمولا در دوخت بسیاری از لباس ها، دستگیره آشپزخانه، یقه، آستین، دمکنی و ... از نوار اریب استفاده می شود. این نوار به طور آماده در بازار وجود دارد اما ممکن است رنگ و مدل هایی که در بازار است با لباس یا چیزی که شما می خواهید بدوزید، همخوانی نداشته باشد و مورد پسند شما واقع نشود.

در این شرایط شما می توانید به راحتی خودتان در منزل نوار اریب بدوزید. تنها کافیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چطور نوار اریب بدوزیم ؟

ﻭﺳﺎﻳﻞ لازم برای دوخت نوار اریب:

  • پارچه
  • ﺧﻄ ﻛﺶ
  • خودکار
  • ﻗﻴﭽﻲ

دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب دور دستگیره

مراحل دوخت نوار اریب:

در اولین مرحله، نوار اریبی که شما لازم دارید، اندازه پارچه را مشخص می کند. اگر شما نوار اریبی کوچک می خواهید پارچه ای را به شکل مربع با ضلع حدود 20 سانتی متر برش دهید و اگر می خواهید نوار اریب شما بزرگتر باشد، مربع را با ضلع 50 سانتی متر برش دهید.

نحوه دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب برای حلقه آستین

حالا در این مرحله از دوخت نوار اریب، مانند تصویر زیر دو گوشه ی روبه روی هم مربع را روی هم بگذارید و آن را با یک سوزن ته گرد به هم وصل کرده و فیکس کنید.

آموزش دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب برای یقه گرد

حالا دو گوشه ی دیگر مربع را هم روی هم بگذارید و دوباره آن ها را فیکس کنید. حالا نوبت به خط کشی پارچه می رسد. فاصله خط هایی که می کشید، بستگی به این دارد که نوار اریب را برای چه هدفی می دوزید و چه عرضی برای نوار اریب مد نظر دارید.

به طور مثال عرض 5 سانت را در نظر بگیرید. فقط باید توجه داشته باشید که قسمت دولای پارچه را باید نصف آن عددی که می خواهید اندازه بزنید.

یعنی اگر 5 سانت در نظر داید، برای قسمت دولای پارچه یعنی سمت راست عکس زیر باید 2/5 سانت خط کشی کنید چون وقتی پارچه باز می شود در گوشه ی آن فاصله دو برابر می شود. اما در قسمت های دیگر پارچه همان 5 سانت را باید اندازه بگیرید.

طرز دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب برای یقه هفت

وقتی خط کشی ها را با دقت انجام دادید، نوبت به برش آن ها می رسد. دقیق از روی خط ها به وسیله قیچی یا کاتر پارچه را برش دهید.

چطور نوار اریب بدوزیم

دوخت نوار اریب تزیینی

وقتی نوارها را برش دادید، باید آن ها را به هم بدوزید. در دوخت نوار اریب باید به این نکته دقت کنید که سر نوار باید مثلثی باشد و راسته ی پارچه ها روی هم قرار بگیرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید نوارها را به هم بدوزید.

دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب برای دمکنی

حالا در این مرحله، روی خط کج های پارچه را با نیم سانت فاصله بدوزید و بعد از اینکه دوختید، درز آن ها را باز کنید و اتو بکشید تا کاملا بخوابد.

دوخت نوار اریب

طرز دوخت نوار اریب

وقتی به طور کامل پارچه ها را به هم وصل کردید، دو لبه پارچه را روی هم بگذارید و اتو بکشید تا وسط نوار بدست آید. به تصویر زیر دقت کنید.

دوختن نوار اریب

آموزش دوخت نوار اریب

حالا که خط وسط نوار اریب مشخص شد، باید لبه های نوار را به داخل جمع کنید و روی آن را اتو بکشید. در این مرحله سه خط روی نوار افتاده است. یکی خط وسط دو تا هم کناره های نوار هستند.

دوخت نوار اریب

دوخت نوار اریب برای حلقه آستین

حالا به مهم ترین بخش یعنی دوختن نوار اریب می رسید. باید سر نوار اریب را بباس با لبه ی کار بگذارید و مانند تصویر زیر از روی خط اتو شروع به دوختن کنید.

دوخت نوار اریب لباس

طریقه دوخت نوار اریب

بعد از اینکه لبه ی روی کار را دوختید، نوار را برگردانید به سمت پشت کار و سر دیگر نوار را از قسمتی که خط اتو خورده تا کنید و لب به لب آن را بدوزید. اگر می خواهید کاتر شما تمیزتر شود می توانید آن را پس دوز کنید.

دوخت نوار اریب برای لباس

روش دوخت نوار اریب

باید به گونه ای نوار اریب را قرار دهید که از قسمت پشت که می خواهید بدوزید، تا خط دوخت قبلی بیاید و روی آن خط را پوشش بدهد و با این کار دوخت شما خیلی تمیزتر می شود.

طرز دوخت نوار اریب

آموزش دوختن نوار اریب

دوختن نوار اریب خیلی ساده و راحت است فقط نیاز به حوصله و دقت دارد. امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید. سپاس از همراهی شما عزیزان.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits