دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه آش چهل گیاه به روش سنتی و با طعم بسیار عالی
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرز تهیه آش چهل گیاه که در این بخش قرار داده شده است، بسیار ساده بوده این آش متعلق به مازندران است و یکی از آش های عالی و خوشمزه ای است که می توانید در خانه سرو کنید.

آش ها از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی هستند که انواع مختلفی دارند. همانطور که می دانید این غذای سنتی در هر خطه از ایران با شیوه های مختلفی طبخ می شود. در این بخش نیز یک آش سنتی مازندرانی را معرفی کرده ایم و در ادامه طرز تهیه آش چهل گیاه را مطالعه می کنید.
آش ها دارای خواص زیادی هستند. این غذا برای وعده های غذایی و میان وعده های سرو می شود که علاقمندان زیادی نیز دارد.

مواد آش چهل گیاه

چغندر: ۳۰۰ گرم
جو: یک چهارم لیوان
باقالی: یک سوم لیوان
عدس: یک چهارم لیوان
برنج معمولی: یک لیوان
سبزی مازندرانی( زلنگ، اناریچه، پونه، نعنا، سیر، گشنیز، گزنه): یک کیلو
لوبیا و نخود: یک سوم لیوان
ماش: یک چهارم لیوان
گندم: یک چهارم لیوان
ترشی آش( آبغوره، سرکه، آب نارنج، آب انار ترش، شیره ازگیل، گوجه سبز و آب لیمو): به میزان لازم
نمک، فلفل، آب، شکر: به میزان لازم

آش چهل گیاه

طرز تهیه آش چهل گیاه مقوی

اولین گام آماده کردن و شستن مواد آش می باشد. چغندر را پوست کنید و به میزان دلخواه خرد نمایید. سبزی های پاک شده را بشویید و ساطوری کنید. همه حبوبات باید از شب قبل آماده شوند. همه حبوبات را شسته و در آب خیس کنید. آب حبوبات باید در چند مرحله عوض شود تا نفخ مواد گرفته شود.

حبوبات را آبکشی کنید و به همراه برنج های شسته شده درون قابلمه بریزید. چغندرهای خرد شده را به مواد اضافه کرده و روی آن را مقداری آب بریزید. توجه داشته باشید، آب باید به طور کامل روی مواد را بپوشاند. زیر حرارت را روشن کرده و بعد از جوش آمدن آب زیر آن را کم کنید. به مواد زمان دهید تا کم کم پخته شود. پخت حبوبات عموما ۲ الی ۳ ساعت زمان بر می باشد.

در این مرحله از طرز تهیه آش چهل گیاه سبزی های خرد شده را درون قابلمه ریخته و در صورت نیاز به آن مقداری آب اضافه کنید. در این مرحله همه ترشی های لازم برای آش را نیز افزوده حالا زمان دهید تا مواد دوباره پخته شوند. میزان ترشی مواد بسته به ذائقه شما می باشد.

در صورتی که آش ترشی بیشتری داشت، می توانید از مقداری شکر نیز استفاده کنید.
افزودن رب انار در این آش باید به میزانی باشد که طعم انار در آن مشخص باشد. این آش طعم عالی داشته و می توانید با مقداری شکر طعم آن را ملس تر کنید. سرو این آش در مهمانی ها نیز می تواند ایده ای بسیار مناسب باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits