دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فلسفه ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی چیست ؟
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دلگرم امروز قصد دارد به فلسفه و ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی بپردازد. با ما همراه باشید .

ایراد بنی اسرائیلی به چه معناست؟

هر ایرادی که مبتنی بر دلایلی غیر موجه باشد آن را ایراد بنی اسرائیلی می گویند: اصولا ایراد بنی اسرائیلی احتیاج به دلیل ‏و مدرک ندارد زیرا اصل بر ایراد است - خواه مستند و خواه غیر مستند - برای ایراد گیرنده فرقی نمی کند.

ایراد بنی ‏اسرائیلی به اصطلاح دیگر همان بهانه گیری و بهانه جویی است، النهایه گاهی از حدود متعارف تجاوز کرده و به صورت ‏توقع نابجا در می آید.‏

ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی

بنی اسرائیل همان پسران یعقوب و پیروان فعلی دین یهود هستند که پیغمبر آنها حضرت موسی و کتاب آسمانیشان تورات است.

‏بنی اسرائیل اجداد کلیمیان امروزی و نخستین ملت موحد دنیا هستند که از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین ‏فلسطین سکونت داشته به چوپانی وگله چرانی مشغول بوده اند.

بنی اسرائیل به چند قبیله قسمت می شدند و هر قبیله رئیسی ‏داشت که او را شیخ یا پدر می گفتند. از معروفترین شیوخ آنها حضرت ابراهیم بود که پدر تمام اقوام عبرانی محسوب می ‏شود.

ضرب المثل ایراد بنی اسرائیلی

بنی اسرائیل در زمان یعقوب به مصر مهاجرت کردند و بعد از مدتی به راهنمایی حضرت موسی به شبه جزیره سینا ‏عازم شدند.

چهل سال میان راه سر گردان بودند، موسی در گذشت و یوشع آنها را به کنعان رسانید. بعد از فوت سلیمان ( 974 ‏ق.م.) دو سلطنت تشکیل دادند یکی دولت اسراییلی و دیگری دولت یهود .

دولت اسراییلی را سارگن پادشاه آسور و دولت یهود ‏را بخت النصر یا نبوکدنزر پادشاه کلده منقرض کرد و عده کثیری از آنها را به اسارت برد که بعد از هفتاد سال کورش کبیر ‏شهر زیبای بالا را فتح کرد همه را به فلسطین عودت داد .

باری پس از آنکه حضرت موسی به پیغمبری مبعوث گردید و آنها ‏را به قبول دین و آئین جدید دعوت کرد ، اقوام بنی اسرائیل به عناوین مختلفه موسی را مورد سخریه و تخطئه قرار می دادند ‏و هر روز به شکلی از او معجزه و کرامت می خواستند .

حضرت موسی هم هر آنچه مطالبه می کردند به قدرت خداوندی ‏انجام می داد ولی هنوز مدت کوتاهی از اجابت مسئول آنها نمی گذشت که مجددا ایراد دیگری بر دین جدید وارد می کرند و ‏معجزه دیگری از او می خواستند .

قوم بنی اسراییل سالهای متمادی در اطاعت و انقیاد فرعون مصر بودند و از طرف عمال ‏فرعون همه گونه عذاب و شکنجه و قتل و غارت و ظلم و بیدادگری نسبت به آنها می شد. حضرت موسی با شکافتن شط نیل ‏آنها را از قهر و سخط آل فرعون نجات بخشید.‏

ولی این قوم ایرادگیر بهانه جو به محض اینکه از آن مهلکه بیرون جستند مجددا در مقام انکار و تکذیب بر آمدند و گفتند" ای ‏موسی، ما به تو ایمان نمی آوریم مگر آنکه قدرت خداوندی را در این بیابان سوزان و بی آب و علف به شکل و صورت ‏دیگری بر ما نشان دهی."

پس فرمان الهی بر ابر نازل شد که بر آن قوم سایبانی کند: و تمام مدتی را که در آن بیابان به سر ‏می بردند برای آنها غذای مأکولی از من و سلوی فرستاد.‏

پس از چندی از موسی آب خواستند . حضرت موسی عصای خود را به فرمان الهی به سنگـــــی زد و از آن دوازده چشمه ‏خارج شد که اقوام و قبایل دوازده گانه بنی اسرائیل از آن نوشیدند و سیراب شدند.‏

آنچه گفته شد شمه ای از ایرادات عجیب وغریب قوم بنی اسرائیل بر حقیقت و حقانیت حضرت موسی کلیم الله بود که گمان ‏می کنم برای روشن شدن ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسراییلی کفایت نماید.‏

separator line

‏بیشتر بخوانید:

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خط از کجا آمده ؟

ضرب المثل دو قورت و نیمش باقیست یعنی چه ؟

ریشه ضرب المثل هالو گیر آوردن به کجا برمی گردد ؟

معنی ضرب المثل آب از سرچشمه گل آلود است چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits