دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فلسفه ضرب المثل بارگهش را آب برده چیست ؟
17
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضرب المثل بارگهش را آب برده؛ یکی از ضرب المثل های قدیمی است که شاید خیلی از ما معنای آن را ندانیم. با ما در دلگرم همراه شوید تا با این ضرب المثل بیشتر آشنا شویم .

ضرب المثل بارگهش را آب برده به چه معناست؟

کار او دیگر اصلاح پذیر نیست ، چون بسیار خراب است ، بیشتر در مورد ورشکست شده‌ای گویند که با کمک دوستان هم نمی‌تواند باز به سرکار خود برگردد، یعنی خرابی کار بیشتر از این حد است. در موارد مشابه نیز کاربرد دارد.

ریشه تاریخی ضرب المثل بارگهش را آب برده چیست؟

لازم است که اول معنی واژه " بارگه " را بدانیم : بارگه در تداول آباده و صُغاد سد کوچکی است که چون آبیار بخواهد آب را سوی دیگر بفرستد، ماسه و شن و ریگ آن طرف جوی را که باید آب برود با بیل بر می‌دارد و به سمتی که نباید آب برود می‌ریزد. در این موقع حساس، چابکی و جلدی لازم دارد.

چون این کار باید سریع انجام شود، یعنی از وقتی که میرآب اعلام می‌کند، دیگر جریان آب به حساب مَمَر دوم که سد آن برداشته شده است، خواهد بود.

گاهی زارعان در این موقع اگر سنگی بزرگ و امثال آن را بیابند از آن استفاده می‌کنند، ولی برخی وقت‌ها به سبب فشار زیاد آب یا از چابکی لازم برخوردار نبودن، موجب می‌شود که آب را نتوانند بگردانند.

در این زمان است که " بارگه " را آب می‌برد و دیگر کار یک نفر نیست که بتواند آب را برگرداند ( واژه بارگه را مردم کرمان " گرگه " و کردان " ورگال " گویند.

separator line

بیشتر بخوانید:

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟

ضرب المثل نه خانی آمده نه خانی رفته یعنی چه ؟

ضرب المثل هر را از بر تشخیص نمی دهد یعنی چه ؟

ضرب المثل هرگز از کف دست مویی نمی روید یعنی چه ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.9 از 5 (17 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits