دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل روشن شدن چراغ چک (check) خودرو چیست؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روشن شدن چراغ چک می تواند پدیده نگران کننده ای برای مالکان خودرو باشد، چرا که این اخطار کمی کلی تر از آنچه که باید باشد است. ولی اگر از تعدد عوامل و دلایل روشن شدن آن بگذریم، خبر خوش آن است که لازم نیست به محض مشاهده آن، خودرو را متوقف و به یک...

دلایل روشن شدن چراغ چک (check) خودرو چیست؟

یکی از نشانگرهای رایج در خودرو های انژکتور، چراغ چک است که آشنایی با آنها به بهبود عملکرد افزایش عمر مفید خودروی شما موثر است.

چراغ زرد یا قرمز چک که ممکن است گاهی بر روی صفحه آمپر خودروی شما روشن شود می‌تواند نشانه مهمی از وجود ایراد در زیر کاپوت باشد.

رفع نکردن این مشکل می‌تواند منجر به از کار افتادن خودرو در راه شود و یا هزینه‌های تعمیر زیادی برای شما ایجاد کند.

ایراداتی جزئی مانند بسته نبودن کامل درب باک تا ایراداتی مهم مانند خراب ‌شدن مبدل کاتالیست می‌توانند از علت‌های روشن‌ شدن چراغ چک باشند.

در ادامه ده مورد رایجی که سبب روشن ‌شدن این چراغ می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

علت های روشن شدن چراغ چک خودرو

۱-از جا در آمدن درب باک

بسته به تکنولوژی خودروی شما ممکن است که نبودن درب باک سبب روشن شدن چراغ چک شود. همچنین گاهی باید درب تعویض گردد تا چراغ چک خاموش شود.

۲-خراب شدن سنسور اکسیژن

این سنسور وظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن سوخته نشده را در اگزوز خودرو بر عهده دارد. این اطلاعات به کامپیوتر خودرو فرستاده می‌شود تا بهترین نسبت سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند.

هرچند این امکان وجود دارد که زمان تعویض سنسورها فرا رسیده باشد ولی همچنان موتور به عملکرد خود ادامه دهد، اما مصرف سوخت بیش‌تر خواهد شد.

در دراز مدت نیز یک سنسور معیوب می‌تواند سبب خراب شدن قطعاتی مانند مبدل کاتالیستی وشمع‌ها شود.

۳-خرابی کوئل و یا شمع‌ها

کویل وظیفه دارد که الکتریسیته با ولتاژ بالای مورد نیاز برای‌ فرآیند جرقه‌ زنی در شمع ها را تامین کند.

در خودرو های قدیمی یک کویل برای تمام سیلندرها در نظر گرفته می شد اما در خودروهای جدید به ازای هر سیلندر یک کویل تعبیه شده است.

به عنوان مثال بوگاتی شیرون ۱۶ کویل دارد. اما تفاوتی ندارد که تعداد کوئل‌های خودروی شما چقدر است؛ کافیست یکی از کویل ها به درستی کار نکند تا منجر به روشن‌ شدن چراغ‌ چک در صفحه آمپر خودروی شما شود.

همچنین اگرشمع‌ها خراب‌ شوند، دسته‌ای از ایرادات در ماشین شما ایجاد می‌شوند که سوختن ناقص یا عدم انفجار در سیلندر در شتاب گیری از جمله آن‌ها است.

البته خراب شدن کویل نیز می تواند منجر به همچین اتفاقی شود. حتی ممکن است خودرو در حین حرکت ناگهان خاموش گردد.

۴-خراب شدن مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی در سیستم اگزوز قرار دارد و وظیفه دارد که کربن مونو اکسید تولید شده در موتور را به کربن دی اکسید تبدیل کند. البته این قطعه پیچیدگی خاصی ندارد، همچنین می‌توان به راحتی از خراب شدن سریع آن پیشگیری کرد.

تعویض به موقع روغن مهمترین عامل پیشگیری از خراب‌ شدن مبدل به شمار می‌آید.

همچنین دقت داشته باشید که مبدل کاتالیستی مسدود نشده باشد و هر صدای مشکوکی که از اگزوز می شنوید و دود غیرعادی که خارج می‌شود را مورد بررسی قرار دهید.

۵-از کار افتادن سنسور هوای ورودی

سنسور هوای ورودی وظیفه دارد که میزان هوایی که به موتور وارد می‌شود را بررسی کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند. لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز می‌توانند نشان‌ دهنده خرابی این سنسور باشند. همچنین اگر موتور خفه می کند یا مصرف سوخت بالاتر است، مشکل می‌تواند از سنسور ورودی هوا باشد.

۶-خرابی وایر شمع

اگر وایر که وظیفه متصل کردن شمع و کوئل را بر عهده دارد خراب شده باشد، دیگر امکان جرقه‌ زنی در موتور وجود نخواهد داشت و چراغ چک روشن خواهد شد.

نشانه های اولیه خرابی وایر، لرزش خودرو در هنگام درجا کار کردن و افت قابل توجه قدرت موتور هستند که باید آن‌ها را مدنظر داشت.

۷-ایراد در سیستم EGR

سیستم EGR که وظیفه بازچرخانی گاز اگزوز را برعهده دارد، با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونواکسید خروجی از اگزوز را کاهش می دهد و بازدهی موتور را نیز بهبود می‌بخشد. شیر این سیستم می‌تواند گرفته شود یا به طور کلی از کار بیفتد. در این صورت این شیر باید باز شده و تمیز شود یا به طور کلی با قطعه جدیدی تعویض گردد.

۸-نشتی خلأ

هر ماشینی چند سیستم خلأ دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند.

به عنوان مثال در بوستر ترمز ها از سیستم خلأ استفاده می‌شود. در موتور نیز خلأ اهمیت فراوانی دارد. حال اگر خودرو در هنگام کار کردن درجا ضربه می‌زند یا دور موتور بالا باقی می‌ماند، احتمالا نشتی خلا در سیستم‌ها وجود دارد.

همچنین شلنگ های خلأ نیز ممکن است پس از مدتی خشک و شکننده شوند و ترک‌ هایی درآن‌ها به‌ وجود بیاید که مهمترین علت نشتی خلأ نیز همین اتفاق است.

در ضمن نشتی در محل اتصالات نیز می تواند رخ دهد که نباید فراموش شوند.

۹-ایراد باتری

باتری همانطور که قطعه‌ای ساده به شمار می‌آید، عضوی حیاتی در خودرو نیز هست.

بدون باتری ماشین استارت نمی خورد و در واقع هیچ عملکردی نخواهد داشت. در یک ‌سری از خودرو های جدید، چراغ چک برای خراب شدن باتری نیز علاوه بر چراغ وضعیت دینام وجود دارد.

در هر صورت اگر چراغ چک خودرو شما روشن شده است، ساده‌ترین کار مراجعه به نمایندگی محسوب می‌شود که البته هزینه کمی نخواهد داشت.

اما اگر می خواهید خودتان آستین بالا بزنید و ایراد را پیدا کنید، می‌توانید یک دستگاه اسکنر OBD II را با قیمت نه چندان زیادی تهیه کنید.

این دستگاه به پورت OBD II خودرو که معمولا در سمت راننده قرار دارد متصل شده و ارور هایی که وجود دارد را به گوشی همراه شما می‌فرستد.

پس از آن با سرچ در اینترنت می‌توانید نسبت به معنای ارورهای مختلف آگاهی پیدا کنید. البته قبل از خریدن دستگاه، از هماهنگی آن با مدل خودرویتان اطمینان بیابید.

۱۰-ایراد در سیستم دزدگیر

اگر سیستم دزدگیر به خوبی نصب نشود، ممکن است سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو شود. اگر احساس می‌کنید که سیستم دزد گیرتان دچار مشکل شده است،‌ حتما به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید. حتی ممکن است که کل سیستم دزدگیر نیازبه تعویض‌ داشته باشد.

هرچند این فرآیند کمی هزینه‌ برخواهد بود، اما حداقل نگرانی خاصی بابت روشن شدن ناگهانی سیستم دزدگیردرنیمه‌های شب به طور اتفاقی نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

با تمام علایم و نشانه های صفحه کیلومتر ماشین خود آشنا شوید

سنسور اکسیژن چیست و چگونه کار می کند؟

علائم خرابی کاتالیست یا کاتالیزور



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits