دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه کسانی می توانند بورسیه تحصیلی بگیرند؟
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شرایط بورسیه تحصیلی با توجه به نوع بورسیه، نوع دانشگاه و این که کدام کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنید باهم متفاوت است.

چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم؟

بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به کمک های مالی گفته می شود که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و دانشجو نیازی به بازپرداخت آن ندارد. کمک هزینه های تحصیلی ممکن است از سوی دانشگاه، دولت (دولت ایران یا دولت کشوری که دانشگاه در آن واقع است) و یا از سوی مراکز و شرکت های خصوصی و سازمات های خیریه پرداخت گردد. این کمک ها به طور کلی به صورت زیر می باشند.

مدارک لازم برای گرفتن بورسه تحصیلی

امکان اخذ بورس تحصیلی، Scholarships و یا Funds برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی بسیار ضعیف و یا به نحوی غیر ممکن است، در صورتیکه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با در دست داشتن مدارک تحصیلی و علمی زیر میتوانند برای ادامه تحصیل در کشور کانادا و بهره مندی از بورس تحصیلی اقدام نمایند.

داشتن مدرک زبان (بسته به رشته تحصیلی) در یکی از موارد زیر :

  1. IELTS
  2. TOEFL
  3. PTE
  4. GMAT
  5. GRE
  6. مقاله / ISI
  7. ریسرچ
  8. شرکت در کنفرانس های بین المللی
  9. معدل فارغ التحصیلی

بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به رشته هایی تعلق میگیرد که تحقیقاتی باشند.بورس تحصیلی در مقطع دکتری در کانادا معمولا به اکثریت رشته ها تعلق میگیرد و با توجه به گستردگی آن به میزان بودجه دانشگاه و همچنین میزان بودجه ای که در اختیار استاد مربوطه قرار میگیرد، بستگی دارد

شرایط بورسیه تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی

1. بورسیه های دوره های لیسانس

دانشجویان مقطع لیسانس می توانند در صورت تحصیل تمام وقت برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی با توجه به معدل دوره دیپلم و عملکرد دوره دانشگاه اقدام نمایند. میزان کمک هزینه همچنین بستگی به نوع نیاز و درخواست دانشجو دارد.در هنگام پذیرش به دانشجویان با معدل بالا و مدرک زبان با نمره کافی بورسیه بین 2 هزار تا 10 هزار دلار داده می شود. دانشجویان بعد از شروع تحصیل در دانشگاه می توانند بعد از ترم اول و یا دوم و پس از مشخص شدن معدل برای دریافت بورسیه و سایر کمک هزینه های دیگر تحصیلی نیز اقدام نمایند. دریافت بورس کامل و یا دریافت کمک هزینه بالا در شروع تحصیل برای متقاضیان ایرانی نیاز به شرکت در المپیاد های علمی و کسب رتبه دارد.

2. دوره های تحصیلات تکمیلی

کمک هزینه تحصیلی به شکل های مختلف در بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در کانادا و آمریکا اعطا می گردد. معمولا دانشگاه های بهتر و ممتاز دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز هستند. مهمترین شکل این کمک هزینه ها به صورت زیر می باشند. مجموع کمک هزینه تحصیلی در مقطع فوق لیسانس حدود 8 تا 16 هزار دلار در سال و در مقطع دکترا بین 14 تا 30 هزار دلار در سال می باشد.

  • بورسیه و یا Fellowship

بورسهای تحصیلی داری انواع گوناگونی است که معمولا از سوی دانشکده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار می گیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و حتی نمره زبان و توصیه نامه های اساتید مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی است.

  • دستیار تدریس و یا Teaching Assistant

شما بعنوان TA یک استاد برای تدریس معرفی می شوید. وظیفه TA بصورت عمومی شامل نمره دادن، کمک به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. سمت شما بعنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد که با وی همکاری دارید. دریافت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.

  • دستیار تحقیق و یا Research Assistant

در موارد بسیاری اساتید از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی بویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد.

توجه: بورسیه ممکن است بر اساس نمره تافل یا جی آر ای نیز پرداخت گردد. در برخی دانشگاه ها بورسیه بر اساس تعداد واحد های درسی بین 800 تا 1500 دلار در هر درس می باشد.

 بورسیه‌ تحصیلی

12 مرحله برای دریافت بورسیه تحصیلی

1. انتخاب کشور:

قطعا مهمترین و اصلی ترین دغدغه بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج را دارند، انتخاب کشور است. در کشورهای مختلف شرایط مختلفی و متفاوتی جهت اخذ کمک هزینه و بورس تحصیلی وجود دارد که متقاضیان باید با بررسی دقیق آن ها و کسب اطلاعات لازم از منابع مختلف مانند سایت دانشگاه ها، سفارتخانه آن کشور و دیگر منابع معتبر درخواست اخذ این کمک هزینه را از دانشگاه و آن کشور داشته باشند.

2. انتخاب دانشگاه:

متقاضیان و علاقه مندان به دریافت انواع کمک هزینه ها بایستی با برقراری ارتباط مستقیم با دانشگاه از طریق تماس تلفنی، ایمیل و یا سایت دانشگاه اطلاعات خود را در مورد شرایط اخذ بورس های تحصیلی مختلف آن دانشگاه کامل نمایند.

3. مدارک مورد نیاز:

مهمترین و اصلی ترین مرحله در اقدام برای درخواست و نهایتا دریافت یک بورسی تحصیلی داشتن اطلاعات کافی در مورد شرایط هر فردی است که می تواند این کمک هزینه ها را دریافت نماید که به مهمترین آن ها در زیر اشاره شده است:

4. تحصیل در یکی از دانشگاه های معتبر دولتی کشور:

یکی از مهمترین فاکتورهایی که موجب می شود دانشگاهی به یک متقاضی بورس تحصیلی اختصاص دهد انتخاب قبلی محل تحصیل وی است. دانشگاه های هر کشور بر اساس استانداردهای جهانی، دانشگاه های طراز اول و برتر دیگر کشورها را میشناسند و در امتیاز بندی خود برای آن ها امتیاز ویژه ای قائل می باشند.

5. داشتن مقاله و طرح های تحقیقاتی:

قطعا یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در انتخاب یک فرد برای اختصاص بورس تحصیلی به وی داشتن مقالات داخلی و خارجی آن فرد است. در صورتی که فرد مقاله ای را – مخصوصا مقالات در مجلات معتبر بین المللی – داشته باشند نمره بهتری در این رقابت کسب خواهند کرد.

6. ثبت اختراع:

در صورتی که فرد اختراعی را در کشور خود و یا دیگر کشورها به ثبت رسانده باشد، این موضوع کمک خوبی به وی در اخذ بورس تحصیلی خواهد داشت.

7. معدل:

داشتن معدل الف (بالای ۱۷) نیز از دیگر فاکتورهای بسیار تاثیر گذار است. گاهی این سوال پیش می آید که آیا تفاوت معدل در دانشگاه های دولتی و سراسری ایران و دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و … مورد توجه قرار می گیرد یا خیر؟ و آیا بین معدل کسی که در یک دانشگاه دولتی تحصیل کرده و کسی که در یک دانشگاه آزاد و … تحصیل کرده وجود دارد و برای کسانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند امتیازی در این مورد وجود دارد یا خیر. در اینجا باید گفت تفاوت خاصی در این مورد میان این دانشگاه ها وجود ندارد و فرد در هر دانشگاهی که تحصیل کرده باید معدل بالایی داشته باشد تا بتواند کمک هزینه دریافت نماید.

8. نمره زبان:

داشتن نمره زبان خوب تافل و آیلتس یکی از فاکتورهای بسیار مهم در اخذ بورس تحصیلی است. این نمرات هر چند برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است اما به طور کلی تافل بالای ۱۰۰ و آیلتس بالای ۷ مورد نیاز است.

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی

9. داشتن توصیه نامه:

گرفتن توصیه نامه های قوی از اساتید و محققان برجسته کمک خوبی در این پروسه می تواند باشد.

10. ارتباط گرفتن با یک استاد:

این مورد مخصوصا برای دانشجویان متقاضی مقطع دکترا بسیار مهم است. اگر برایتان مقدور است با استادی در دانشگاه ارتباط بگیرید و موضوع تحقیقاتی خود را برای وی ارسال کنید. قطعا اگر موضوع شما به نظرش جالب و نو بیاید که در حیطه تحصیلی وی بوده و قبلا نیز انجام نشده باشد، درخواست بورس و کمک هزینه برای شما از طرف وی به دانشگاه ارائه خواهد شد.

حتماً بخوانید:
چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیریم و در ترکیه تحصیل کنیم؟

چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیریم و در ترکیه تحصیل کنیم؟

در این مقاله شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای سال 2021-2020 و چگونگی تحصیل و زندگی در ترکیه از این طریق را بررسی خواهیم کرد.

11. شرکت در دوره ها، کنفرانس ها، همایش ها و کارگاه های آموزشی:

اگر فردی مدارکی دال بر شرکت در دوره ها و کنفرانس های علمی، عملی و آموزشی داشته باشد و علاقه خود را به رشته درخواستی وی نشان دهد، این مورد در روند پروسه پذیرش و اخذ بورس تحصیلی وی تاثیر گذار خواهد بود.

12. سن متقاضی:

سن متقاضی برای دوره های تحصیلی مختلف، متفاوت است. برای متقاضی مقطع لیسانس نباید فاصله و گپ طولانی میان دیپلم و درخواست وی برای کارشناسی افتاده باشد مگر اینکه دلیل قانع کننده ای ارائه کند. برای متقاضی کارشناسی ارشد نیز همینطور و نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد.اما برای متقاضیان دکترا این موضوع کمی متفاوت است و در صورت داشتن گپ تحصیلی خرده زیادی بر وی نمیتوان گرفت. البته بهتر است که این گپ با کارهای پژوهشی، سابقه کار مرتبط با رشته و … نشان دهده شود.مراجعه به کنسولگری کشور مورد نظر: سعی کنید پیش از هر چیزی از سفارت کشوری که قصد درخواست بورس و کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های آن را دارید مشاوره بگیرید و پروسه کامل و قانونی آن را جویا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits