دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفر به آلمان / دلایل سفر به آلمان (از دید یک دانشجو)
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سفر به آلمان : دانشگاه ‌ها تحت نظر استاندارد‌های تأیید شده‌ فعالیت می‌ کنند که کیفیت را مهم ‌تر از کمیت می ‌دانند و دانش ‌پژوهان را آنطوری تربیت می‌ کنند که متخصصان آیندۀ رشته ‌های خود باشند

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با دلایل سفر به آلمان بیشتر آشنا شوید

پس از چندین سفر به آلمان از دوران کودکی تا حال، بخشی از وجودِ من از عجایب این کشور متحیر مانده بود. در طول سالیان شاهد تغییرات اساسی‌ اش بودم که کم کم به مجموعه‌ ای بزرگ از افراد بزرگ و کارهایشان تبدیل می‌شد. این مجموعه باقی ‌ماندۀ گذشتگان را حفظ می کرد تا گواهی بر تمدن ‌های قدیم باشد. طبیعت پرشورِ زندگیِ من هیچگاه این اجازه را به من نداد تا در ماجراجویی تحصیل در خارج از کشور شرکت کنم، اما در لحظۀ تصمیم ‌گیری ‌ام دقیقا می ‌دانستم به سوی چه در حرکتم. ذهن و قلبم در جای درستشان بودند و یک بار هم که شده، دربارۀ مقصدم که آلمان بود، توافق نظر داشتند.

نظام آموزشی


از آنجایی که من برای فوق لیسانس اینجا هستم، تحصیلات اولویت دارد. بیشتر از آنچه فکر می ‌کردم طول کشید تا لیسانسم را در کشور خودم بگیرم و چند سالی را به دریافتن اینکه می‌ خواهم با بقیۀ عمر حرفه ‌ای خود چه کنم، بپردازم. حال که اهدافم برایم شفاف هستند، کاملاً بر روی درسم متمرکزم. نظام آموزشی آلمان یکی از پیشرفته ‌ترین نظام‌ های دنیاست و اخیراً خود را با برنامه‌ های بین ‌المللی تطبیق داده ‌است. برنامه ‌هایی که استادان مشهور جهان بر اساسِ آنها درس داده ‌اند، چه محلی و چه خارجی. اینکه دانش‌ پژوهان سراسر جهان تصمیم می ‌گیرند که در اینجا تحصیل کنند موضوع عجیبی نیست.


دانشگاه ‌ها تحت نظر استاندارد‌های تأیید شده‌ فعالیت می‌ کنند که کیفیت را مهم ‌تر از کمیت می ‌دانند و دانش ‌پژوهان را آنطوری تربیت می‌ کنند که متخصصان آیندۀ رشته ‌های خود باشند. استادان و بقیۀ کارکنان دانشگاه نیز همبستگی کامل در فعالیتشان دارند. کتابخانه پر از مطالب مورد نیاز از همه رقم است و تمام منابعی که شخص نیاز دارد تا پروژه‌ ای را به پایان برساند از طریق مدرسه به عنوان واسطه تهیه می ‌شود.

سطح هزینۀ پایین زندگی


موضوع بزرگ و مهم دیگر سطح هزینۀ پایین زندگی در این کشور است، با سکونت لذت ‌بخش و ارزان، حمل و نقل رایگان که در شهریۀ ترم لحاظ می ‌شود، مواد غذایی و مغذی ارزان و تخفیف ‌های بزرگ، همه به خاطر زندگی دانشجویی در آلمان است که به نظر عالی می ‌آید. خودِ من زندگی سالم و بالاتر از حد معمولی دارم که در هر ماه ۱۰۰۰ یورو هزینه‌ ام است، که این شامل اجاره، شهریه دانشگاه و کتاب، رژیم عالی، سفرهای آخر هفته و خوش‌گذرانی‌ های شبانه است. من از هر چه که ارزش دیدن یا انجام دادن داشته‌باشد، در شهرم و خارج از آن در میهمانی ‌ها، جشن‌ ها و فستیوال ‌های سالانه، لذت می ‌برم.

تاریخچۀ حیرت‌ آور


نکتۀ حیرت ‌آور دربارۀ آلمانی‌ ها تاریخچۀ اتفاقات بدنامِ این کشور در طول سالیان است. همانطور که گفتم، این اولین باری نبود که در آلمان بودم بنابراین یقیناً از این موضوع آگاه بودم که آلمانی ‌ها علاقه‌ ای به صحبت دربارۀ جنگ‌ های جهانی، رنج‌ ها و پیشرفت آلمان و توسعه‌ اش ندارند، البته آلمانی ‌ها، اگر با نگرش مناسب و ادب با آنها صحبت کنیم، این عادت خود را کنار می ‌گذارند و مشتاقانه داستان را از دیدگاهِ خودشان بیان می ‌کنند. من بنابر عادت قدیم دربارۀ این موضوع به حقایق تکیه می‌ کنم بنابراین شاید اینگونه بود که آنها به من اعتماد کردند.

مردم


آلمان به مردمش و سنت‌ هایشان شناخته‌ شده‌ است. آنان پرکار، راستگو و کمی محافظه‌ کار اما بسیار وفادار، دوستدارِ طبیعت، موفق و اهل خانواده ‌اند. چیزی که بیشتر از همه وقتی جوان ‌تر بودم دوست‌ داشتم، این رفتار رسمی و بااحترام آنها در برخورد با غریبه ‌ها بود که هنوز هم برایم عجیب است. هیچگاه اولین باری را یادم نمی ‌رود که با آن ها دست دادم و نگاهِ چشمی طولانی مدتمان مرا کمی معذب کرد و سرخ شدم. آلمانی‌ها به این که دوستان صمیمی باقی می ‌مانند معروفند.

سبک زندگی


دیدن اینکه آن ها چگونه در ساعات کاری در تکاپو هستند، حیرت ‌انگیز است. همه سرشان به کار خودشان گرم است چه زمانی که سگشان را بیرون می‌ برند، چه زمانی که در وقت استراحت ناهار می‌ خورند، چه وقتی بین دو کلاس در دانشگاه صبر می ‌کنند یا با سرعت به سمت دفترشان می ‌دوند. حتی افرادی که در خیابان زندگی می ‌کنند، بقیه را با هنرشان سرگرم می‌ کنند.


آلمانی ‌ها دوست دارند تا می‌ توانند از زندگی بهره ببرند، چه هنگامی که در حال غذا خوردن یا نوشیدن ‌اند (زمان اکتبرفِست)، چه وقتی کار می‌کنند، جشن می ‌گیرند یا برای آرامش ورزش می ‌کنند یا برای مهمانی لباس می ‌پوشند، آنها همواره بر اساس دیدگاهشان از خودشان خط قرمز‌هایشان را می‌ شکنند. روزهای ‌شان به دو قسمت تقسیم می‌ شود، اولین قسمت این است که با تمام قوا کار می ‌کنند تا هر مقدار کار که می‌ توانند به انجام برسانند و در قسمت دوم با افتخار در خانه‌ های ‌شان می‌ نشینند و نوشیدنی خنک می ‌خورند و از همصحبتی کسانی که دوستشان دارند لذت می ‌برند.

فرصت ‌های شغلی


آلمان فرصت ‌های شغلی زیادی را فراهم می ‌کند، البته اگر ملیتی عضو اتحادیۀ اروپا دارید و کمی آلمانی صحبت می ‌کنید. موضوع عالی دیگر این است که وقتی تحصیلتان در آنجا تمام شد می‌ توانید آنقدر آنجا بمانید تا شغلی متناسب با حرفه ‌تان پیدا کنید و همانطور که همه می ‌دانیم، آلمان به متخصصان نیاز جدی دارد.

زبان و چالش ‌هایش


زبان آلمانی، غنی و الهام بخش، و در عین حال سخت است. شما چه برای برنامۀ بین ‌المللی ثبت نام کنید چه هرگونه برنامۀ آلمانی دیگر، فرقی ندارد، شما کلاس ‌هایی آلمانی خواهید گذراند که برای توسعۀ مهارت‌ هایتان به قدری دانش آلمانی نیاز دارید.


آنگاه که حس کردید زبان برایتان طبیعی شده‌ است و مهارت‌ هایتان پیشرفت داشته‌است، درمی‌ یابید که چقدر برایتان مفید بوده ‌است و آلمانی چه زبان عالی و شاعرانه ‌ای است. هیچ‌چیز نمی ‌تواند جای خواندن کتابی فلسفی یا شعری در همان زبان اصلی ‌اش را بگیرد.

بین ‎‌المللی اما اصیل


آلمانی ‌ها به راحتی تأثیرات خارجی را بر سنت ‌ها و امور روزمره ‌شان اعمال کرده ‌اند. افرادی از خارج این کشور پیشینۀ خاص خود را به آلمان وارد کرده‌ اند و در بین افراد محلی جای گرفتند که به آنها با آغوش باز خوش ‌آمد می ‌گفتند. حال آلمان ساختاری بین‌ المللی دارد که در خیابان‌ ها و کوچه ‌هایش پیداست، مردمی که با یکدیگر اما متفاوت از هم و بر اساس فرهنگ ‌ها و رفتارهای خودشان مانند شهروندانی قانون ‌مدار زندگی می ‌کنند. اگر چه در تمام این سالیان پر از تغییر، آلمان اصیل مانده‌ است.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits