دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شهر نمکی پاکستان و گشت و گذار در آن
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر نمکی پاکستان و گشت و گذار در آن-جاذبه های دیدنی پاکستان-دیدنیهای کشور پاکستان-دیدنیهای لاهور پاکستان

معادن این روز ها بعد از آن که به بهربرداری کامل می رسندبلااستفاده نمی شوند، بلکه تبدیل به جاذبه ی گردشگری می شوند. معدن نمک «کیهوره» در پاکستان دومین ذخیره بزرگ نمک در جهان است. این روز ها این معدن به یک شهر نمکی تبدیل شده است که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

شهر نمکی در پاکستان

معدن نمک کهیوره در شهرستان «جهلم» از توابع ایالت «پنجاب» واقع شده است، این معدن که در فاصله 160 کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان و 250 کیلومتری شهر لاهور مرکز ایالت «پنجاب» قرار دارد از موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به یک جاذبه ی گردشگری بر‌خوردار است.

شهر نمکی پاکستان و گشت و گذار در آن

معدن نمک کیهوره قدیمی‌ترین معدن نمک در جنوب آسیا می‌باشد که دومین ذخیره بزرگ نمک خوراکی در دنیا را تشکیل می‌دهد. کشف این معدن نمک حکایت جالبی دارد. گفته می‌شود زمانی که اسکندر مقدونی در سال 322 هجری قمری به هند حمله کرد اسب‌های لشکرش نزدیک کیهوره توقف کرده و به لیسیدن سنگ‌های اطراف این محل پرداختند که همین اتفاق منجر به کشف این معدن شد.

شهر نمکی در پاکستان

از معدن نمک کهیوره مدت‌ها به عنوان ملک شخصی ماهاراجه‌های منطقه بهره‌برداری می‌شد اما بعد از استقلال پاکستان از هند این معدن به تملک دولت پاکستان در آمد.

وسعت معدن نمک کیهوره 110 کیلومتر مربع است و 19 ورودی دارد. از این میان، تقریبا 11 ورودی برای استخراج نمک از زیر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه ورودی‌ها برای ورود گردشگران داخلی و خارجی به داخل شهر که در قسمتی از معدن قرار دارد استفاده می‌شود.

شهر نمکی در پاکستان

از این معدن سالیانه 325 هزار تن نمک استخراج می‌شود.جالب ترین بنای شهر نمک، مسجدی است که از آجرهای نمکی ساخته شده و با لامپ‌های هالوژن تزئین شده است.

شهر نمکی در پاکستان

همچنین برای عبور آب از شهر نمکی راه آب هایی در نظر گرفته شده است که از به هم پیوستن آنها رودی به وجود می آید که از میانه شهر عبور می‌کند و برخی از گردشگران برای آب تنی از این آب که آب نمک است، استفاده می‌کنند. قابل توجه است که آب مورد نیاز این رودخانه از آب باران تأمین می‌شود.

شهر نمکی در پاکستان

اقامت در شهر نمک به عنوان یک درمان طبیعی مورد توجه مردم است و پزشکانی در شهر نمک مستقر شده‌اند که خدمات لازم برای استفاده بهتر از شهر نمک را به مراجعان ارائه می‌کنند. این شهر همچنین دارای یک مرکز پست، هتل، قطار و سایر مواردی است که یک شهر کوچک باید از آن برخوردار باشد.

شهر نمکی در پاکستان

شهر نمکی در پاکستان

منبع :لست سکند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits