دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شهرهای تاریخ-شهرهای شگفت آور-پرسپولیس-تخت جمشید ایران- ویجانایاگارا-هند-پمپی ایتالیا-تِبِس-مصر- پرسپولیس، ایران- پترا-اردن- شهر افسس ترکیه-آنکور- کامبوج-شهر پالمیرا-سوریه- پالنکو-مکزیک-تروا- ترکیه

با گذشت زمان شهرهای مختلف یا پیشرفت می کنند و یا به متروکه ای تبدیل می شوند! اما حتی پس از گذشت قرن ها، از متروکه شدن بعضی شهرها از جمله ده شهری که در این مقاله ذکر شده است هنوز هم زیبایی غیر قابل مقایسه ای با دنیای مدرن و پیشرفته امروزی خواهند داشت.

در این مقاله با مجله دلگرم همراه باشید و ببینید کدامیک از مکان های فراموش شده اما همیشه ماندگار زیر، بیش از همه شما را شیفته خود می کند.

ده شهر زیبا، باستانی و فراموش شده دنیا

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
1. ویجانایاگارا، هند
حق دارید اگر تا بحال این اسم به گوشتان نخورده باشد چرا که شما اولین نفر نیستید.اگر چه ویجانایاگارا که روزگاری رونقی داشت هنوز هم توسط هندی ها مورد توجه است اما اکثر افراد در سرتاسر دنیا هیچ آگاهی نسبت به ان ندارند. جایی که روزگاری از قرن 14 تا قرن 16 میلادی مرکز شهرنشینی بوده است امروز تبدیل به یک مکان تاریخی زیبا،با معماری بسیار استادانه و ساختار با شکوهی شده است که هنوز قرص و استوار، بدون هیچ گونه بازسازی و تعمیراتی بر جای خود ایستاده است.

این مکان مقدس، زمانی مرکز بزرگترین امپراطوری هند جنوبی بوده است و بازمانده های این شهر قدیمی خود نمایانگر عظمت و شکوه این بنای تکرار ناشدنی می باشد.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
2. پمپی ایتالیا
بیش از 1500 سال مکان دقیق شهر رومی پمپی ناشناخته بود.درسال 79 بعد از میلاد مسیح، کوه وسوویس فوران کرد و این شهر را تا 4 متر زیر خاکستر و سنگ خارا پوشاند شهری که چند مایلی بیشتر از شهر ناپل(جنوب ایتالیا) فاصله ندارد. طی سالیان متمادی خاکبرداری توسط کارشناسان ، شهری که روزی محل سکونت بیش از 20هزار نفر بود سر از خاک بیرون آورد و کشف شد.اگر چه این شهر در حال حاضر متروکه و ویران است اما طراحی پیچیده و ساختار باشکوه آن زیر خاکسترها سالم مانده است به گونه ای که عظمت معماری به وضوح به چشم می آید.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
3. تِبِس،مصر
تبس از آن مکان های خارق العاده ای است که شکوه و عظمتش آن را یکتا کرده است.روزگاری تبس در میان مردمانش واست(Waset) نامیده می شد.تبس در میان شهر مدرن و تاریخی لوکسور در جنوب مصر واقع شده و به عنوان اولین پایتخت مصر و بزرگترین شهر دنیا با بیش از 40 هزار سکنه شهرت داشته است. مقبره توت عنخ آمون و کارناک جز زیبایی های شگفت انگیز معماری این شهر گم شده در مصر می باشد.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
4. پرسپولیس(تخت جمشید)، ایران
آنچه پرسپولیس باستانی را متمایز ساخته بنای پیچیده و ریزآراسته و در هم بافته آن است. بقایای پرسپولیس که به سال 515 پیش از میلاد مسیح باز می گردد هنوز سالم مانده اند.مجسمه ها و طرح های حکاکی شده مردان بنام آن زمان، برده ها و مقامات رسمی امپراطوری ایران آن زمان همچنان برجای مانده است. اگر بخواهیم سخن از سازه ها و جزئیات دقیق این شهر باستانی بگوییم همین بس که این بنا برای خود پدید ه ای تکرار ناشدنی است. پرسپولیس یا تخت جمشید در ایران شهر متروکه ای که پاره هایی از آن باقی مانده است یکی از اعجاز انگیزترین هنرهای معماری دست ساز بشر است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
5. پترا، اردن
پترا در زبان یونانی به معنای صخره است. شاید بتوان گفت پترا یکی از آن شهرهایی است که قبل از مرگ حتما می بایست یکبار به دیدار آن رفت. تا سال 1812 جهان غرب هیچ اطلاعی از وجود چنین شهری نداشت ولی امروزه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود. تاریخچه شهر پترا به سال 312پیش از میلاد مسیح باز می گردد زمانی که تحت کنترل امپراطوری رم درآمد. اما قبل از آن مرکز تجارت ابریشم به حساب می آمد. زمانی که امپراطوری رم بر روی کار آمد جمعیت شهر رو به کاهش گذاشت تا زمانی که سرانجام متروکه شد و به دست فراموشی سپرده شد. چیزی که شهر پترا را حیرت انگیز ساخته است نقش و نگار و طراحی زیبای آن و همچنین حکاکی هایی که مستقیم با دست بر روی سنگ ایجاد شده و این شهر را بسیار شگفت انگیز کرده است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
6. شهر افسس ترکیه
شهری که امروز به عنوان ویرانه ای به گوشه ای افتاده است روزگاری یکی از شهرهای زیبا و قدرتمند یونان به حساب می امد. شهری که امروز جز ترکیه محسوب می شود. معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفت گانه جهان باستان در این شهر قرار گرفته است. در میان آثار باستانی بجا مانده در این شهر بنای یک کتابخانه به چشم می خورد. این کتابخانه که در حدود سال ١٢٥ میلادی توسط ژولیوس آکویلا سلسوس به یادبود پدرش ساخته شده است به نام کتابخانه سلسوس معروف شده است. این کتابخانه جزء معدود بناهای اختصاص داده شده برای کتابخانه است که تاکنون تقریباً سالم باقی مانده است. این کتابخانه که جزو اولین کتابخانه های عمومی است که در آسیای صغیر براساس فرهنگ روم باستان ساخته شده مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
7. آنکور، کامبوج
در بین سال های 802 و 1431بعد از میلاد مسیح، آنکور شهری که اقتصاد و صنعت را قبل از همه به وجود آورد امروز اما تبدیل به یکی از حیرت انگیزترین ویرانه ها و متروکه ها شده است. معبدهای زیادی از جمله معبد آنکور وات که به عنوان بزرگترین بنای تاریخی مذهبی در جهان شناخته می شود در شهر آنکور واقع شده است. باقیمانده های شهر پرقدرت و ثروتمند آنکور متعلق به امپراطوری خمر است که بسیار با شکوه و پرعظمت است. زیبایی ها و ظریف کاری های این معبد زیبا تا به امروز چشم نواز است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
8.شهر پالمیرا، سوریه
پالمیرا یا عروس بیابان، روزگاری به عنوان مرکز سوریه شناخته می شد. شهری پررونق و ثروتمند که تدمر هم نامیده می شده و هم در نسخه های خطی بابلی ها و هم در کتاب مقدس یهودی ها-بایبل- نام آن ذکر شده است. آن طور که از معماری شهر مشخص است در اواسط قرن اول هجری این شهر تحت حکومت رومی ها افتاده است. در قرن ششم، جمعیت شهر کم کم کاهش یافته و تا قرن شانزدهم این شهر قدرتمند به عنوان گذرگاهی بر سر راه سوریه قرار گرفته و سپس کاملا متروکه شده است. برای آنهایی که علاقه به یافتن سبک معماری رومی ها دارند بازدید از این مکان تاریخی و زیبا یک "باید" است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
9. پالنکو، مکزیک
به نظر می آید این شهر باستانی در سال 226 پیش از میلاد مسیح ساخته شده باشد و تا سال 799 پس از میلاد مسیح از سکنه خالی نشده است. کشاورزی و مزرعه داری در سال های آخر در این شهر رونق خاصی گرفت اما کم کم که کشاورزی از رونق افتاد شهر نیز به مرور زمان خالی از سکنه شد. بعدها این شهر در زیر جنگل پوشیده شد. سنگ نوشته هایی که افسانه حاکمان را طی قرنها بیان کرده تا زمان کشف این شهر مخفی مانده بودند. اگر چه پالنکو امروز خالی از سکنه است اما ساختار زیبا وتاریخچه غنی و استادکارانه این شهر حیرت انگیز است.

با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید
10. تروا، ترکیه
شهر باستانی تروا چندین بار تا به حال تخریب و بازسازی شده و هر بار بر روی همان خرابه ها مجدد بازسازی شده است. هومر در حماسه ایلیاد با ذکر نام تروا بر شهرت هر چه بیشتر آن افزود. خرابه های شهر باستانی تروا در ترکیه قرار دارد. گفته می شود این شهر در سال 3000 پیش از میلاد مسیح بنیان شده است. خرابه های شهر باستانی تروا به نسبت دست نخورده و سالم هستند و هنر دست استادانه بشر را به رخ جهانیان می کشد.

ترجمه و گرداوری:
بخش گردشگری مجله دلگرم
اعظم بهادر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits