دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این جاذبه های جهان به زودی نابود میشوند!
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نابودی جاذبه های جهان-چگونگی نابودی جاذبه های جهان-جاذبه های جهان-جاذبه های جهان در حال نابودی-درباره نابودی جاذبه های جهان

در ۲۰۰ سال گذشته هم جمعیت انسان رشد بسیار زیادی داشته و هم به تکنولوژی بسیار بالایی دست پیدا کرده است. در کنار این رشد بالا نیازهای انسان هم بیشتر شده است. این ها همه باعث شده کره خاکی ما بیشتر از پیش آلوده شود و طبیعت و زیستگاه های طبیعی و همینطور مکان های باستانی و گردشگری سریعتر از قبل در حال نابودی باشند.

نابودی جاذبه های جهان


جزایر مالدیو:

نابودی جاذبه های جهان

جزایر مالدیو در اقیانوس هند قرار دارند. این کشور با داشتن جزایر متعدد و سواحل شنی سفید گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. مالدیو کم ارتفاع ترین کشور دنیاست و بطور متوسط فقط یک و نیم متر از سطح دریا ارتفاع دارد. گرم شدن زمین، ذوب یخچال های طبیعی و بالا آمدن آب دریاها تهدیدی جدی برای این کشور و ساکنان آن محسوب می شود. بسیاری از مردم بومی در جزایری زندگی می کنند که تنها یک متر از سطح دریا ارتفاع دارند و روز به روز به غرق شدن نزدیکتر می شوند.


پارک ملی ever glades آمریکا:

نابودی جاذبه های جهان

Ever glades بزرگترین باتلاق جهان است که صدها گونه از جانوران و گیاهان در آن زندگی می کنند. به دلیل مزارعی که در آن ساخته شده . همچنین سدهایی که در رودخانه های مجاور آن بنا شده، این پارک طبیعی در ۲۰ سال گذشته در خطر نابودی قرار گرفته. در طول ۱۰۰ سال گذشته نصف پوشش سطحی این منطقه از بین رفته و اگر این روند همین طور ادامه پیدا کند به زودی ever glades از بین خواهد رفت.


المپیا در یونان:

نابودی جاذبه های جهان

المپیا مکان برگزاری بازی های المپیک در یونان باستان است ولی به دلیل تابستان های گرم که هر سال هم گرمتر می شوند آتش سوزی های طبیعی در این منطقه اتفاق می افتد که این زادگاه بازی های المپیک را تهدید به نابودی می کند.


دره شاهان در مصر:

نابودی جاذبه های جهان

دره شاهان در فاصله ۵۰۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و از جمله مکان هاییست که در آن فرعون های مصر و دیگر افراد بزرگ خاندان پادشاهی دفن شده اند. سطح رطوبت و رشد قارچ به دلیل بخار ناشی از تنفس هزاران نفر از گردشگرانی که بصورت روزانه از این منطقه بازدید می کنند، باعث تخریب دیواره مقبره های دره شاهان شده و این روند به معنای ناپدید شدن این آثار طی ۱۵۰ تا ۵۰۰ سال آینده خواهد بود.


دریای مرده:

نابودی جاذبه های جهان

این منطقه آبی بی همتا و عمیق ترین دریاچه آب شور جهان در طول هزاران سال به خاطر آب معدنی اش که گفته می شود خواص درمانی هم دارد، بازدیدکنندگان بسیاری را بسوی خود جلب کرده است. وسعت این دریاچه که در مرز اردن و اسراییل قرار دارد در ۴ دهه اخیر یک سوم کاهش داشته، دلیل اصلی آن هم رود اردن است که به این دریاچه می ریزد ولی اخیرا به خاطر کاهش بارندگی جهت خود را تغییر داده است.


تاج محل:

نابودی جاذبه های جهان

تاج محل در هند که یکی از عجایب هفتگانه جهان است به دستور شاه جهان امپراطور مغول ساخته شده و معماری مرمرین آن همه ساله هزاران گردشگر را به هند می کشاند ولی این بنای تاریخی به دلیل پایین آمدن سطح آب رودخانه مجاورش و با فرسایش پی و پایه چوبی اش تخمین زده می شود تا ۵ سال آینده فرو بریزد و از بین برود.


ونیز:

نابودی جاذبه های جهان

شهر زیبای ونیز در ایتالیا که بر روی آب بنا شده و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می گیرد. این شهر به خاطر معماری عجیب و همچنین تعداد آثار تاریخی و هنری اش در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و سالانه میلیون ها نفر از سراسر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر می کنند ولی سیلاب های دوره ای که در این شهر تاریخی رخ می دهد باعث می شود گاهی سطح آب به حدود یک و نیم متر بالاتر از سطح دریا برسد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ سطح آب حدود ۵۰ سانتی متر از حد کنونی اش بالاتر رود و این یعنی اگر تا آن زمان اقدامات حفاظتی لازم انجام نشده باشد، شهر در آستانه تخریب کامل قرار خواهد گرفت.


دیواره بزرگ مرجانی:

نابودی جاذبه های جهان

دیواره بزرگ مرجانی که بزرگترین مجموعه صخره های مرجانی در دنیا به شمار می رود در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار دارد. بیشتر مساحت این مجموعه که یکی از جاذبه های گردشگری استرالیا به شمار می رود، در غالب یک پارک ملی دریایی از سوی دولت این کشور به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است ولی به دلیل آلودگی آب، ماهیگیری بیش از حد و گرم شدن زمین در خطر نابودی کامل قرار دارد. این دیواره بزرگ در ۲۷ سال گذشته نصف شده که ادامه همین روند می تواند نابودی کامل آن را در دهه های آتی در پی داشته باشد.


قطب جنوب و قطب شمال:

نابودی جاذبه های جهان

این دو قطب یخی و سفید کره زمین که تامین کننده ذخایر آب شیرین ما و همین طور محل زندگی گونه های بسیاری از موجودات هستند ولی در سال های اخیر با گرم شدن کره زمین حجم یخ های این دو قطب کمتر و کمتر شده. از بین رفتن این دو قطب یعنی گرم شدن بیش از اندازه زمین و همچنین از بین رفتن زیستگاه موجودات ساکن آن و در نهایت منقرض شدن آنها.


جنگل بارانی آمازون:

نابودی جاذبه های جهان

جنگل بارانی آمازون یکی از بزرگترین جنگل های دنیاست که در آمریکای جنوبی واقع شده، همچنین بزرگترین رودخانه جهان به نام آمازون هم از میان این جنگل عبور می کند. به همین دلیل این نقطه دنیا زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی است ولی فعالیت های انسان و تغییرات آب و هوایی، طبیعت آمازون را در معرض خطرات جدی قرار داده. قطع گسترده درختان، توسعه زمین های کشاورزی و جاده سازی باعث نابودی برخی از گونه های بومی این منطقه شده و حیات بسیاری از گونه های دیگر را نیز به شدت تهدید می کند. این در شرایطی است که برخلاف هشدارها و اقدام های صورت گرفته از سوی فعالان زیست محیطی روند نابودی جنگل های آمازون همچنان ادامه دارد. جنگلی که زمانی بی انتها به نظر می رسید، حداقل ۱۷ درصد از پوشش جنگلی خود را طی نیم قرن گذشته از دست داده است.

نکست هالیدی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits