دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کرمان و این همه زیبایی در کویر
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کرمان و این همه زیبایی در کویر-دیدنیهای کرمان-جاذبه های شهر کرمان-استان کرمان و زیباییهای کویر-مناظر دیدنی در کرمان

کرمان شهری است در جنوب شرقی ایران و در حاشیه غربی کویر لوت با ارتفاع 1755 متر از سطح دریا که یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران محسوب می شود. ارتفاع زیاد کرمان باعث شده تا اختلاف دما میان شب و روز در آن بسیار زیاد باشد. تابستان های کرمان آب و هوایی معتدل دارد و زمستان هایش بسیار سرد است.

کرمان چشم بینای کویر

پیشینه شهر کرمان را برخی از مورخان به زمان هخامنشیان می رسانند به طوری که در کتیبه داریوش از کرمان نام برده شده و در نوشته های یونانی از آن به عنوان شهری پارسی نام برده شده است. جمعیت کرمان طبق سرشماری سال 90، 534441 نفر برآورد شده و مساحت آن حدود 14000 هکتار است. کرمان در دوره های قراختائیان، آل بویه، آل مظفر، و اواخر زندیه، پایتخت ایران بوده است و دارای اهمیت استراتژیک در جنوب شرق ایران است.

کرمان و این همه زیبایی در کویر

کرمان چشم بینای کویر

به علت قدمت تاریخی و اهمیت سیاسی- مذهبی، کرمان دارای بناهای تاریخی و نقطه های گردشگری ارزشمندی است. حمام گنجعلیخان یکی از معروفترین بناهای تاریخی کرمان است که در زمان صفویه ساخته شده و اکنون تبدیل به موزه مردم شناسی شده است. آرامگاه شاه نعمت الله ولی ، بنیانگذار فرقه صوفی نعمت اللهی در 30 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.

باغ شازده که یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های تاریخی ایران است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار دارد در شهر ماهان در حوالی کرمان قرار دارد. از دیگر آثار تاریخی کرمان می توان مسجد مظفری ( قرن هشتم ) مسجد جامع ملک ( قرن ششم ) آتشکده زرتشتیان، قلعه راین و بازار کرمان را نام برد.

کرمان چشم بینای کویر

علاوه بر آثار باستانی، کرمان مملو از جاذبه های طبیعی و کویرگردی است . از کرمان می توان به سمت شرق و به شهداد رفت و از زیبائی های کویر لوت لذت برد. در جنوب کرمان هم سلسله جبال بارز قرار دارد که کوه های هزار و چوپار محل مناسبی برای کوهنوردان است. در سال های اخیر هم در کرمان مجموعه هایی گردشگری همچون فرودگاه تفریحی، پیست کارتینگ، پیست موتور کراس، شهربازی، باغ وحش و پیست اسکی سیرچ ( تنها پیست اسکی جنوب شرقی ایران ) تاسیس شده است.

کرمان چشم بینای کویر

از سوغاتی های کرمان می توان قالی ، پته، و صنایع مس و خوردنی هایی چون کلمپه ( نوعی نان خرمایی )، زیره، خرما و نوعی خوراکی گیاهی خوشمزه به نام قوتو نام برد. شهر کرمان دارای دو هتل پنج ستاره و هتل های سه ستاره، و تک ستاره و چند مهمانسراست و برای رفتن به آن جا می توان از قطار بین شهری، هواپیما یا انواع اتوبوس های مسافربری استفاده کرد.

منبع : لست سکند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits