دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاده چالوس
20
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاده چالوس-جنگل هاي انبوه-باغ هاي پر از ميوه-سد اميرکبير -گردشگري ايران-تونل کندوان-سفرهاي گردشگري


جنگل هاي انبوه، باغ هاي پر از ميوه، رودخانه هاي گاه خروشان، آبشارها، چشمه سارها، تپه هاي باستاني، نمادهاي زيبا، کوه هاي بلند و آب و هواي دلپذير همه در جاده چالوس جمع آمده اند تا آن را به يکي از چند جاده بسيار زيباي جهان تبديل کنند؛ جاده يي که برخي آن را اولين و برخي ديگر تا چهارمين جاده زيباي دنيا نام داده اند، حداقل مسلم است که يکي از چهار جاده زيباي جهان به شمار مي رود. اين جاده شهر کرج در استان تهران را به چالوس در کرانه درياي خزر وصل مي کند و به شکل اتومبيل رو امروزي بيش از 80 سال قدمت دارد.

تا اواخر دوره قاجار اصلاً جاده کرج- چالوس وجود نداشته و تنها يک مسير خاکي و مالرو، راه دسترسي به روستاهاي اين منطقه را تشکيل مي داده اما به گونه يي نبوده که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. اين جاده در سال 1312 مورد بهره برداري قرار گرفت. از اين زمان به بعد انواع رستوران ها و واحدهاي اقامتي و پذيرايي در کنار اين جاده شکل گرفت و با ساخت سد اميرکبير (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه ها و زيبايي هاي اين جاده افزوده شد و در اندک زماني اين جاده به يکي از تفريحگاه هاي مهم گردشگري ايران تبديل شد.

به نقل از گفته هاي شفاهي از مردم قديم، کارگران را براي کندن اين تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان که آن هم بدون تجهيزات کار بسيار سخت و دشواري بود) با يک سکه پنج ريالي که در آن زمان ارزشمند بود تشويق مي کردند. تونل کندوان در ارديبهشت ماه سال 1314 شمسي ساخته شده و تونلي است به مسافت يک هزار و 886 متر و عرض پنج الي هفت متر و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشيد و در سال 1318 به بهره برداري مي رسد که البته طي سال هاي گذشته با زحمت بسيار بر عرض آن افزوده شد.

اين جاده قطر رشته کوه هاي البرز را مي پيمايد. براي ساخت اين جاده تونل ها و پل هاي طولاني بسياري ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آنها کار و رنج زيادي لازم داشته است. بيشتر سفرهاي گردشگري مردم تهران به کرانه هاي درياي خزر به ويژه در تابستان از طريق همين جاده صورت مي گيرد اما به علت اينکه طراحي آن در گذشته انجام گرفته است، براي سرعت هاي بالا مناسب نيست.

عکسهایی از جاده چالوس

جاده چالوس

تصاویری از جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس

عکسهایی از جاده چالوس و جاذبه های آن

جاده چالوس

جاذبه های جاده چالوس

جاده چالوس

عکسهایی از جاده چالوس

جاده چالوس

عکسهایی از جاده چالوس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits