دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با چشمه های گازی گنبد لران ( آتش کوه )
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-چشمه های گازی گنبد لران-درباره چشمه های گازی گنبد لران-عکس چشمه های گازی گنبد لران- ارزش های گردشگری چشمه های گازی گنبد لران

چشمه های گازی گنبد لران ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

چشمه های گازی گنبد لران

چشمه های گازی گنبد لران

میدان نفتی ماماتین اولین منطقه خوزستان است که بعلت تراوشات متعدد سطحی مورد توجه کاوشگران اولیه نفت واقع شده است. این میدان در ۱۰ کیلومتری شمال خاوری شهرستان رامهرمز و ۱۰۰کیلومتری شمال خاوری اهواز در بین و در امتداد محوری میدان های نفتی هفتکل و پارسی قرار دارد

(مطیعی، ۱۳۷۴). به دلیل وجود همین چشمه های نفتی، ژرژبرنارد رینولدز (نماینده دارسی و فرمانده عملیات حفاری درایران) پس از ناکامی در غرب ایران (منطقه چیا سرخ) متوجه مناطق جنوب غربی ایران شد و در ماه سپتامبر ۱۹۰۷میلادی دو حلقه چاه در منطقه ماماتین حفر نمود

چشمه های گازی گنبد لران

خروج گاز از درز وشکاف هاى ساختار سطحى ميدان نفتى ماماتين در جوار روستاى گنبد لران شهرستان رامهرمز يک اثر ژئوتوريسمى جذاب ديدنى و تماشايى خلق کرده است که دل هر بيننده اى را به وجد مى آورد وچشمانش را خيره مى کند.

در اين محل گازهاى هيدروکربورى از پيچ وخم لايه هاى چين خورده زمين گذر مى کنند،خود را به سطح زمين مى رسانند،شعله ور مى شوند،به هرسويى زبانه مى کشند وخرمنى از شعله هاى رنگين آتش داغ فروزان وخروشان را به نمايش در مى آورند .

چشمه هاى گازى گنبد لران اين نگين سرخ فام انگشترى سبز دشت ودمن منطقه ماماتين يکى از جاذبه هاى گردشگرى زمين شناسى کم نظير مناطق نفت خيز جنوب ايران به حساب مى آيد.

چشمه های گازی گنبد لران

موقعيت جغرافيايى

چشمه هاى گازى گنبد لران در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله تقريبى 6 کيلومترى جنوب شرق ماماتين در کنار جاده آسفالته رامهرمز–روستاى ابوالفارس، به مختصات جغرافيايى E494843 طول شرقى و E311625 عرض شمالى واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دريا 441 متر مى باشد.

چشمه های گازی گنبد لران


سابقه تاريخى

آتش هاى جاودان محل نشت گازهاى طبيعى هستند که به طريقى آتش گرفته اند و مدتها سوخته اند و در حال حاضر آثار و بقاياى سوختگى در سنگهاى مجاور محل نشت ديده مى شود. در کيش ايرانيان باستان اينگونه آتش ها مقدس بوده و آنرا به زبان پهلوى اخورايشنيک مى ناميده اند. به زبان زرتشتى زوهيات به معنى آتش جاويدان جهنم خوانده شده است که محل نشت گاز به سطح زمين و به عبارتى قبلا آتش جاودان بوده است.

چشمه های گازی گنبد لران نيز يکى از اين آتش هاى جاودان مى باشد که از گذشته دور تاکنون، درحال سوختن می باشد. اين اثر دائمى و هميشگى از يک سو به دليل شعله هاى مشتعل و ازسوى ديگر به دليل آنکه آثار و شواهد هيدروکربورى در سطح زمين را نشان مى دهد،

يک اثر ژئوتوريسمى ارزشمند و گرانبها در ايالت زمين شناسى و زمين ساختى زاگرس به حساب مى آيد که نه تنها براى زمين شناسان بلکه براى همه علاقمندان به طبيعت جذاب و ديدنى مى باشد. در زير، اين جاذبه زمين شناسى که از ديدگاه تازه ژئو توريسمى (گردشگرى زمين شناسى) داراى اهميت ويژه اى مى باشد، معرفى مى گردد.

چشمه های گازی گنبد لران

ژئوتوریسم


برای ژئو توریسم از دیدگاههای مختلف تعاریف متعددی ارائه شده است که ذکر همه آنها در این مختصر نمی گنجد، بنابراین تنها به یک تعریف بسنده می شود.

براساس تعریف (رحیم پور، ۱۳۸۵) ژئو توریسم، جئو توریسم، توریسم زمین شناسی (Geotourism) یکی از رشته های تخصصی اکوتوریسم است که به معرفی پدیده های زمین شناسی به گردشگران با حفظ هویت مکانی می پردازد.

ژئوتوریسم زیر مجموعه توریسم پایدار بوده و هدف آن حفظ منابع گردشگری در مقاصد است. یعنی هدایت گردشگران به نحوی که محل مورد بازدید برای نسل های آینده هم همانطور باقی مانده و قابل استفاده باشد.

چشمه های گازی گنبد لران


تاریخچه ژئوتوریسم در جهان


به طور کلی مطالعه در مورد ژئوتوریسم برای نخستین بار در سطح ملی و در مقیاس بزرگ بوسیله اتحادیه صنعت مسافرت و سفر جغرافیای ملی آمریکا صورت گرفته که در آن به پایداری محیط و توسعه همه جانبه پرداخته شده و حتی به مسائل فرهنگی نیز اهمیت داده شده است.

( ناظری، ۱۳۸۵). موضوع گردشگری و حفظ میراث زمین رسما از زمانی مطرح شد که یونسکو با معرفی یک عنوان جدید در علوم زمین تحت عنوان“Geoparks” از سازمان‎ها و مراکز زمین شناسی کشورهای مختلف دعوت به همکاری در این زمینه نموده است (امری کاظمی، ۱۳۸۰).

چشمه های گازی گنبد لران


ارزش های گردشگری چشمه های گازی گنبد لران


اثر ژئوتوریسمی چشمه های گازی گنبد لران به دلیل دارا بودن برخی امتیازات گردشگری از نقش ویژه ای در صنعت گردشگری زمین شناسی برخوردار می باشد. این امتیازات به شرح زیر می باشند: ۱- در نزدیکی شهر رامهرمز قرار گرفته است.

۲- جاده رامهرمز – روستای ابوالفارس از کنار آن می گذرد.

۳- شعله های آتش، مرتب و دائما در حال جوش و خروش است.

چشمه های گازی گنبد لران

۴- آثار و شواهد آتش های سوخته قدیمی در محل کاملا مشخص می باشد و به راحتی می توان مسیر کلی آتش را در طول تاریخ زمین شناسی بر روی سطح زمین مشخص کرد.

۵- در اطراف این چشمه ها در محدوده بین ماماتین و شاردین انواع تراوشات نفتی در سطح زمین از جمله چشمه های گوگردی، چشمه های گرمابی، گچ ترش فعال

گچ ترش غیر فعال، آسفالت و نفت سنگین وجود دارند که دست به دست هم داده اند و در مجموع یک کارگاه آموزشی و دیدنی کم نظیر زمین شناسی را خلق کرده اند که بازدید آن برای هر زمین شناسی خالی از لطف نخواهد بود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بهار | ۸ سال پیش
سلام ماهم درشهر خود چنین چیزی داریم که به ان تشکوه میگوییم یعنی کوه اتش که این به دلیل وجودمقادیرگوگرد
است شهر من رامهرمز واقعدر شرق خوزستان است
0
0

hits