دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
استخر لاهیجان مکانی دنج و تفریحی سرسبز
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استخر لاهیجان مکانی دنج و تفریحی سرسبز-لاهیجان-معرفی استخر لاهیجان-مشخصات استخر لاهیجان

معرفی استخر لاهیجان ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

استخر لاهیجان

معرفی استخر لاهیجان

لاهیجان که دارای لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام است، مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگترین شهر شرق استان گیلان و ۹۵ مین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است.

این شهر در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۴ متری قرار دارد. این شهر در سال ۲۰۰۶ با ۷۱،۸۷۱ نفر جمعیت سومین شهر پرجمعیت گیلان (پس از رشت و انزلی) بود، گرچه زمانی شهر اصلی و مرکز اداری (دارالملک) کل ایالت و پایتخت تاریخی بیه پیش بود.

استخر لاهیجان

در قسمت شرقی لاهیجان و در پای کوهی سر سبز و مملو از شمشاد وجود دارد که آبشاری مصنوعی نیز از آن جاری می‌باشدو پلکان‌های سنگی تعبیه شده ای که قله کوه را به این آبشار متصل می‌کند.این کوه شیطان کوه نام دارد که در گذشته به شاه نشین کوه معروف بود.


در پای این کوه استخری وجود دارد که مساحت آن به هفده هکتار و عمق آن به چهار متر می‌رسد.در حاشیه این استخر بلواری بسیار زیبا و چمن کاری شده با فضا‌های سبز و همینطور مکان بازی کودکان و همچنین یک سینما چند بعدی که به تازگی در آن گنجاده شده وجود دارد که در فصول گرم سال مامن مسافران می‌باشد و گردشگران می‌توانند با پرپایی چادر در این مکان سکنی گزینند.


در گدسته از این استخر به عنوان مخزنی برای ابیاری مراتع و کشتزار‌های شمال کشور استفاده می‌شده است و به سل تی تی و شکوفه استخر معروف بود.ظاهر جدید این استخر از سال هزار و سیصد و شصت تغییر کرد و بنایی امروزی‌تر را پی گرفتند که در سال هزار و سیصد و شصت و پنج مورد بهره برداری قرار گرفت.

استخر لاهیجان

در میان این استخر زیبا جزیره ای خودنمایی میکند که در قدیم به آن میان پشته می‌گفتند که توسط پلی سیمانی با پایه‌های فلزی به بلوار حاشیه استخر متصل می‌شود.امروزه این قسمت به بخش خصوصی واگذار شده و از بنای داخل جزیره به عنوان تالار عروسی استفاده می‌شود.


این استخر در سال هزار هجری قمری مصادف با نهصد و هشتاد و پنج هجری شمسی به دستور شاه عباس کبیر ساخته شده است.


شاه عباس پس آن که احمد خان حاکم بر منطقه آن زمان گیلان را از بیرون کرد در میان استخر بنایی ساخت و در هنگام توقف در این شهر در این مکان به تفریح و خوش گذرانی می‌پرداخت.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان به روایت تاریخ


معروف است که استخر لاهیجان به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است. "مکنزی" ـ محقق انگلیسی‌تبار زبان پارسی ـ در سفرنامه خود از آن یاد می‌کند؛ او طول این استخر را ۷۰۰ گام و پهنایش را ۲۰۰ گام معین کرده است.

در وسط این استخر، جزیره‌ای موسوم به "میان پشته" قرار دارد و چنان‌چه در "تاریخ عالم‌آرای عباسی" مکتوب شده است، شاه عباس صفوی قصری عظیم در آن برای سکونت شخصی خود در اوقاتی که به لاهیجان می‌آمده، بنا نهاده بود، اما هیچ‌گونه آثاری از آن بنا باقی نمانده است.


"شودزکو" ـ ایران‌شناس لهستانی ـ از قصر باشکوه شخصی به‌نام "میرزا کاظم خان" که ثروتمندترین مرد گیلان بوده است،

چنین یاد می‌کند: "میرزا کاظم در یکی از تپه‌های بیرون شهر، قصر ییلاقی بسیار باشکوهی بنا کرد که از یک طرف، منظره جلگه جنگل‌های انبوه و از طرف دیگر، دورنمای دریا آن را خیلی زیبا جلوه می‌دهد." شودزکو از آجرهای زیبایی که از آن کاخ باقی مانده تعریف کرده است. او می‌گوید: "این آجرها بسیار خوش‌تراش و زیبا بوده‌اند."

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits