دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی جزیره هرمز رنگین کمان ایران
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
جزیره هرمز یکی از زیباترین و خاص ترین جزایر موجود در آب های خلیج فارس و در بخش های جنوبی کشور است.


جاذبه های گردشگری جزیره هرمز


جزیره هرمز یکی از زیباترین و خاص ترین جزایر موجود در آب های خلیج فارس و در بخش های جنوبی کشور است. جزیره هرمز مساحتی ۴۲ کیلومتری دارد و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر بندرعباس واقع شده است. برای سفر به جزیره هرمز می توانید با خرید بلیط قطار تهران بندرعباس هم سفر کرده و با کمترین هزینه خودتان را به مقصد برسانید.


جزیره به لقب بهشت زمین شناسان نیز مشهور است. اگر در مورد شهرهای جنوبی کشور کمی اطلاعات داشته باشید، حتما خبری از خاک های رنگی و خاص جزیره هرمز به گوشتان رسیده است. جزیره هرمز خاکی رنگارنگ دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که از سوغاتی هایش نیز به حساب می آید. دره رنگین کمان با کوههای رنگی زیبایی این جزیره را به اوج می رساند.


جزیره هرمز ساختاری بیضی شکل دارد و از گنبد های نمکی خلیج فارس به شمار می آید. همچنین به لحاظ موقعیت جغرافیایی اش اهمیت بسیاری در زمینه راهبرد، بازرگانی و ویژگی های استراتژیکی دارد.


سفر به جزیره هرمز با ماشین


برای سفر به جزیره هرمز راه های متعددی پیش روی شماست. برای فسر می توانید از قطار، هواپیما و یا خودروهای عمومی و شخصی استفاده کنید. اگر بخواهید در کوتاهترین زمان ممکن خودتان را به جزیره هرمز برسانید، بهترین انتخابتان خرید بلیط هواپیما تهران بندرعباس است. از بندرعباس تا جزیره هم مسافتی ۸ ساعته پیش رویتان قرار خواهد داشت.


البته خیلی ها هم به دنبال مسیر سفر به جزیره هرمز با خودروهای شخصی اند. برای سفر به حزیره هرمز با خودروهای شخصی از تهران، اولین ایستگاه شما در شهر قم خواهد بود. پس از آن باید به سوی یزد حرکت کرده، مسیر خود را تا سیرجان ادامه دهید و از آنجا خودتان را به بندرعباس برسانید. فاصله تهران تا بندرعباس در جاده های زمینی مسافتی ۱۲۸۶ کیلومتری دارد.

هرمز


بهترین زمان سفر به جزیره هرمز


کاملا مشخص است که فصل های تابستان و ماه های پایانی عید نوروز به هیچ وجه زمان مناسبی برای سفر به شهرهای جنوبی، به خصوص جزیره هرمز نیستند. در فصل تابستان هوای جزیره به قدری شرجی و گرم است که حتما دچار مشکل خواهید شد.


بهترین زمان سفر به جزیره هرمز فصل پاییز و زمستان است. اما اصلا نگران سردی هوا و یا بارندگی نباشید. هوای شهرهای جنوبی کشور در فصل های زمستانی و پاییزی به قدری عالی است که همانند هوای اردیبهشت و فروردین به نظر می رسد.

گردشگری در جزیره هرمز


با اینکه در بین جزایر جنوبی کشور، خیلی ها علاقمند سفر به قشم و کیش هستند، اما جاذبه های دیدنی جزیره هرمز به قدری بکر و نایاب است که اگر تنها یکبار از آنها دیدن کنید، دیگر جاذبه هایی مانند مکان های دیدنی قشم و کیش به چشمشان نمی آید.


تمام جاذبه هایی که در جزیره هرمز وجود دارند، از نوع طبیعی است و به قدری دیدنی هستند که نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کند. البته تمام شهرهای جنوبی دارای جاذبه هایی خاص و زیبا هستند و همیشه از بهترین مقاصد سفر داخلی در زمستان اند.



کوه های خوراکی جزیر هرمز، جاذبه ای بی نظیر در دنیا!


در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه های رنگارنگی وجود دارد که به سه رنگ قرمز، زرد و سفید دیده می شوند. در میان این کوه ها با خاکی های رنگیشان، کوه که قرمز رنگ است قابلیت استفاده به عنوان ماده ای خوراکی دارد و همانند یک ادویه است.


خاک های رنگی هرمز از سوغاتی های محبوب و معروف این جزیره اند و بازرترین ویژگی جزیره هرمز نیز به شمار می آید. مردم محلی منطقه خاک سرخ جزیره هرمز را به عنوان ادویه برای طبخ ماهی، نان و تهیه ترشی مورد استفاده قرار می دهند و از آن حتی برای تهیه مربا و سس نیز استفاده می کنند. این کوه در بین مردم بومی جزیره گِلَک نامیده می شود و با ارتفاعی ۲۰۰۰ متری در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی هم کاربرد دارد.

کوه نمک



فرش خاک قرمز هرمز، سرزمین خاک های سرخ


همانطور که گفتیم، یکی از معروفترین جاذبه های دیدنی جزیره هرمز خاک قرمز رنگ آن است. در جزیره با خاک های رنگی موجود در منطقه، ساختاری فرش مانند را به وجود آورده اند که به فرش خاک قرمز هرمز معروف است. فرش هرمز را با استفاده از اصلی ترین جاذبه جزیره هرمز، یعنی همان خاک های رنگی اش به وجود آورده اند.


این جاذبه زیبا هر ساله مسافران زیادی به سمت خود جلب می کند، البته نه فقط برای دیدن فرش قرمز هرمز، که برای دیدن تمام جاذبه هایش.


گشت و گذار در اطراف جزیره هرمز


یکی از زیبایی های جزیره هرمز که تبدیل به جاذبه جالبی شده است، همین کوچک بودن مساحت آن می باشد. وقتی با قایق به ساحل جزیره هرمز می رسد، اگر در کنار جاده ساحی شروع به قدم زدن کنید، بعد از مدتی نزدیک به سه ساعت مجددا به نقطه اول باز می گردید.


مسیرهای دوچرخه سواری نیز در این مسیر برای مسافران ایجاد شده است و می توانید علاوه بر دیدار از جاذبه های طبیعی جزیره هرمز، ورزش هم کرده باشید!

غار


دشت نمک جزیره هرمز

سنگ نمک به همراه سنگ های دیگر به شدت متبلور و هم چنین متحمل دگرگونی نیز شده است به طوری که در بخش های جنوبی جزیره شبکه های بلور های عظیم نمک قابل رویت است. حلالیت و فرسایش پذیری شدید سنگ نمک و بر عکس مقاومت بلوک های سنگی همراه آن مثل ریولیت ها و تراکیت ها و بازالتها باعث ایجاد پستی بلندی فراوان و فرسایش خشن سطحی در گنبد نمکی هرمز شده و یک توپوگرافی با بریدگی های زیاد و یال های تیز و غار های نمکی به خصوص در بخش مرکزی و غرب را به وجود آورده است.

کوه برفی جزیره هرمز


این کوه به علت سفید بودنش نام آن را کوه برفی گذاشته اند و خاک این کوه مانند پودر بچه می ماند جالبترین قسمت آن یک کشت دست در آن پدید آمده است.

غارهای دریایی جزیره هرمز


یکی دیگر از جذابیت های سواحلی که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی در این جزیره قرار دارند وجود غارهای دریایی هست که در جنوب و جنوب غرب جزیره قابل مشاهدهاند. این منظره های بکر با صدای آرامش بخش موج ها و تابش نور گرم آفتاب، استراحتگاه های مناسبی برای ماجراجویی در این جزیره حساب می شوند.

فرش خاک

دشت آهوان جزیره هرمز


یکی از جالب ترین جاذبه های دیدنی در جزیره هرمز، دشت آهوان آن است. باورش کمی سخت به نظر می رسد که در چنین جزیره کوچکی آهو وجود داشته باشد و جالب تر اینکه این آهو ها بومی همین منطقه هستند! در سفر به جزیره هرمز می توانید به سمت دشت آهوان حرکت کرده و به دیدار از آهوی های زیبای جزیره هرمز بپردازید.

جنگل های مانگرو جزیره هرمز


جنگل های مانگرو با پوشش حرا، اجتماعی دست کاشت است و بر یک پهنه ی گلی قرار دارد و زیستگاه 20 گونه پرنده ی آبزی وکنار آبزی محسوب میشه. به دلیل خاک نمکی وآب های شوردر این جزیره گونه های گیاهی جز این گونه به ندرت یافت میشه اما این گونه به دلیل مکانیزم ویژه ای که برای مقابله با شوری آب های دریایی داره در سواحل گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت میشه .و دیدن این پوشش گیاهی عجیب هم ،خالی از لطف نیست.

غار سکوت جزیره هرمز


در این غارنمکهای بلوری وجود دارد که آب از آنها مثل باران نم نم می بارد و صدای آب گوشها را نوازش می کند و جالبتر اینجاست که آب معلوم نیست به کجا میرود و باعث سکوت سهمگین می شود.

قلعه پرتقالی ها

قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها در بسیاری از جزایر جنوبی ایران مشاهده می‌شود که به دوران حاکمیت پرتغالی‌ها در منطقه جنوبی ایران برمی‌گردد، جزیره هرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و البته به دلیل موقعیت استراتژیک این جزیره که در میان خلیج‌فارس واقع شده است طبیعی است که استعمارگران حساسیت و توجه بیشتری به این منطقه داشته‌اند.

و امروز این قلعه باقیمانده از آن دوران تبدیل به یکی از جذابیت‌های دیدنی این جزیره شده است و هنگامی که خط ساحلی جزیره را دور می‌زنید، از جلوی این قلعه نیز عبور می‌کنید و می‌توانید متناسب با علاقه‌مندی‌تان به این موضوعات زمانی را به این موضوع اختصاص دهید.


دریاچه های نمک و الهه نمک


غیر از قلعه پرتقالی ها از شهاب دریاپیما بخواهید حتما شما را با الهه نمک آشنا کند. پیاده شوید و رودخانه نمکی را طی کنید تا برسید به سرچشمه آن که غار نمکی با قندیل های سفید رنگ است. پس از آن بازهم راهتان را ادامه دهید تا الهه نمک را ببینید. کوهی سبز رنگ که به شما نشان می دهد نمک فقط سفید رنگ نیست. نمک سرخ و سبز و آبی هم در بین این سنگ های شور پیدا می شود.

ساحل و پرندگان زیبای هرمز، زیباترین ترکیب طبیعت


هرمز جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی دارد و مهمترین آنها همین خاک های رنگی اش است. قدم زدن در ساحل های رنگی جزیره هرمز مسلما متفاوت ترین تجربه شما از قدم زدن در کنار دریا خواهد بود.

امکانات تفریحی در جزیره رنگین کمان ایران

به غیر جاذبه های طبیعی بی نظیر و بکر جزیره هرمز که خود به تنهایی می توانند موجبات سفر شما را فراهم کنند، باید جاذبه های گردشگری و توریستی این جزیره زیبا را هم به شما معرفی کنیم. از جمله تفریحات هیجان انگیزی که در جزیره هرمز منتظر میزبانی از شماست، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شنا و غواصی: همانند بسیاری دیگر از شهرهای بندری، در جزیره هرمز نیز می توانید تجربه شنا و غواصی داشته باشید. در جزیره هرمز معمولا تورهای نیم روزی غواصی برگزار می شود که می توانید با شرکت در آنها از سواحل مرجانی، ماهی های زیبا، دلفین و جنگل های حرا دیدن نمایید.
  • قایق سواری، ساحل نوردی و کمپینگ در جزیره هرمز: در حوالی جزیره قایق های موتوری بسیاری نیز قرار دارد که با استفاده از آنها می توانید به گشت و گذار در اطراف جزیره بپردازید و در آب های نیلگون خلیج فارس قایق رانی کنید.
  • گذاشتن حنا و خرید صنایع دستی در جزیره هرمز: یکی دیگر از جاذبه هایی که در جزیره هرمز پیش روی شماست، نقش های زیبایی است که مردم بومی منطقه با استفاده از حنا برروی پوست خود می زنند. فرصتی که شاید مشابه آن را در هر نقطه ای کشور پیدا نکنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

به دیدنی های دیده نشده ایران سفر کنیم

مردم کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می‌کنند؟

هزینه های سفر به ونیز قطب گردشگری ایتالیا

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits