دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیرات مثبت و منفی صنعت توریسم
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تاثیرات مثبت و منفی صنعت توریسم: صنعت توریسم باعث افزایش رونق اقتصادی شده و اگر منطقه ای از نظر طبیعی قابلیت جذب توریست را داشته باشد در این مورد بسیار موفق خواهد بود.

توریست و گردشگری

صنعت توریسم و گردشگری یکی از بزرگ ترین صنعت های یک کشور به حساب می آید. به طوری که این صنعت از نظر اقتصادی از مواردی مثل صادررات نفت، تهیه و تولید غذا و یا صنعت اتومبیل تاثیر بیش تری دارد. این آمار یک آمار جهانی است. اکثریت کشور ها به دنبال راهکار های بیش تر و بیش تری برای پرورش این بعد از رونق اقتصادی هستند. به دلیل این که نتایج اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری به شدت زیاد است. صنعت توریسم باعث افزایش رونق اقتصادی شده و اگر منطقه ای از نظر طبیعی قابلیت جذب توریست را داشته باشد در این مورد بسیار موفق خواهد بود. از طرفی دیگر با بالا بودن هر ساله ی آمار توریست و گردشگری در یک کشور شرایط ایجاد شغل نیز افزایش پیدا خواهد کرد و آمار اشتغال زایی نیز بالا خواهد رفت. کشوری که به دلایل مختلف مثل پایین بودن سطح اجتماعی، نداشتن جاذبه های طبیعی کافیف فقر و ... ظرفیت توریستی نداشته باشد از نظراقتصادی چند قدم از کشور های دیگر عقب می باشد و این برای یک کشور یک ضعف محسوب می شود. حال در این مطلب قصد داریم چند مورد از تاثیرات صنعت گردشگری را به طور خلاصه بررسی کنیم. این تاثیرات لزوما مثبت نیستند. توریسم و گردشگری می تواند از ابعاد مختلفی تاثیرات منفی نیز داشته باشد.

تاثیرات مثبت صنعت توریسم بر اقتصاد

اشتغال زایی از بزرگ ترین تاثیرات مثبت توریسم بر اقتصاد یک کشور می باشد و همیشه جزء اولین مزیت های نام برده است. در واقع این مزیت در صدر جدول قرار می گیرد. طبق آمار و گزارش هایی که در سال 2017 از طرف کنسول صنعت گردشگری و توریسم جهانی اعلام شد ، توریست و گردشگری حداقل باعث ایجاد یک تا ده شغل متفاوت می شود که این آمار در مورد همه ی جوامع و کشور ها صدق می کند. فقط ممکن است این عدد در بعضی کشور ها بالا تر و در بعضی دیگر پایین تر باشد اما میانگین آن همین قدر خواهد بود. با ورود توریست در یک کشور هم شرایط برای ایجاد شغل مهیا می شود و هم این که شرکت ها و سازمان های مربوطه سخت گیری کم تری برای استخدام افراد به خرج می دهند چون که به نوعی به کارمندان خود برای ارائه خدمات بهتر و جذب بیش تر توریست نیاز دارند. در این صورت احتمال قوی تری وجود دارد که این شرکت ها برای جذب متقاضیان شغل ،حقوق و مزایای بالاتری را در نظر بگیرد. این مورد در اقتصاد جهانی نیز صدق می کند. تقریبا برای شش سال متوالی است که این آمار ها بررسی می شود و همیشه در تمام کشور هایی که توریست بیش تی دارند، اشتغال زایی بیش تری نیز وجود خواهد داشت. نمونه هایی از ایجاد اشتغال می تواند این باشد که با ورود توریست هتل ها شلوغ تر می شود و در نتیجه به خدمات بیش تر و کارمند بیش تری نیاز می شود. از طرفی گاهی اوقات تعداد این هتل ها کافی نیست. پس باید هتل های بیش تری در سطح کشور ساخته شود. هتل های بیش تر با پرسنل و خدمه بیش تر. پس بنابراین برای ساخت هتل هم کارگران بیش تری و هم مهندسان بیش تری مشغول به کار می شوند. از طرفی برای ساخت مصالح ساختمانی کارخانه های بیش تری فعال شده و کارگر بیش تری سرکار می روند و این چرخه همین طور ادامه می یابد . این مورد فقط یک مثال از ایجاد اشتغال در نتیجه ی گردشگری و صنعت توریسم می باشد. مطمئنا با این مثال کوچک تا به حال متوجه تاثیرات بزرگ توریسم بر اقتصاد یک کشور شده اید. این گزارشات نشان می دهند با رونق صنعت توریسم و گردشگری از هر پنج نفر یک نفر سرکار می رود. این آمار بی نظیر است.

تاثیرات منفی صنعت توریسم بر اقتصاد

پدیده های غیر قابل پیش بینی و غیر قابل انتظار مثل ورود تروریسم ها به یک کشور، شکل گیری انقلاب های سیاسی، شرایط آب و هوایی نا بسامان و حادثه های طبیعی مثل طوفان، سیل، زلزله و موارد دیگر که باعث تخریب ساختمان ها و زشت شدن چهره ی شهر می شود، باعث کاهش توریست می شود . با وجود این مسائل تاثیرات منفی زیادی در صنعت توریسم را شاهد خواهیم بود. با وجود این اتفاقات و این حوادث قطعا از آمار توریست و گردشگری کاسته خواهد شد تا جایی که این آمار به صفر نیز نزدیک می شود و تا مدت خیلی زیادی این آمار با رشد منفی مواجه خواهد بود. هر چقدر یک کشور و در واقع اقتصاد یک کشور وابسته به گردشگری و صنعت توریسم باشد، در نتیجه با وجود این بلایا و حوادث طبیعی یا غیر طبیعی ، اقتصاد یک کشور بیش تر از قبل ضربه خواهد خورد. دلیل آـن هم بسیار روشن است. چون که این کشور تکیه گاه اقتصادی دیگری برای خود باقی نذاشته است و فقط به صنعت توریسم برای رونق اقتصادی تکیه می کند. بنابراین هر چه قدر وابستگی یک کشور به صنعت توریسم بیشتر باشد ، در صورت بروز این حوادث ، کشور آۀسیب بیش تری خواهد دید . قسمت بد ماجرا این است که بعد از این شکست اقتصادی بزرگ سالیان درازی طول می کشد تا یک کشور دوباره رونق اقتصادی بگیرد و سر پا شود.

تاثیرات توریست

تاثیرات مثبت توریسم بر محیط

در مورد جذب توریست و گردشگری تحصیلات نقش مهم و تاثیر گزاری خواهد داشت. تحصیلات باعث برنامه ریزی درست و اصولی در این باب می شود. به طور مثال با وجود تحصیلات می توانیم از نظر علمی روی این صنعت کار کنیم و نوآوری های جالبی داشته باشیم. به عنوان مثال می توانیم تکنولوژی هایی برای توریست ها در مکان هایی تهیه کنیم که افراد با قرار گرفتن در آن محیط بتوانند عکس های راحتی از خودشان بگیرند. یعنی فقط برای گرفتن عکی کافی است به یک نقطه نگاه کنند یا یک نقطه را لمس کنند .در واقع به وسیله ی تکنولوژی که ما برایشان فراهم می کنیم. در واقع این خلاقیت ها و تکنولوژی ها باعث جذب توریست بیش تر شده و همین توریست ها باعث افزایش توریست بیش تری خواهند شد. پس می توانیم با افزایش آگاهی از عادات توریستی و گردشگری یکنواخت فاصله بگیریم. با کمی تحقیق با تکنولوژی های جالبی در کشور ها برای توریست آشنا خواهید شد.

تاثیرات منفی صنعت توریسم بر محیط

گاهی اوقات صنعت توریست تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی می گذارد. با افزایش توریست در یک کشور کم تر پای این توریست ها و گردشگران علاوه بر شهر ها به روستا ها نیز باز خواهد شد. مکان هایی مثل پاتاگونیا ( ناحیه ای در جنوب آرژانتن و شیلی)، شیلی، بارسلونا، اسپانیا جزء مکان هایی هستند که صنعت توریسم آن ها به داخل روستا ها هم وارد شده است. به عنوان نمونه در آمریکا حدود ده پارک وجود دارد که در این وجود دارد که در سال 2016 بیش از 44 میلیون بازدید کننده داشت. در واقع این کشور در حال تلاش است که این پارک های ملی را حفظ کند چون برای آمریکا این این پارک ها نوعی غنیمت محسوب می شوند و هر ساله توریست بیش تری را به سمت خود جذب می کند. با ورود توریست ها به داخل روستا کم کم روستا ها سبک محلی زندگی خود را از دست داده و به تدریج زندگی شهری با روستایی دیگر تفاوتی نخواهد داشت. در نتیجه توریست تاثیرات منفی این چنینی بر فرهنگ مردم و محیط زندگی خواهد داشت.

توریست

تاثیرات مثبت توریسم بر اجتماع

در قرن 21 صنعت توریسم راهی برای پیشرفت جوامع و سبقت گیری و رقابت کشور ها تبدیل شده است. دلایل این رقابت هر چه بیش تر همان دلایلی است که پیش تر ذکر شد ، مثل اشتغال زایی، رونق اقتصادی و ... . توریسم و گردشگری به نوعی باعث غرور ملی نیز می باشد. به دلیل این که کشوری که هرساله تعداد توریست بالایی دارد یعنی دارای جاذبه ها و زیبایی طبیعی بالایی می باشد و این به نوعی برای مردم یک کشور امتیاز و افتخار محسوب می شود. همین امر باعث انتقال فرهنگ ها و سنت های یک کشور می شود که این موضوع از نظر اجتماعی برای یک کشور به نوعی یک پوان مثبت است. در این صورت فرهنگ ها و آداب و رسوم یک کشور جهانی خواهد شد. همین طور مواردی مثل غذا های محلی و مخصوص یک کشور، سنت ها و فستیوال ها به کشور های دیگر جهان منتقل خواهد شد. همین اتفاق باعث جذب توریست بیش تر می شود. تبادلات شخصی بین میزبانان و مهمان ها باعث انتقال بهتر این فرهنگ و آداب و روسوم می شود و به فهم فرهنگی افراد کشور های دیگر بیش تر کمک خواهد کرد. گردانندگان تور و یا همان شرکت های توریستی تمرکزشان را بر روی تجربیات گردشگری خودشان و دیگر کشور ها می گذارند، در نتیجه با بهره گرفتن از این تجربه ها شرایط بهتری را برای مهمانان فراهم می کنند. بهتر است در زمانی که فصل ورود گردشگران و توریست به کشور است ، پارک های ملی رو به توریست ها باز می شود . در سراسر جهان این اصل حاکم است که برای توریست باید هم شرایط روحی و هم مادی مناسبی را فراهم کرد. یکی از مواردی که باعث کاهش توریست می شود ، وجود خیابان های پر ترافیک است، حتی اگر جاذبه های توریستی این کشور به شدت بالا باشد.

در یان رابطه بیشتر بدانید:

با روش های موفقیت اپراتورهای گردشگری آشنا شوید

قوانینی که شما را به توریست حرفه ای تبدیل می کند

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان + عکس

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits