دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عکس های دیدنی از پاموک کاله یا پاموک قلعه
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پاموک کاله ترکیه؛ قلعه ی پنبه ای، زیبایی سحرانگیز:پاموک‌کاله یا پاموق قلعه (به ترکی استانبولی: Pamukkale) به معنی «قلعهٔ پنبه‌ای» محلی با آبگیرهای آب گرم طبیعی در استان دنیزلی در جنوب غربی ترکیه است.

پاموک کاله ترکیه؛ قلعه ی پنبه ای، زیبایی سحرانگیز

پاموک‌کاله یا پاموق قلعه (به ترکی استانبولی: Pamukkale) به معنی «قلعهٔ پنبه‌ای» محلی با آبگیرهای آب گرم طبیعی در استان دنیزلی در جنوب غربی ترکیه است.این محل دارای سنگ آهک متخلخل تراورتن است و آب روان باعث ته‌نشین شدن کانی‌های کربناتی به صورت ایوان‌های مطبق در این ناحیه شده‌است.

پاموک‌کاله در منطقه دریای اژه و دره رودخانه مَندَرَس واقع شده‌است که در بیشتر فصول سال آب‌وهوایی معتدل دارد.مکانی مشابه این منطقه در ایران با نام باداب سورت وجود دارد با این تفاوت که در باداب سورت ایوانهای مطبق به رنگ نارنجی و قرمز هستند.با دلگرم همراه باشید.

پاموک‌کاله

با استفاده از چشمه ها در صخره ای که تقریبا 200 متر ارتفاع دارد و منظره ای از کورسو در جنوب غربی ترکیه دارد، آبهای سرشار از کلسیت دارای چشم انداز غیر واقعی هستند که شامل جنگل های معدنی، آبشارهای سنگین و مجموعه ای از حوضه های تراس با نام پامووکاله (کاخ پنبه). واقع در استان دنیزلی، این چشم انداز خارق العاده برای بازدید کنندگان به شهر آبگرم هلنیستی Hierapolis، که توسط پادشاهان آتالید Pergamom در پایان قرن 2 ب.سی.، در محل یک فرقه باستانی تاسیس شده بود، مورد توجه قرار گرفت. چشمه های آب گرم نیز برای تمیز کردن و خشک کردن پشم استفاده می شود. هیراپولیس در 133 سالگی به رم رسیده است و در قرن دوم و سوم قرن بیست و یکم اهمیت زیادی به خود گرفته است، که توسط یک زمین لرزه در 60 هکتار دودمان نابود شده و بازسازی شده است.

باقی مانده از دوره ی یونان رومی شامل حمام ها، خرابه های معبد، قوس های قرون وسطایی، نیوفای، نهرها و تئاتر می شوند. پس از پذیرش مسیحیت توسط امپراتور کنستانتین و استقرار وی از قسطنطنیه به عنوان "رم جدید" در 330 AD، شهر ساخته شده است اسقف اعظم. به عنوان محل شهادت سنت فیلیپ در 80 AD، که توسط ساختمان مارتینیوم آن در قرن پنجم احیا شد، هیراپولیس با چندین کلیسا تبدیل به یک مرکز دینی مهم برای امپراتوری شرقی شرقی شد.

ترکیبی از شکل گیری های قابل توجه طبیعی و توسعه یک سیستم پیچیده کانال ها، آوردن آب حرارتی به روستاها و مناطق نزدیک، استثنایی است. چشمه ها منبع یک سیستم هیدرولیکی هستند که در 70 کیلومتری شمال غربی آن به الاسیر و در غرب دره دره رود مندرس واقع شده است. پوموککلای یک زمینه مهم برای شهر اصلی گرین و روم هیراپولیس و چشم انداز فرهنگی است که در این منطقه غالب است.


پاموک‌کاله

معیار (iii): Hierapolis نمونه ای استثنایی از نصب گرمایشی گرین و روم است که در یک سایت طبیعی فوق العاده ایجاد شده است. فضیلت های درمانی آب ها در تاسیسات حرارتی مختلف مورد استفاده قرار گرفتند که شامل حوضه های بسیار زیاد و استخر هایی برای شنا بودند. هیدروتراپی با شیوه های مذهبی همراه بود که در ارتباط با فرقه های محلی توسعه یافت. معبد آپولو، که شامل چندین الوهیت چتونینی است، بر اساس یک تقارن زمین شناختی است که از آن بخارات زنگ خطر فرار کردند. تئاتر، که از زمان سوریس می گذرد، با یک فریب قابل تحسین به تصویر می کشد که یک مراسم روحانی و قربانی برای آرتمیس افسانی است. نهرهای کوهستانی، که بیش از 2 کیلومتر گسترش می یابد، چشم انداز گسترده ای از مراسم خاکسپاری دوران گرین و رومی می دهد.

معیار (iv): آثار مسیحی هیراپولیس که بین قرن چهارم و پنجم ساخته شده است، نمونه ای برجسته از یک گروه معماری اولیه مسیحی با کلیسای جامع، کلیساها و کلیساها است. مهمترین بنای یادبود، که در خارج از دیوار شمال غرب قرار دارد، Martyrium سنت فیلیپ است. در بالای یک راه پله ی مجلل، طرح هشت ضلعی این ساختمان به دلیل سازمان فضایی خلاقانه آن قابل توجه است. تابش از هشت ضلعی مرکزی، کلیسا، سالن های چند ضلعی و اتاق های مثلثی است که ترکیبی از آنها را در یک ساختار مربع محاصره شده توسط سلول های مستطیلی که در اطراف آنها قرار دارد، ترکیب می کند.

معیار (vii): آبهای کلسیت از چشمه های آب گرم، که از یک صخره تقریبا 200 متر بالا رفته و از دشت دیدن می کنند، چشم انداز بصری خیره کننده ای را در پاموک کایل ایجاد کرده اند. این آبهای معدنی، مجموعه ای از آبشارهای سنگین، استالاکتیت ها و استخرهایی با تراس های شبیه مانند است که برخی از آنها کمتر از یک متر در ارتفاع است، در حالی که دیگران تا شش متر است. رسوبات تازه کربنات کلسیم به این شکلات ها یک پوشش سفید خیره کننده می دهد. نام ترکیه پامووکاله، یعنی "قلعه پنبه"، از این چشم انداز قابل توجه است.


پاموک‌کاله

تمامیت

این اموال عمدتا نابجا است و شامل تمام ویژگیهایی است که لازم است ارزش جهانی برجسته خود را بیان کنند، براساس یکپارچگی قوی و تنگ بین منظره طبیعی (تراسهای سفید تراورتن و چشمه های حرارتی متعدد) و فرهنگ (ویرانه های شهر از رومی های گرین و روم و دوره بیزانس، به خصوص تئاتر و نیاكان). مرزهای سایت کافی است تا منعکس کننده اهمیت سایت باشد.

تهدیدات اصلی برای یکپارچگی اموال، تعداد زیادی از گردشگران بین المللی است که یک منبع اقتصادی بسیار مهم برای اقتصاد منطقه ای هستند. منطقه ای از دریاچه کوچک که توسط زمین لرزه ها و منابع حرارتی در اطراف آگورای مدنی مدرن، که هزاران گردشگر می توانند بین ستون های باستانی و دکوراسیون معماری مرمر شنا کنند، به ویژه تهدید می شود. این به آلودگی بیولوژیکی و فرسایش مداوم عناصر سنگ مرمر روم تبدیل شده است و مقامات مربوطه در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم نظارت برای کمک به مدیریت این مشکل هستند.

اعتبار

اکثر املاک از ساختمان های مدرن آزاد است و بناهای معماری به آسانی قابل قبول است. بعضی از آثار قدیمی در حال استفاده دوباره، به عنوان مثال تئاتر برای اجرای با مشارکت هزاران نفر استفاده می شود، در حالی که حفاری و بازسازی در سایت هنوز ادامه دارد. تمام پروژه ها بر اساس روش های آناستیلوز مانند scaenae از تئاتر، سالن ورزش و کلیسای سنت فیلیپ استفاده می شود.

برجسته و باستان شناسانه باقی می ماند صادقانه و معتبر بیان ارزش جهانی برجسته از ملک از لحاظ تنظیمات، فرم و مواد آن است. میثاق ها و خیابان Tripolis در ناحیه شمالی شمالی، دیوارهای شهر از دروازه شرقی روم شرقی تا تراسهای تراورتن، Latrina واقع در شرق دروازه Domitian، خیابان colonnaded و Gymnasium بازگشته اند. ساختار حمام باسیلیکا که آسیب زلزله را متحمل شده است تقویت شده است.


پاموک‌کاله

حفاظت و مدیریت مورد نیاز

Hierapolis-Pamukkale از لحاظ قانونی حفاظت از قوانین حفاظت از محیط زیست محافظت می شود، اما هیچ قانون خاصی برای حفاظت از اموال میراث جهانی وجود ندارد. مسئولیت مدیریت و نگهداری اموال توسط دولت ملی (وزارت فرهنگ و گردشگری و وزارت محیط زیست و شهرسازی)، اداره محلی (اداره ویژه استان دنجلیلی) و چندین موسسه دولتی مشترک است. تصویب شورای حفاظت منطقه ای و اداره استان برای محیط زیست و شهرسازی باید برای مداخلات فیزیکی و تغییرات عملکردی در سایت به دست آید.

این سایت در سال 1980 با تصمیم شورای عالی برای آثار باستانی و آثار تاریخی به عنوان اولین پایگاه طبیعی و باستان شناسی ثبت شده است. در سال 1990، مساحتی حدود 66 کیلومتر مربع (بزرگتر از اموال میراث جهانی) با تصمیم کابینه به عنوان یک منطقه حفاظت ویژه ثبت شد. مراکز بازدید کننده در ورودی های شمالی و جنوبی به سایت ساخته شده است، و برنامه های حفاظت شده تایید شده است. ساختمان های هتل در محل و سازه های اطراف استخر حرارتی حذف شده اند؛ ورود خودروهای شخصی به سایت ممنوع است، به جز موارد اضطراری؛ حمل و نقل عمومی برای بازدیدکنندگان ارائه می شود. جاده عبور از تراسهای تراورتن جنوب شرقی بسته شده است. مسیرهای بازدید کننده و پانل های اطلاعات در سایت ارائه شده است، و امکانات توریستی محدود به لبه منطقه یادبود است. دسترسی بازدید کنندگان به تراسهای تراورتن به منظور حفظ جریان آب و حفظ رنگ و ساخت تراسهای تراورتن ممنوع است. مناطقی که بازدیدکنندگان میتوانند در چشمه های آب گرم بمانند تاسیس شده است.


پاموک‌کاله

توافق نامه بین وزارت فرهنگ و گردشگری و اداره ویژه ولایتی یک اداره مدیریت سایت در اداره ویژه استان دنجلیلی ایجاد کرده است که نظارت بر رویه ها و اصول را برای حفظ، توسعه و مدیریت سایت دارد. این اداره همکاری بین سهامداران مختلف و خدمات محوطه سازی، امنیت و تمیزکاری را فراهم می کند. یک هیئت مشورتی که از ادارات مرکزی و محلی، سازمان های غیردولتی و گروه های علمی (به ویژه رئیس تیم حفاری) تشکیل شده است، به مدیران مدیریت سایت در مورد پروژه های این سایت توصیه می کند. تیم حفاری ایتالیا (که از سال 1957 به طور گسترده ای در سایت تحقیق کرده است) سیاست هایی را برای طرح مدیریت با هدف تعیین استانداردهای بازسازی و توانبخشی، بر اساس منشور ونیز (1964) برای حفاظت از آثار تاریخی مشخص کرده است. این شامل دسترسی و مدیریت بازدید کننده، سیاست هایی برای افزایش درک سایت و مدیریت ریسک می باشد.


پاموک‌کاله

منبع:ترجمه شده توسط دلگرم

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits