دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا-کلان شهرهای آفریقا-آفریقا و شهرهای آن

گران‌ترین کلان‌شهرهای آفریقا کدامند؟ موسسه مرسر (Mercer) همه‌ساله با بررسی ۲۰۰ شهر جهان فهرست گران‌ترین شهرها را در ارتباط با فاکتورهایی چون کرایه خانه، وسایل غذایی و تفریح منتشر می‌کند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا

آبوجا
آبوجا، پایتخت نیجریه، به ۱۰ شهر گران‌قیمت آفریقا تعلق دارد. می‌گویند وقتی نلسون ماندلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان فقید مبارزه با آپارتاید، از این شهر بازدید کرد گفت: «چرا به اروپا برویم؟ این شهر همه تسهیلات اروپا را دارد.»

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
کوناکری
موسسه مرسر (Mercer) همه ساله هزینه ۲۰۰ کالا و خدمات شهری را در ۲۰۰ شهر جهان با هم مقایسه می‌کند. مقایسه‌ها از جمله در ارتباط هستند با کرایه خانه، وسایل خانه، کالاهای در ارتباط با خوراک و پوشاک، هزینه وسایل نقلیه و هزینه تفریحات شهری. کوناکری، پایتخت دومیلیونی گینه در کرانه اقیانوس اطلس قرار دارد. قیمت‌ها در کوناکری سرسام‌آور هستند. این شهر در فهرست موسسه مرسر رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
باماکو
باماکو، پایتخت کشور مالی، در جنوب غرب این کشور و در کنار رود نیجر قرار دارد. این شهر در فهرست موسسه مرسر رتبه هشتم گران‌ترین شهر آفریقا را به دست آورده است. حدود دومیلیون نفر در باماکو زندگی می‌کنند. در این شهر به خاطر بحران‌های متعدد سازمان‌های امدادگر فراوانی مستقر هستند. اعضای این سازمان‌ها بسیاری از خانه‌های این شهر را که استاندارد جهانی دارند، با قیمت‌هایی سرسام‌آور اجاره می‌کنند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
برازاویل
برازاویل پایتخت کشورجمهوری کنگو هفتمین شهر گران‌قیمت آفریقاست. این شهر در کنار رود کنگو قرار گرفته و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. هنوز در این شهر آثار و بقایای جنگ داخلی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ دیده می‌شوند. قیمت یک شیشه کوکاکولا در برازاویل چهار برابر قیمت آن در دبی است.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
لاگوس
لاگوس بزرگ‌ترین شهر نیجریه و پایتخت پیشین این کشور بوده است. جمعیت این کلان‌شهر بین ۱۰ تا ۱۵٫۵ میلیون نفر برآورد می‌شود. لاگوس که مرکز اقتصادی و تجاری نیجریه به حساب می‌آید، شهروندان فقیر و غنی این کشور را به سوی خود می‌کشاند. ترافیک فشرده و قیمت‌هایی گران‌تر از آلمان، لاگوس را در فهرست موسسه مرسر به ششمین شهر گران آفریقا تبدیل کرده است.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
کینشازا
کینشازا پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو، با جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر، پس از لاگوس دومین شهر پرجمعیت آفریقاست. این شهر را موسسه مرسر در رده پنجم شهرهای گران‌قیمت آفریقا قرار داده است. فیلیپ زاندنر، خبرنگار دویچه وله که یک سال در کینشازا زندگی کرده می‌گوید: «در کشوری که هنوز بقایای جنگ داخلی در آن محسوس است، خارجی‌ها برای تامین امنیت پول زیادی می‌پردازند.»

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
لیبرویل
شهر بندری لیبرویل در نزدیکی خلیج گینه، پایتخت گابن است. لیبرویل چهارمین شهر گران قیمت آفریقا ارزیابی شده است. این شهر حدود نیم میلیون جمعیت دارد. گابن به خاطر منابع عظیم زیرزمینی خود مورد توجه وسیع جهانی است و تا کنون کمک‌های عمرانی فراوانی دریافت کرده است. همین کمک‌ها سبب رونق فراوان پایتخت شده است. ساحل ۹۰۰ کیلومتری لیبرویل با کلوب‌های شبانه‌اش با توجه شدید گردشگران آفریقایی روبرو است.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
ویکتوریا
ویکتوریا پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جزیره‌ای سیشل در جنوب شرق آفریقا در اقیانوس هند است. ویکتوریا آب‌وهوای دریایی استوایی دلپذیری دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. ویکتوریا به عنوان مرکز قدرت دولت استعمارگر بریتانیا در منطقه بنا شد. ویکتوریا را بهشتی بر روی زمین می‌نامند و بعضی گردشگران برای سکونت یک شب در هتلی در کنار ساحل پنج هزار دلار می‌پردازند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
انجامنا
انجامنا یا نجامنا پایتخت و بزرگ‌ترین شهر چاد در کنار رود شاری در مرز کامرون قرار گرفته است. این دومین شهر گران آفریقا در یکی از فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد. در این شهر نه قطارهای شهری وجود دارد، نه خیابان‌های وسیع اسفالته. قیمت کالا از دستمال توالت گرفته تا وسایل یدکی خودرو به شدت گرانند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
لواندا
لواندا، پایتخت آنگولا نه فقط گران‌ترین شهر آفریقا، که سراسر جهان است. آنگولا اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در سراسر آفریقاست. پس از پایان جنگ داخلی آنگولا کارکنان کنسرن‌های بزرگ دنیا در این شهر مستقر شده‌اند. قیمت خانه‌هایی که استاندارد غرب را داشته باشند به شدت گران هستند. کرایه خانه‌های ماهانه ۱۰ تا ۳۵ هزار یورویی رقم‌هایی عادی هستند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا
فاصله ثروتمندان و فقرا در آفریقا افزایش می‌یابد.
قیمت‌های پایتخت آنگولا برای میلیون‌ها شهروند این کشور که در مناطق فقیرنشین کشور زندگی می‌کنند تصورناپذیر است. در این مناطق نه اثری از برق هست، نه آب لوله‌کشی شده. صادرات نفت این کشور تاثیری بر زندگی مردم فقیر آنگولا نگذاشته است. تفاوت زندگی میان فقرا و ثروتمندان بیشتر و بیشتر می‌شود؛ مشکلی که بیشتر کلان‌شهرهای آفریقا با آن دست به گریبان‌اند.

ده کلان‌شهر گران‌ آفریقا

کلان شهرهای آفریقا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits