دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس
291
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس-کراتین مونوهیدرات چیست و چگونه عمل میکند ؟-کراتین و عوارض کراتین-کراتین ( فواید و عوارض کراتین و روش مصرف آن )-آنچه ورزشکاران درباره کراتین نمی دانند-درباره عوارض مصرف بی‌رویه کراتین چه می دانید-پودرها در بدنسازی و...

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی

کراتین در بدن چه می‌کند ؟
تحقیقات نشان دادند كه مكمل كراتین باعث می‌شود كه مولكول كراتین در داخل عضلات به دام بیفتد و از ترشح كراتین در ادرار جلوگیری می‌كند.امروزه، کراتین منوهیدرات به عنوان یک ماده مکمل خوراکی طبیعی به صورت روزافزون توسط ورزشکاران در رشته های مختلف استفاده می‌شود.اولین موج استفاده از کراتین در آمریکا در سال 1992 شروع شد. هنگامی‌که هریس و همکارانش نشان دادند که مکمل کراتین در مقادیر بالا، باعث افزایش مقدار کراتین موجود در عضلات اسکلتی به مقدار 20 درصد شود.


این یافته توسط مجلات منتشر شد که " کراتین " یک نوع پروتئین است که در بدن یافت می‌شود و در عضلات اسکلتی، با غلظت بالا وجود دارد، این مولکول برای ایجاد انرژی در چرخه آ. ت. پ حیاتی است و ... هنگامی‌که آ.ت.پ یا آدنوزین‌تری فسفات توسط آنزیم کراتین کیناز به آ. د. پ یا آدنوزین منوفسفات تجزیه می‌شود. انرژی تولید می‌شود و پس از آن، سطح کراتین فسفات در عضله کاهش می‌یابد. ( چون آ.د.پ با گرفتن یک فسفات از کراتین فسفات، دوباره به آ.ت.پ تبدیل می‌شود ) با افزایش سطح کراتین در عضله، انرژی بیشتری در عضله آزاد می‌شود.آیا کراتین فقط در عضلات اسکلتی وجود دارد و فقط بر روی آنها موثر است ؟
کراتین در عضله قلب، عضلات صاف ( جدار روده ها، حالب و...)، اسپرم‌ها و در بافت طبیعی مغز، چشم و اعصاب وجود دارد. آیا می‌توان عملکرد تمام این دستگاه ها را به سادگی عملکرد عضله اندازه‌گیری کرد و آیا کراتین به آنها آسیبی نمی‌زند ؟

البته در حدود 95 درصد کراتین در داخل عضلات اسکلتی وجود دارد. در سال 1997 در یک مطالعه " گرین هالف " نشان داد که افزایش کراتین در عضلات باعث افزایش ترشح کراتین در ادرار توسط کلیه می‌شود و سطح کراتین در پلاسما کاهش می‌یابد.

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس


كراتین چه عوارضی دارد ؟
تحقیقات نشان دادند كه مكمل كراتین باعث می‌شود كه مولكول كراتین در داخل عضلات به دام بیفتد و از ترشح كراتین در ادرار جلوگیری می‌كند. همانطور كه گفتیم، كراتینین محصول نهایی كراتین در بدن است كه از طریق ادرار از بدن دفع می شود. افزایش مكمل كراتین، باعث افزایش كراتینین در خون می شود.
ترشح كراتینین به عنوان یك شاخص عملكرد درست كلیه استفاده می شود. جالب است كه بدانید افزایش كراتینین در خون، در نارسایی كلیه نیز اتفاق می‌افتد كه در بیشتر موارد در مراحل پیشرفته نیاز به پیوند كلیه می‌باشد.البته به جز موارد گفته شده، در كمبود آب شدید در بدن نیز كراتینین افزایش می یابد.

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس
به عبارت دیگر، ورزشكارانی كه از مكمل كراتین استفاده می كنند، و نیاز به كاهش وزن شدید در كوتاه مدت دارند، و برای كاهش وزن از كاهش میزان آب بدن استفاده می كنند ( كه این روش هم بسیار مخاطره‌آمیز بوده و ممكن است عوارض جبران ناپذیری در بدن داشته‌باشد )، چند برابر بیشتر كلیه خود را در معرض خطر قرار می دهند چون به زبان ساده، این كار باعث جمع شدن مواد سمی در كلیه می شود و این مواد سلولهای كلیه را از بین می برند. از بین رفتن سلولهای كلیه، این سلولها نمی توانند به صورت كامل ترمیم شوند. با"جف ریز " در اثر اختلال عملكرد قلب و كلیه از دنیا رفت.

حال باید پرسید آیا كراتین مسئول مرگ این ورزشكار جوان بوده است ؟ باید در جواب گفت، بله، به طور قطع.

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس

اما شاید شما هم اثر سریع كراتین را در باشگاه‌های بدنسازی دیده باشید، پس از استفاده از این مكمل شكل عضلات به سرعت تغییر می‌كند آیا این افزایش حجم ناشی از بزرگ شدن سلولهای عضلات است ؟

در جواب باید گفت كه ساخته‌شدن بیشتر پروتئین‌ها در بدن نیازمند روزها و اكثرا، حداقل دو هفته زمان است پس این امكان پذیر نیست كه با یك تمرین بدنسازی و استفاده از این مكمل پروتئین عضلات چند برابر شود. این افزایش ناگهانی حجم در كوتاه مدت بیشتر مربوط به تورم سلولهای عضلانی است.
هر سلولی در بدن از نظر كنترل آب و املاح درون خود، دارای یك تعادل است. با افزایش ناگهانی میزان كراتین در سلول عضلانی، این سلول برای حفظ تعادل خود مجبور است میزان زیادی آب جذب كند و به همین علت افزایش حجم می‌دهد. اما این حجم اضافی در واقع آب است.
نكته دیگر اینكه، پس از یك تمرین سنگین بدنسازی، برخی از سلولهای عضلانی دچار اسپاسم یا گرفتگی می‌شوند و این گرفتگی، باعث سفتی و افزایش حجم ظاهری می‌شود.
البته اگر واقع بین باشیم، بر اساس بسیاری از تحقیقات، مكمل كراتین ( در طولانی مدت ) باعث افزایش میزان قدرت، استقامت و انر‍‍ژی عضلات می شود. این خود بستگی به نوع و برنامه استفاده از كراتین دارد.

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس

اما به چه قیمتی ؟

(1) بر اساس تحقیق انجام شده كراتین اثری بر روی میزان چربی در بدن ندارد.
(2) به جز موارد گفته شده كراتین در یك مورد دیگر باعث مرگ یك ورزشكار شده است.


اخطار
سایر عوارض كراتین به صورت خلاصه عبارتند از :

افزایش وزن، كرامپ ( درد ) عضلانی، كشیدگی عضلات، ناراحتی معده، اسهال، سرگیجه، افزایش فشار خون، اختلال عملكرد كلیه، اختلال عملكرد كبد.
كراتین نباید در كسانی كه بیماری كلیوی، بیماری كبدی و بیماری فشار خون دارند استفاده شود.


كراتین می تواند باعث ایجاد سرطان شود :
كراتین با بسیاری از داروها تداخل دارد و اگر از دارویی استفاده می‌كنید حتما با پزشك خود درمیان بگذارید،داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپیرین، استامینوفن، ایندومتاسین، ناپروكسن، دیكلوفناك، ... ،‌ سایمیتیدین، پسودوافدرین، ...)

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس


بحث نهایی :
باید گفت كه تحقیقات بر روی كراتین همچنان ادامه دارد.
-هیچ دانشمندی نمی‌تواند بگوید كراتین یك مكمل بی خطر است و با هر میزان و به هر شكلی كه استفاده شود هیچ عارضه‌ای ندارد.
( چیزی كه متاسفانه در برخی از سایت‌ها توسط افرادی بی‌مسئولیت، بی‌اطلاع و شاید سودجو گفته می‌شود. شما نباید از فروشنده كراتین انتظار داشته‌باشید كه به شما بگوید این مكمل ممكن است شما را بكشد.)
-كراتین شاید به صورت طبیعی در عضله وجود داشته‌باشد ولی مكمل كراتین با روشهای شیمیایی تهیه شده‌است.


-به یاد داشته‌باشید تا زمانی كه كلیه یك انسان هفتاد درصد توان و كارایی خود را از دست ندهد، هیچ علائمی از بیماری كلیوی ظاهر نمی شود. پس اگر قرار باشد كراتین به كلیه شما آسیب بزند علائم این آسیب شاید سالها بعد بروز كند.


(چون با هر سال افزایش سن به صورت طبیعی مقداری از كارایی كلیه ما كم می شود، البته به مقدار بسیار ناچیز كه در شرایط معمول بدون علامت است. اما اگر ما این تعادل را با مصرف كراتین برهم بزنیم. ....)
-اگر شما مایلید كه مكمل طبیعی كراتین، استفاده كنید بهتر است ماهیچه بخورید.
-اگر خواستید هر مكملی را استفاده كنید باید از تمام عوارض آن اطلاع داشته‌باشید و از منابع علمی و معتبر، این اطلاعات را دریافت نمایید.

گرداوری توسط:دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (291 رای)  

    ۳۳ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    امید | ۴ سال پیش
    من دوروزه میخورم همش حس میکنم ادراردارم شماراه حلی برای درمان این موضوع داری؟؟
    1
    0
    کامیاب | ۴ سال پیش
    سلام من میخام دارو بدنسازی بخرم از چه نوعش بگیرم که عوارض نداشته باشه لطفا راهنمایی کنید
    0
    0
    هاشم | ۴ سال پیش
    با توجه به این نکاتی که گفته شد و تجربه خودم هرگز از کرتین استفاده نکنید اینا همه ضرر داره.
    0
    0
    امیر | ۶ سال پیش
    سلام.چرا کسی جوابمو نمیده؟
    0
    0
    امیر | ۶ سال پیش
    باسلام.ببخشیداگ
    ه کسی بامصرف قرص جینسینگ در بدنسازی حرکات بدنسازی رو سنگین کار بکنه اشکالی داره؟
    0
    1
    حمیدرضا | ۶ سال پیش
    کمترین عارضه کراتین فشار به کلیه هاست به این صورت که کلیه یا سنگ ساز میشه یا از کار میفته مرغ و گوشت به اندازه کافی کراتین داره.
    بنده سال 91 از کراتین استفاده کردم بعد 4سال تازه داره عوارض خودشو نشون میده.
    کمترین عارضه کراتین صدمه به کلیه ست.
    توصیه یه دوست استفاده نکنید از کراتین چوم چند سال بعد عوارضش خودشو نشون میده
    0
    0
    بهمن | ۷ سال پیش
    من بدنم جوش داره چند ساله هر کاری میکنم جوشهام نمیره وقتی باشگاهو شروع میکنم سریع جوشهام چند برابر میشهتازه فهمیدم از مصرف کراتینهکراتینو قطع کردم جوشهام داره کم میشه
    0
    0
    مریم | ۷ سال پیش
    سلام به همه جوان ها. خواهش می کنم از این مکمل ها استفاده نکنید همین الان برادر همکارم یک هفته است که به خاطر خوردن کراتین مرگ مغزی شده . متاسفانه تو یک باشگاه معتبر هم بوده. تو رو خدا نخورین. به جوونیتون رحم کنید.
    0
    0
    پاسخ ها:
    ابوذر zb خواف | ۷ سال پیش
    سلام علت مرگ اون آقا این بوده که از کراتین خوب استفاده نمیکردند. وقتی کراتین جنسش خوب نباشه خوب معلومه این اتفاق میفته. در ضمن خودمم 16 ساله هستم و دارم کراتین مصرف میکنن و تا حالا هم الحمدلله هیچ اتفاقی نیفتاده. در ضمن جنس خوب کراتین خواستید به آیدی تلگرامم بیایید تا معرفی کنم اینم آیدی taklove79@ باتشکر
    0
    0
    ناشناس | ۷ سال پیش
    سی اینا دروغه کراتین خیلی هم خوبه من 1سال کراتین میخورم هیکلم هم اومده بخورید از هیچی نترسید بزنید که هیکلو بیا البته: تقلبی نباشه!! موفق باشید
    3
    0
    پاسخ ها:
    .... | ۶ سال پیش
    چی میگی داداش من 5 سال باشگا رفتم مصرف راتین مصرف کردم بهترین مارکش.. اما بعد مدتی عوارضش امد اینم اون بود ک کبدم نا رسایی پیدا کرد مجبور شدم پیوند بزنم.. فک نکن تو ی سال برات مشکلی پیش نیومده دیگه پیش نمیاد منتظر عوارضش باش.. میخای نشونت بدم گواهیشو؟
    1
    2
    معین | ۷ سال پیش
    سلام اگه اینجوریه که شما میگید همه قرص هایی که میخوریم هم عوارض داره هر داروی شیمیایی برای یه جا مفید و برای صد جا مضر است پس اگه به اندازه و زیر نظر پزشک بخوریم و از هر جایی خریداری نکنیم فک نکنم عوارض زیان باری نداشته باشد
    0
    0
    ااا | ۷ سال پیش
    غغغغغغغغغغلب
    0
    0
    مهدی | ۷ سال پیش
    سلام عوارض کراتین در اینجا خیلی اغراق امیز گفته شده،اگه یه نفر بدن سالمی داشته باشه و تغذیه و چیزای دیگه شم درست باشه به این عوارضی که شما گفتین دچار نمیشه،یه جوری تو این مقاله نوشتین که هر کی ندونه فکر میکنه دیگه کراتین با زهر هیچ فرقی نداره اگه با یه دوره کراتین یه نفر اینهمه دردو بلا سراغش بیاد ÷س باید قهرمانان بزرگ بدنسازی جهان که کلی مکمل مصرف کردن و انواع استروئید ها رو به بدنشون زدن باید خیلی وقت پیش میمردن شما کوین لورنو ببینین 52 سالشه مثل یه جوون بیست سالس پس لطفا بیاین آگاهانه تصمیم بگیریم این نظر شخصی خودم بود بازم اگه میخواین مکملی تهیه کنین حتما با یه فرد اگاه مشورت کنین و من الله توفیق
    1
    1
    mohammad | ۷ سال پیش
    ناموسا دمتون گرم میخواستم جوونیمو به فنا بدم
    1
    1
    pouya | ۸ سال پیش
    mamnon.monsaref shodam
    0
    1
    فردین | ۸ سال پیش
    ممنون از اطلاعاتتون اما من کراتین امریکای دقیقا از خود امیرکاه برام خرید کردن و استفاده کردم هیچ عوارضی هم داخل اون ندیدم پس اگه اصلی باشه عوارضی نداره به شرطی که تویه کل عمرتون فقط یبار از این مکمل استفاده کنید مارک کراتینی که من استفاده کردم کراتین مونوهدرات التیمیت هست به شرطی که امریکاه اصلی باشه که اونم خیلی خیلی کم گیر میاد
    0
    0
    علیرضا | ۸ سال پیش
    سلام.منم 175قد و 54وزن و خودم از لاغربودنم رنج میبرم .طلبه هستم وباشگاه هم نمیتونم برم.راه تضمینی بهم پیشنهاد کنید.
    0
    1
    DONOR | ۸ سال پیش
    مربی میگه کربو هیدرات و پروتئین بخور خوبه
    راس میگه؟
    1
    0
    پاسخ ها:
    mohammad | ۷ سال پیش
    اره خوبه بخور
    0
    0
    حامد | ۸ سال پیش
    سلام
    بجای کراتین باس چیا خورد فرموردین ماهیچه میشه یکم بیشتر توضیح بدین تا حکم کراتینو داشته باشه
    0
    0
    علي | ۹ سال پیش
    من كراتين استفاده كردم البته چندماهي بيشتر نبود كه سخت مريض شدم شامل سرگيجه وچربي بالاكه تا340بالارفت كه چند مرتبه ازاهرم مركزتنگستان به شيرازجهت مراجعه به پزشك متخصص
    انجام دادم كه چندسال طول كشيد تااين اثرات اين موادكمتر شود
    0
    0
    ی بنده خدا | ۹ سال پیش
    میدونید این کراتین های موجود در بازار تقلبیه وگر نه اینقدر عوارض نداره
    0
    0
    اریانا | ۹ سال پیش
    بعد از سلامتیه روح هیچ چیز مهمتر از سلامتیه جسم نیس ...ممنون از مطالب خلاصه کاملتون
    0
    0
    مصطفی | ۹ سال پیش
    سلام من هنوز استفاده نکردم ولی خیلی عااااااالیه اشتهامم خیلی زیاد شده بدنمم داره میاد رو فرم
    1
    0
    ali | ۹ سال پیش
    من دارم چن سال استفاده میکنم هیچ مشکلی واسم پیش نیومد
    1
    1
    محمد کلوچه | ۹ سال پیش
    منم میخواستم بخرم ولی منصرف شدم من برم کلوچه بخرم بخورم
    0
    2
    شاید | ۹ سال پیش
    شاید بتونم رفیقم و منصرف کنم ممنون
    0
    0
    رها | ۹ سال پیش
    ممنون
    0
    0
    غریبه | ۹ سال پیش
    سلام اگه زیر نظر مربی کراتین استفاده کنیم باز هم موجب بیماری می شود یا نه.2 پروتین هم برای بدن بد هست یا نه
    1
    0
    پاسخ ها:
    Saeid | ۸ سال پیش
    داداش مگه تمرین بدن سازیه که تحت نظر مربی باشه قرص,قرصه دیگه همه نوع قرصی هم عوارض داره
    0
    0
    بهنام | ۹ سال پیش
    دست خوش ب/ اطلاعات قابل توجهی بود خدا خیرتان بدهد که مردم را از این کارهای سیاسی غرب ها آشنا میکنید.
    3
    1
    kasra | ۱۰ سال پیش
    ممنونم واقعا
    من میخواستم بخرم ولی منصرف شدم خدا خیرتون بده
    1
    1
    
    hits