دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میتوانید در دوران شیردهی تناسب اندام خود نگه دارید
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونگی حفظ تناسب اندام در دوران شیردهی و راه هایی برای داشتن تناسب اندام در دوران شیردهی

تناسب اندام در دوران شیردهی

تناسب اندام در دوران شیردهی

ورزش كردن و رژیم غذایی برای بانوانی كه نوزاد خود را شیر می‌دهند، بی‌خطر است. خانم‌هایی كه از مشكل اضافه وزن رنج می‌برند، می‌توانند در دوران شیردهی نیز برای كاهش وزن خود برنامه‌ریزی كنند.


البته محققان معتقدند شیردهی، خود در كاهش وزن خانم‌ها و رسیدن به تناسب اندام پیش از بارداری موِثر است و معمولا‌ خانم‌ها پس از ۶ ماه شیردهی می‌توانند به وزن خود در زمان قبل از بارداری برسند. البته در صورتی كه در غذا خوردن زیاده‌روی نكنند.
اضافه وزن و چاقی مشكلی است كه پیش از دوران بارداری ممكن است همراه زنان باشد یا در دوران بارداری ایجاد شده باشد.

تناسب اندام در دوران شیردهی


نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد خانم‌های چاق می‌توانند در این دوران با كاهش مصرف شیرینی، شكلات و غذاهای حاضری‌ (fast food) به كاهش وزنشان كمك كنند. در عین حال ۴۵ دقیقه پیاده‌روی روزانه، ۴ روز در هفته گام موثری برای رهایی از اضافه وزن خانم‌های شیرده است.


در ضمن ورزش‌هایی چون شنا، حركات موزون، كوه‌پیمایی و دویدن آرام، می‌توانند علا‌وه بر تاثیر در كاهش وزن به ایجاد روحیه خوب و سلا‌مت روان مادران در دوران شیردهی كمك كنند.

تناسب اندام در دوران شیردهی


سرپرست این گروه تحقیقاتی ـ كه مطالعه خود را روی زنان شیرده در بخش تغذیه دانشگاه كارولینای شمالی انجام داده است، می‌گوید: <این رژیم غذایی و ورزش موجب كاهش توانایی شیردهی بانوان نخواهد شد و برای نوزاد نیز خطری نخواهد داشت و مضر نخواهد بود.>
در این مطالعه از ۳۵ زن كه پس از تولد نوزاد خود دچار اضافه وزن شده بودند و در عین حال به نوزاد خود شیر می‌دادند، خواسته شد ۴ هفته پس از زایمان، روزانه ۵ هزار كالری دریافت انرژی خود را از غذاها كاهش دهد و به ورزش بپردازند. این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی و حركات موزون ایروبیك بود.


این بانوان تنها با كاهش مصرف چیپس، نوشابه، شیرینی و گوشت پرچربی، انرژی روزانه‌ای را كه از مصرف مواد غذایی به دست می‌آوردند كاهش دادند. هیچ‌كدام از این بانوان دچار كاهش شیر برای تغذیه نوزاد خود نشدند ۰و نوزادان این مادران كه ورزش و تغذیه را جزو برنامه روزانه خود قرار داده بودند، درست به اندازه نوزادان مادران گروه كنترل رشد كردند. گروه كنترل از زنان شیردهی تشكیل شده بود كه دچار اضافه وزن بودند ولی ورزش نمی‌كردند و از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌كردند.‌



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits