دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و مضرات استفاده از وسایل ورزشی پارک ها

استفاده از وسایل ورزشی پارک ها خوب است یا بد؟

فواید و مضرات استفاده از وسایل ورزشی پارک ها
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه ی ما می دانیم که ورزش تا چه حد می تواند بر سلامتی بدن تاثیر داشته باشد. شهرداری در این راستا، امکاناتی و وسایل ورزشی در پارک ها مهیا کرده تا شهروندان با کمترین هزینه و امکانات، سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند. اما سوال اینجاست که آیا این...

وسایل ورزشی پارک ها

نخستین دستگاه های بدنسازی پارکی، در سال ۱۹۹۸ میلادی در کشور چین ساخته و در سال ۱۳۸۴ وارد ایران و در پارک ملت نصب شدند. نظرات متعددی در رابطه با فوائد، مزایا، معایب و خطرات این نوع دستگاه ها مطرح شده است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که با معرفی هرکدام از این دستگاه ها به طور کامل به بررسی آن بپردازیم. با دلگرم همراه باشید.

اهداف، فواید و مضرات وسایل ورزشی پارک ها

معرفی دستگاه های ورزشی در پارک ها

وسایل ورزشی در پارک ها

نام وسیله: خرک

طرز استفاده ذکر شده برای این دستگاه:
در حالی که به صورت عمودی قرار دارید فاصله خود را نسبت به دستگاه تنظیم کنید. دستگیره را گرفته و خیلی آرام به طرف پشت و یا بالعکس بر روی دستگاه خم شوید.

اهداف ذکر شده برای این دستگاه:
تقویت گروه ماهیچه های اعضای بدن در قسمت بالا تنه و ماهیچه های شکمی، کمر و همچنین توازن بدن.تمرین با این وسیله باعث باز شدن ستون مهره ها می­شود. در این حالت عضلات شکمی کشیده می شوند. اما چون حرکت موافق با نیروی جاذبه انجام می گیرد عضلات کمر کاری انجام نمی دهند بنابراین تقویتی در هیچ کدام از این عضلات صورت نمی گیرد.

معایب:

  • ارتفاع وسیله قابل تنظیم برای افراد با قد متفاوت نمی باشد.
  • جنس فلزی وسیله ممکن است باعث آسیب به ستون فقرات یا خراشیدگی و کوفتگی حین قرار گیری بر روی آن شود.
  • به دلیل کشیدگی عضلات شکم و سوئز خاصره ای برای افرادی که لوردوز کمری دارند توصیه نمی شود.
  • این وسیله برای افرادی که دچار عارضه در ستون فقرات می باشند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • این وسیله با اهداف طراحی شده هماهنگی ندارد.

با توجه به موارد فوق استفاده از این وسیله مناسب به نظر نمی رسد و بهتر است در انتخاب این وسیله دقت بیشتری صورت بگیرد. می توان حرکت زیر را با حرکت بر روی این وسیله جایگزین نمود.

استفاده از وسایل ورزشی پارک ها خوب است یا بد؟

به پشت بخوابید در حالی که کف پا بر روی زمین قرار دارد. باسن را از روی زمین بلند کنید تا جایی که رانها و بدن در یک راستا قرار بگیرد.البته این حرکت بیشتر بر روی تقویت عضلات کمری و شکمی تاثیر دارد و اگر هدف کشش عضلات شکمی باشد. بهتر است در حالت خوابیده به پشت دستها را بطرف بالا و کنار سر قرار داده و بکشید (نگذارید از زمین بلند شوند) در همین حال سعی کنید کمر را از زمین جدا کنید. این حرکت باعث کشش مناسبی در عضلات شکمی می شود.

استفاده از وسایل ورزشی پارک ها خوب است یا بد؟

نام وسیله: صندلی قدرت

طرز استفاده ذکر شده برای این دستگاه:
به طوریکه سر و کمر به صورت کشیده قرار گیرد بر روی صندلی نشسته و پاهای خود را روی پدال ها فشار دهید و با خم و راست نمودن زانوها حرکت های بالا و پایین را انجام دهید.

اهدف ذکر شده برای این دستگاه:
تقویت عضلات شکم و ماهیچه های پشت زانو

معایب:

  • وسیله قابل تنظیم برای افراد با قد متفاوت نمی باشد.
  • این وسیله از وزن بدن برای اعمال مقاومت استفاده می کند و در افرادی که دارای وزن بالا و آمادگی بدن کمی می باشند خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد.
  • این وسیله برای افرادی که دچار مشکلات و صدمات زانو می باشند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • در هنگام استفاده زانو بیشتر از ۹۰ درجه خم می شود، که احتما آسیب زانو را افزایش می دهد.
  • در صورتی که این وسیله با اندام شما هماهنگ نیست و دارای وزن بالا و آمادگی بدنی پائینی می باشید، بهتر است که از این وسیله استفاده نکنید.
  • این وسیله برای افرادی که دچار آرتروز و سایر مشکلات و صدمات زانو می باشند به هیچ وجه مناسب نمی باشد.

حرکت زیر جایگزین مناسبی برای این وسیله می باشد.
بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. حالا مانند هنگامی که می خواهید روی صندلی بنشینید به وضعیت نیم نشسته در آید. در هنگام پائین رفتن دست های خود را تا حد شانه بالا بیاورید. بعد از مکث کوتاهی دوباره به حالت ایستاده در آیید.
افرادی که دچار صدمات زانو می باشند بهتر است از حرکت زیر استفاده کنند. به پشت دراز بکشید و یک حوله را رول کنید و در زیر زانو قرار دید به طوری که پا از زانو خم شود. سپس سعی کنیید پای خود را از زانو باز کنید و بالا بیارید.

استفاده از وسایل ورزشی پارک ها خوب است یا بد؟

این دو مورد را بررسی کردیم. به طور کلی می‌توان گفت بیشتر دستگاه‌های ورزشی موجود در پارک‌ها به دلیل اینکه در آن‌ها به جنسیت متفاوت کاربران، جثه آن‌ها، آمادگی جسمانی پایه‌ای و ایمنی لازم توجه نشده، استاندارد نیستند و نمی‌توان از آن‌ها برای ارتقای آمادگی بدنی سود برد.
معمولا ناآشنایی کاربر با روش صحیح استفاده از دستگاه، ندیدن آموزش لازم و نداشتن تناسب جسمی با این وسایل از مشكلات استفاده از این وسایل است.
متاسفانه بیشتر این وسایل قابلیت تنظیم ندارند بنابراین ممکن است شخص پس از کار با آن‌ها دچار التهاب تاندونی، عضلانی و مفصلی به علت وارد شدن نیروهای اضافی و در راستای غلط بر اعضا شود. گرچه شاید استفاده از این وسایل برای افرادی که جثه‌شان با آن‌ها متناسب است و قصد دارند سطوح آمادگی قبلی خود را حفظ کنند، مناسب باشد

اگر دفعه ی دیگر به پارک رفتید تا از وسایل ورزشی پارک ها استفاده کنید، بهتر است وضعیت جسمانی خود را بسنجید و با یک متخصص ورزش درمورد استفاده از این وسایل مشورت بگیرید. چرا که همین طور که این وسایل می توانند برای سلامت مفید باشند، به همان اندازه هم می توانند خطرناک باشند.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد راهنمایی های لازم را درباره وسایل ورزشی پارک ها به شما بدهد. چنان چه شما پیشنهاد یا نظری در مورد این مقاله داشته باشید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits