دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید دویدن روی تردمیل را میدانید؟!
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دویدن روی تردمیل دقیقا مشابه دویدن روی زمین نیست، چون این دستگاه است که سرعت دویدن را تنظیم می‌کند و حتی در صورت خستگی، اجازه تغییر سرعت را نمی‌دهد و به علاوه این امکان را می‌دهد تا بتوان مراحل دویدن را ثبت و جهت بررسی و مقایسه بعدی بکار گرفت.

تردمیل ؛خوب است یا بد؟

آیا تردمیل راهی است به سوی لاغرتر شدناست؟با دلگرم همراه باشید تا با فواید ورزش تردمیل آشنا شوید.

فواید ورزش تردمیل

تردمیل و فواید تردمیل

دویدن روی تردمیل دقیقا مشابه دویدن روی زمین نیست، چون این دستگاه است که سرعت دویدن را تنظیم می‌کند و حتی در صورت خستگی، اجازه تغییر سرعت را نمی‌دهد و به علاوه این امکان را می‌دهد تا بتوان مراحل دویدن را ثبت و جهت بررسی و مقایسه بعدی بکار گرفت.برای بررسی این موضوع که آیا دویدن بر روی تردمیل باعث درد زانو می‌شود و همچنین صحت و سقم این نظر که در باشگاه‌ها دیده می‌شود افراد به دلیل ترس از آسیب دیدگی زانو از تردمیل فراری هستند، باید شرایط دویدن مناسب را دانست.

دویدن، جزء ورزش‌های با فشار بالا (High Impact) بر روی مفاصل تحمل کننده وزن (Weight Bearing) خصوصا زانو ومچ پا است و این موضوع با بالا‌تر بودن وزن شخص شدید‌تر می‌شود. بنابراین دویدن بر روی هر سطحی چه روی زمین باشد یا بر روی تردمیل، در شرایطی مناسب نخواهد بود که شخص، آرتروز یا ساییدگی غضروفی و ستون فقرات داشته یا وزن بالایی دارد.همچنین در شرایطی که فرد آسیب دیدگی زانو یا سابقه جراحی داشته باشد یا آسیب دیدگی‌های درمان نشده در رباط‌های صلیبی زانو داشته باشد، استفاده از تردمیل مناسب نیست.

زانوهایی که شدیدا پرانتزی هستند، افرادی که تحت عمل جراحی دیسک کمری و تحت درمان‌های تعویض مفصل قرار گرفته‌اند و افرادی که سابقه پیچ خوردگی مکرر مچ پا دارند نیز نباید از این دستگاه استفاده کنند.به این ترتیب در صورتی که فردی دارای یک زانوی طبیعی باشد، با رعایت اصول و داشتن کفش مخصوص، دویدن چه بر روی تردمیل و چه بر روی زمین منعی ندارد.تردمیل یك وسیله ورزشی است, حاوی تسمه ای كه با چرخش خود باعث به حركت درآوردن صفحه تردمیل می شود و شما می توانید بر روی آن راه بروید یا بدوید تردمیل می تواند با موتور یا بدون موتور باشد.

● دویدن پشت درهای بسته

با یك تلفن، می‌شود این سر دنیا را به آن سر دنیا وصل كرد. با یك لپ‌تاپ می‌توانی تمام اطلا‌عات دلخواهت را از این سر دنیا ببری به آن سردنیا؛ و. تردمیل هم یك چیزی است توی همین مایه‌ها. با تردمیل می‌توانی پیاده‌روی كنی بدون اینكه پیاده‌روی كنی و می‌توانی بدوی بدون اینكه بدوی.تردمیل یك وسیله ورزشی‌ است، حاوی تسمه‌ای كه با چرخش خود باعث به حركت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود و شما می‌توانید بر روی آن راه بروید یا بدوید. تردمیل می‌تواند با موتور یا بدون موتور باشد. در نوع بدون موتور آن، نیروی وزن و پاهای شما باعث به‌حركت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود.

این نوع تردمیل سبك و ارزان است و حجم زیادی را اشغال نمی‌كند. نوع موتوردار تردمیل، پیشرفته‌تر است و موتور آن باعث چرخش تسمه و حركت صفحه تردمیل می‌شود و شما می‌توانید سرعت آن‌را تنظیم كنید تا با سرعت دلخواه خود پیاده‌روی كنید یا بدوید. همچنین در این نوع تردمیل شما می‌توانید صفحه تردمیل را شیب‌دار تنظیم كنید و مانند حالتی‌كه در سربالایی می‌دوید، بر روی تردمیل بدوید. تردمیل‌های خانگی شیب ۵۱ درجه می‌توانند ایجاد كنند. این نوع تردمیل گران‌تر است ولی امكانات بیشتری دارد.

این تردمیل‌ها معمولا یك مانیتور كامپیوتری دارند كه با وسیله مخصوصی كه به بدن شما متصل می‌شود ، میزان ضربان قلب شما را نشان می‌دهدتا بتوانید مدل پیاده‌روی یا دویدن خود را تنظیم كنید. همچنین با این مانیتور كامپیوتری می‌توانید سرعت و مسافتی را كه می‌خواهید پیاده‌روی كنید یا بدوید،‌تنظیم كنید و شیب دستگاه را نیز تغییر دهید. اكثر این تردمیل‌ها برنامه‌های ورزشی از پیش تعیین شده‌ای نیز دارند كه شما با توجه به هدف و میزان تناسب اندام خود می‌توانید آنها را انتخاب كنید تا ورزش با تردمیل برای شما تكراری نشود.

در موقع خریدن تردمیل به جنس دستگاه و صفحه آن،‌قدرت موتور آن،‌حداقل و حداكثر سرعت آن، شیبی كه می‌تواند ایجاد كند، وزنی كه می‌تواند تحمل كند،‌حداكثر ساعاتی كه می‌تواند بدون وقفه كار كند، میزان سروصدای موتور و امكانات جانبی آن توجه كنید.تردمیل‌ها قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند و انواع ارزان تا خیلی گران آن در بازار موجود است. با ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید یك تردمیل خانگی خوب بخرید.البته انواع ارزان‌تر آن هم وجود دارند ولی توجه كنید كه در این مورد هم هر چه بیشتر پول بدهید، آش بیشتری می‌خورید!

● و اما فواید تردمیل

اولین دلیلی كه مردم تردمیل را برای ورزش انتخاب می‌كنند، راحتی است. تردمیل به شما اجازه می‌دهد حتی در هوای برفی و بارانی، خیلی سرد یا خیلی گرم،‌در زمان طوفان و تاریكی،‌بدوید.با تردمیل دیگر در ترافیك سنگین شهری وقت‌تان را برای رسیدن به باشگاه ورزشی هدر نمی‌دهید. می‌توانید در هر زمانی از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش كنید. دلیل دیگری كه به‌خصوص برای خانم‌ها اهمیت‌ دارد،‌ ایمنی است زیرا با حوادث غیرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمی‌شوند.

هنگامی‌كه روی تردمیل ورزش می‌كنید، می‌توانید همزمان تلویزیون تماشا كنید، تلفنی با دوستانتان صحبت كنید و یا به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. همچنین می‌توانید با یك چشم مراقب كودكتان باشید و با چشم دیگر مراقب غذای روی اجاق گاز . می‌توانید همزمان منتظر باشید تا فایل مورد نظرتان از اینترنت،‌دانلود شود،‌می‌توانید در مورد خود و مشكلات‌تان فكر كنید و یا لیست خرید هفتگی‌تان را تهیه كنید.

دلیل دیگری كه افراد تردمیل را ترجیح می‌دهند این است كه بدون آماده‌سازی زیاد قبلی می‌توانند در هر زمان از روز كه دوست داشتند با تردمیل پیاده‌روی كنند و یا بدوند. همچنین برای افرادی كه ترجیح می‌دهند در خلوت خانه‌شان و به‌دور از هیاهوی بیرون ورزش كنند، تردمیل یك انتخاب ایده‌آل است.

امروزه،‌تردمیل‌های مدرن‌، برنامه‌های پیاده‌روی و دویدن متنوعی را با استفاده از تغییر دادن شیب‌ و تغییر دادن سرعت دستگاه، ایجاد می‌كنند تا یك ورزش موثر انجام داده باشید و به تناسب اندام برسید. تردمیل‌های مدرن،‌با استفاده از كنترل ضربان قلب شما به‌صورت مداوم، به شما اجازه می‌دهند تا ورزش خود را به یك ورزش علمی و موثر تبدیل كنید. یك عملكرد ویژه این تردمیل‌ها این است كه با توجه به میزان ضربان قلب شما سرعت خود را كم‌وزیاد می‌كنند تا به سیستم قلب و عروق شما فشار زیادی وارد نشود. همچنین صفحه تردمیل از جنسی است كه برخلاف آسفالت و موزاییك از آسیب‌های وارده به پا جلوگیری می‌كند.

وزن

دویدن روی تردمیل بهترین راه برای کاهش وزن با تردمیل است. شما زمانی که سریع می دوید خیلی زودخسته می شوید ولی آهسته دویدن موجب می شود زمان دویدن شما افزایش یابد و در نتیجه کالری بیشتر و چربی بیشتری بسوزانید.

ماهیچه و استخوان

دویدن جزء ورزش هایی است که تمام ماهیچه های بدن در آن درگیر می شوند و موجب تقویت ماهیچه ها می شود. تقویت ماهیچه ها موجب فشار کمتر به استخوان ها و در نتیجه سلامت استخوان و مفاصل می گردد.

قلب و عروق

دویدن به دو صورت برای قلب و عروق ما مفید است در وهله اول با پایین آوردن کلسترول خون موجب می شود که چربی های مضر در رگها رسوب نکنند و از طرفی دیگر با بالا بردن ضربان فلب موجب تقویت قلب و در نتیجه بهتر پمپاژ شدن خون توسط قلب می شود.

استرس و اعتماد به نفس

تحقیقات نشان داده دویدن استرس را کاهش داده و ذهن آدم را آرام می کند همچنین دویدن به دلیل ایجاد کاهش وزن و افزایش حجم عضلات موجب بالا رفتن اعتماد به نفس می شود.در انتها باید بگوییم پزشکان اعلام کرده اند دویدن آهسته بر روی تردمیل موجب دیرتر پیر شدن ، افزایش اراده ، بالا رفتن ایمنی و خواب بهتر می شود، پس با دویدن آهسته روزانه 30 دقیقه بر روی تردمیل از فواید فراوان این ورزش برخوردار شوید.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

چه كسانی نمی‌توانند از تردمیل استفاده كنند؟

تنها گروهی كه نمی‌توانند از تردمیل استفاده كنند افرادی هستند كه دچار مشكلات استخوانی و مفاصل در پا هستند. به‌دلیل فشاری كه در هنگام دویدن یا پیاده‌روی به پاها وارد می‌شود افرادی كه پایشان آسیب دیده است یا مفاصل آنها خشك است، ورم دارد یا درد می‌كند نباید بر روی تردمیل پیاده‌روی كنند. بنابراین تردمیل برای تمامی افراد دیگر مناسب است.

حتی افرادی كه بیماری‌های قلبی دارند نیز می‌توانند از تردمیل استفاده كنند البته قبل از شروع ورزش با تردمیل، حتما باید با پزشكشان در مورد حداكثر شدت دویدن و ضربان قلب مجاز مشورت كنند. تردمیل حتی می‌تواند برای بازتوانی افرادی‌ كه دچار سكته مغزی و در نتیجه ضعف عضلات شده‌اند،‌مورد استفاده قرار گیرد.تردمیل‌ها برای ورزشكاران حرفه‌ای‌تر،‌ برنامه‌هایی در سیستم كامپیوتری خود دارند،‌اگر هم خودتان خواستید بر شدت ورزش خود بیافزاید، به‌راحتی می‌توانید با افزودن بر شیب یا سرعت دستگاه این كار را بكنید.

بهترین برنامه ورزشی با تردمیل آن است كه به‌صورت یك عادت روزانه مانند مسواك زدن،‌از تردمیل استفاده كنید. در صورتی‌كه این كار را هر روز و به‌طور منظم انجام دهید، سوخت‌وساز بدن شما افزایش خواهد یافت و برای سوزاندن چربی‌های بیشتر،‌موثرتر عمل خواهد كرد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نکات مهم برای دویدن بر روی تردمیل

۱) هرگز با پاهای برهنه بر روی تردمیل پیاده روی نکرده و یا ندوید و حتما باید کفش های مخصوص دویدن را پوشیده باشید چراکه خطر بالای آسیب دیدگی را در بر خواهد داشت.

۲) شروع حرکت و پایان حرکت بر روی تردمیل همواره با سرعت بسیار آهسته انجام شود.

۳) همواره گیره ایمنی دستگاه را به خود متصل کنید.

۴) در صورتی که در حین دویدن احساس سر گیجه و یا سیاهی رفتن چشم ها را دارید بلافاصله تمرین را متوقف کنید.

۵) همواره گرم کردن ( Warm Up ) و سرد کردن ( Cool Down ) با سرعت های پایین صورت بگیرد.

۶) در هنگام دویدن از گرفتن دستگیره خودداری کنید چراکه باعث افزایش شانس آسیب دیدگی شما می شود ودر صورتی که نمی توانید بدون گرفتن آن بدوید سرعت شما نامناسب است.

۷) از اشتباهات شایع در حین دویدن روی تردمیل کوتاه کردن قدم ها و تندتر کردن سرعت قدم ها ( Over Striding ) به علت استرس ناشی از افتادن از روی دستگاه است که باید از آن اجتناب کرد.

۸) همواره سعی شود که فرود پا بجای پاشنه بر روی سینه پا باشد.

۹) از آنجا که جهت حرکت تردمیل به سمت عقب و جهت حرکت پای شما به سمت جلو است همواره سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد نیروی مخالف ( Shearing Force ) روی مچ و زانوها فرود پاها تقریبا در زیر مرکز ثقل بدنتان باشد و خیلی جلوتر از بدن، پاهایتان فرود نیاید.

۱۰ ) مرتبا برنامه سرعت وشیب دستگاه را تغییر دهید تا بدنتان به یکنواختی دستگاه عادت نکند.

۱۱) هرگز ناگهان در حین دویدن از دستگاه پایین نیایید.

۱۲) از دویدن طولانی مدت بر روی شیب های بالاتر از ۶-۷ خودداری کنید و حتما بعد از حدود ۵ دقیقه شیب را کاهش دهید تا از فشار مضاعف بر روی کمر و زانوها خودداری کنید. البته پیاده روی های قدرتی بر روی شیب های بالا مشکلی در پی نخواهد داشت.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سپهر | ۷ سال پیش
ایا اشکالی ندارد باشیب 15درجه به مدت45دقیقه با سرعت 4تا5.5رآه رفت برای تقویت زانو خوب است یا اسیب می رسد متشکرم
0
1
افسانه | ۷ سال پیش
بسیار متشکرم بینهایت استفاده کردیم.ممنون از سایت خوب دلگرم
0
1
چمین | ۷ سال پیش
سلام بسیار مفید بود.متشکریم
0
1

hits