دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تصاویر ماهواره ای بسیار حیرت انگیزِ پوشش گیاهی زمین
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
(Suomi NPP) ماهواره قدرتمندی که قادر است پوشش گیاهی زمین را از فاصله ی چند صد کیلومتری در فضا مشاهده و عکسبرداری کند و همین اواخر، عکس های بسیار ارزشمند و کمیابی از پوشش گیاهی زمین تهیه و به دست...
توجه: این مطلب آموزشی ویژه خانم ها و آقایان متاهل است و برای کودکان یا افراد زیر 18 سال مناسب نمی باشد.

(Suomi NPP) ماهواره قدرتمندی که قادر است پوشش گیاهی زمین را از فاصله ی چند صد کیلومتری در فضا مشاهده و عکسبرداری کند و همین اواخر، عکس های بسیار ارزشمند و کمیابی از پوشش گیاهی زمین تهیه و به دست دانشمندان رسانده است.
حاصل تلفیق این عکس ها ، خلق بهترین و کامل ترین نمایی است که تا به امروز از زندگی گیاهان ، روی کره زمین از فضا مشاهده شده است.

تصاویر ماهواره ای بسیار حیرت انگیزِ پوشش گیاهی زمین

نقشه هاو تصاویر شگفت آور این ماهواره از پوشش گیاهی زمین ، مناطقی با پوشش گیاهی خیلی انبوه و یا خیلی عریان را به صورت چشمگیری مشخص کرده و این در حالیست که 75 درصد پوشش گیاهی که در رنگ آبی دریا ها و اقیانوس ها پوشیده شده اند، در این تصاویر نادیده گرفته شده است .


در این تصاویر، رنگ سبز تیره نمایان گر پوشش گیاهی سرسبز و پرپشت می باشد و قسمت هایی که سبز کم رنگ به نظر می رسند حاکی از پوشش گیاهی کم پشت و پراکنده است که بدلیل وجود بیابان ها، صخره ها، بارش برف و یا گسترش شهرها به این شکل درآمده اند.

ماهواره(Suomi NPP) ، فضا پیمایی در سایز یک مینی ون ، 824 کیلومتر بالاتر از کُره ی زمین فرود آمد. ماهواره ی یک و نیم میلیارد دلاری که حاصل فعالیت مشترک بین سازمان ناسا ،سازمان ملی زیست بوم اقیانوسی و سازمان مدیریت جوی(NOAA)می باشد و به منظورجمع آوری اطلاعات برای پیش بینی کوتاه مدت آب و هوا و همچنین مد ل های اقلیمی بلند مدت طراحی وساخته شده است.

تصاویر دریافتی توسط ماهواره(Suomi NPP)، با استفاده از تصویر بردارهایی با مادون قرمز مرئی گرفته شده و از ماه آوریل 2012 تا آوریل 2013 این اطلاعات در حال جمع آوری بوده است.

تصاویر ماهواره ای بسیار حیرت انگیزِ پوشش گیاهی زمین

طراحی این ابزار به گونه ایست که تفاوت در بازتاب نور روی زمین را تشخیص می دهد و می تواند شاخص خوبی برای سلامت گیاهان روی زمین باشد.
توجه به میزان و چگونگی تغییرات پوشش گیاهی در طول زمان بسیار حائز اهمیت است، چرا که می تواند پیش بینی آب و هوا و بوم شناسی را تحت تاثیر قراردهد و به طور مثال ، حتی کوچکترین تغییرات هم می تواند هشداری جدی برای خشکسالی ،آتش سوزی و یا شیوع بیماری مالاریا بحساب آید.

برگردان توسط گروه دلگرم

(اعظم بهادرپور)

منبع: news.yahoo.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

fjd | ۷ سال پیش
حالا این چیش مثبت 18 بود.
0
0

hits