دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۰ راهکار خانگی برای داشتن خواب عمیق
8
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواب عمیق یکی از شیرین ترین لذت های زندگی است. خیلی ها میپرسند چگونه خواب عمیق داشته باشیم؟ در ادامه مطلب 30 روش خانگی داشتن خواب عمیق را به شما آموزش خواهیم داد

مجله دلگرم | بیخوابی یکی از معضلاتی است که امروزه بسیاری از افراد را درگیر کرده است. استرس، فشار کاری، وسایل الکترونیکی مدرن و مواردی از این دست عواملی هستند که میتواند باعث بیخوابی بشود. شاید فکر کنید که نمیتوانید بخوابید چراکه به اندازه کافی خسته نیستید اما باید بدانید که خوابیدن تنها مرتبت با خستگی فیزیکی نیست و برای اینکه خواب خوبی داشته باشید باید ذهنتان نیز آماده خوابیدن باشد.

افرادی که بیخوابی دارند معمولا در طول شب در رخت خواب غلط میخورند و به سقف خیره میشوند و به فکر فرو میروند. بیخوابی در طولانی مدت میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

اگر بیخوابی دارید، سعی کنید قبل از اینکه وضعیت تان وخیم شود و نیاز به دارو های قوی داشته باشید، به فکر بیوفتید. خبر خوب این است که براحتی میتوانید با استفاده از روش های خانگی مشکل خود را حل کنید و خواب عمیقی داشته باشید.

در ادامه 30 راهکار خانگی برای داشتن خوابی عمیق را برای شما آورده ایم.

1. مرغ و بوقلمون

قبل از خواب تکه مرغ و یا بوقلمون بخورید. این غذا های دارای مقادیر زیادی تریپتوفان هستند. تریپتوفان آمینو اسیدی است که ترشح سروتونین در مغز را تحریک میکند. سروتونین یکی از مهم ترین هورمون های مرتبط با تنظیم چرخه خواب است.

2. شیر با عسل و یا بادام

بادام و شیر منابعی غنی از کلسیم هستند که تولید ملاتونین در مغز را تحریک میکنند. نوشیدن شیر گرم باعث ایجاد احساس خوشایندی شده و با تسکین بدن به خوابیدن کمک میکند. عسل نیز دارای خواص آرامبخش میباشد و باعث داشتن خوابی عمیق تر میشود. میتوانید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و قبل از خواب بنوشید.

3. رایحه ها و بوی خوش عطر ها

هر شب قبل از خواب یک قطره روغن یاسمن بر روی مچ های خود بزنید. رایحه این روغن باعث خواب آلودگی میشود. همچنین میتوانید کمی روغن هم بر روی پیشانی خود بمالید. عطر روغن یاسمن یک خواب آور قدرتمند است.

4. آب گیلاس

آب گیلاس یک راهکار طبیعی برای خواب عمیق است. آب گیلاس سرشار از تریپتوفان میباشد. 1 فنجان آب گیلاس میتواند در رفع مشکلات خواب کمک زیادی به شما داشته باشد.

5. موز

موز دارای تریپتوفان، منیزیم و پتاسیم میباشد. هر شب نیم ساعت قبل از خواب یک عدد موز بخورید. موز ماهیچه ها را تسکین داده و مانند یک قرص خواب آور عمل میکند.

6. کربوهیدرات

حدود 15 دقیقه قبل از خواب کمی مواد دارای کربوهیدرات همچون نون و غلات صبحانه بخورید. کربوهیدرات از جمله موادی هستند که میتوانند به شما برای داشتن خوابی عمیق کمک کنند.

7. طب سوزنی

زمانیکه سوزن های نازک به بدن وارد میشود، کانال های ارتباطی مغز با سایر اندام ها را باز کرده و به مغز کمک میکند که بهتر بفهمد موقع خوابیدن است. طب سوزنی به ترشح مواد شیمیایی عصبی عضلانی کمک کرده و باعث میشود که خواب عمیقی داشته باشید.

8. ورزش کردن

ورزش کردن (البته بصورت منظم و مداوم) به تنظیم چرخه خواب و عمیق خوابیدن کمک میکند اما نباید قبل از خواب حرکات ورزشی انجام دهید. میتوانید در طول روز و یا پس از کار حرکات ورزشی که تسکین دهنده ماهیچه ها هستند و یا تنفس شکمی انجام دهید. افرادی که ورزش های هوازی انجام میدهند خواب عمیق بهتری را تجربه میکنند.

9. کدو قلیانی

آب کدو قلیانی را استخراج کرده و با مقدار برابر روغن کنجد مخلوط کنید. سپس با مایع بدست آمده پیشانی و صورت خود را ماساژ دهید. همچنین میتوانید از کدو قلیانی در رژیم غذایی خود نیز بصورت خوراکی استفاده کنید.

10. دانه خشخاش

قبل از خواب یک قاشق دانه خشخاش بخورید و یا یک قاشق چایخوری پودر نارگیل و یک قاشق دانه خشخاش را در مقداری آب مخلوط کرده و بنوشید. همچنین میتوانید کمی کره در تابه ای ریخته، اندکی زردچوبه و پودر زیره به آن اضافه کنید و خیلی سریع پس از گذشتن چند لحظه آن را از روی حرارت برداشته و دانه های خشخاش را به آن اضافه کنید. این مخلوط را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

11. ماست

روزانه به اندازه 3 فنجان ماست بخورید و یا پیشانی و صورت خود را با ان ماساژ دهید.

12. تخم رازیانه

1 قاشق غذاخوری تخم رازیانه را به آب (375 میلی لیتر) در حال جوشیدن اضافه کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را دم کنید. سپس شیر و عسل به آن اضافه کنید و قبل از خواب آن را بنوشید.

13. زعفران

خواص آرامش بخش زعفران باعث داشتن خوابی عمیق میشود. میتوانید براحتی 4 تا 5 قطره زعفران دم کرده را به یک لیوان شیر گرم اضافه کرده و قبل از خواب بنوشید.

دارو های گیاهی برای خواب عمیق

14. حمام معطر

یک حمام آب داغ قبل از خواب میتواند آرامشی وصف ناپذیر به شما هدیه دهد. 5 قطره روغن لاوندر و سه قطره روغن درخت کانانگا به وان حمام خود اضافه کنید تا آرامشی دو چندان را تجربه کنید.

15. سنبل الطیب

کمی ریشه سنبل الطیب (سنبل کوهی) برداشته و درون ظرفی قرار داده و روی آن مقداری آب جوش بریزید. درب ظرف را بسته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس درب ظرف را باز کرده، مخلوط را آبکشی و دمنوش را میل کنید. سنبل کوهی دارای موادی است که میتواند با تنظیم سلول های عصبی چرخه خوابتان را تنظیم کرده و به شما کمک کند که خواب عمیق داشته باشید.

16. بابونه

سالیان است که از بابونه برای درمان بیخوابی و داشتن خوابی عمیق و راحت استفاده میشود. چند عدد گل بابونه (فقط قسمت گل گیاه بابونه) را در یک کتری قرار دهید و 4 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. پس از گذشت 5-6 دقیقه دمنوش شما حاضر است و میتوانید آن را میل کنید.

توجه! اگر بابونه خشک شده دارید، تنها باید به اندازه 2 قاشق غذاخوری از آن را برای تهیه چای استفاده کنید و نه بیشتر چراکه بابونه در مقادیر بالا میتواند سمی باشد.

17. بادرنجبویه

2 قاشق غذاخوری بادرنجبویه خشک شده و یا 8 قاشق بادرنجبویه تازه را با 2 قاشق بابونه مخلوط کنید. سپس آن را درون یک ظرفی ریخته و به اندازه 8 فنجان آب جوش بر روی آن بریزید. پس از 5 دقیقه دمنوش شما دم کشیده است. آن را آبکشی کرده و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید.

18. گیاه نعناع گربه ای (گل نپتون)

نعناع گربه ای یکی از تیره نعناعیان است و بر بدن انسان تاثیرات تسکین دهنده دارد. مقداری گل نپتون را درون یک ظرف ریخته، کمی آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. نیم ساعت قبل از خواب این دمنوش را میل کنید.

19. رازک

رازک مدت بسیار طولانی است که در تهیه آبجو استفاده میشود. رازک در درمان بیخوابی خفیف موثر است. قرص گیاهی رازک نیز وجود دارد که میتوانید آن را از دارو خانه ها و یا عطاری ها تهیه کنید. همچنین میتوانید چای رازک نیز مصرف نمایید.

20. کاوا

3 قاشق غذاخوری کاوا را در 3 فنجان آب مخلوط کرده، سپس آبکشی کنید. این مخلوط برای تنظیم خواب و درمان بیخوابی بسیار موثر است.

توجه! اگر مشکلات کبدی دارید نباید کاوا مصرف کنید. همچنین این گیاه دارویی را نباید با الکل ترکیب کرد.

21. نعناع

اگر قبل از خواب کمی چای نعناع بنوشید، مشکلات گوارشی که ممکن است هنگام خواب باعث ناراحتی تان بشود بهبود پیدا کرده و به شما کمک میکند که خوابی عمیق تر را تجربه کنید. نوشیدن چای نعناع، مخصوصا در زمان پرخوری، میتواند بسیار مفید باشد.

22. گل راعی

نیم اونس گل راعی، 1 اونس برگ لیمو و همچنین 1 اونس سنبل الطیب تهیه کنید. به ازای هر لیوان آب جوش 1 قاشق از پودر گیاهی ذکر شده استفاده کنید (در آب جوش بریزید) و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را آبکشی کرده و بنوشید. نوشیدن این دمنوش گیاهی به مدت چند هفته قبل از خواب باعث آرامش بیشتر و تسکین اعصاب شده و به شما کمک میکند که خوابی عمیق داشته باشید.

23. گل ساعتی

یک قاشق غذاخوری گل ساعتی را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا آرامش بیشتری هنگام خواب داشته باشید.

24. شاخه مگنولیا

شاخه مگنولیا دارای خواصی است که به بهبود خواب کمک میکند. این گیاه دارویی را نیز باید به شکلی مشابه با دیگر دمنوش ها تهیه و مصرف کنید. مقداری پودر شاخه مگنولیا را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و پس از دم کشیدن و قبل از خواب میل کنید.

توجه! خانم های باردار نباید گیاه ماگنولیا مصرف کنند.

25. شقایق

گیاه شقایق دارای پروتوپین است که یک آرام بخش طبیعی است. با استفاده از این گیاه چای تهیه کرده و قبل از خواب بنوشید. (به ازای هر فنجان آب جوش 2 گرم شقایق استفاده کنید)

26. چای سبز

نوشیدن یک تا 2 فنجان چای سبز قبل از خواب میتواند معجزه کند. چای سبز فوق العاده آرامش بخش است. آمینو اسید های موجود در چای سبز میتواند اضطراب و استرس را کاهش دهند و باعث شود که خواب عمیقی داشته باشد.

27. لاوندر

تحقیقات علمی نشان داده است که لاوندر میتواند به بهبود خواب کمک کند. لاوندر یک درمان طبیعی برای وقفه تنفسی در خواب نیز میباشد. میتوانید رایحه لاوندر روی بالشت خود اسپری کنید و یا بالشتی که با لاوندر پر شده باشد بخرید. (البته اگر اینگونه بالشت ها پیدا شود.)

28. بسته های گیاهی

یک بسته گیاهی حاوی نصف فنجان رازک، گل لاوندر، گل بابونه، گل محمدی، بادرنجبویه تهیه کنید. باید این گیاهان دارویی را درون یک بسته پارچه ای بریزید و آن را داخل بالشت خود قرار دهید. این روش یکی از موثرترین راه های داشتن خواب عمیق است.

29. جوز هندی

یک چهارم قاشق غذاخوری جوز هندی را با در یک لیوان آب میوه و یا آب ولرم مخلوط کنید تا یک نوشیدنی آرام بخش تهیه کرده باشید. همچنین میتوانید با استفاده از 1 قاشق غذاخوری عسل، اندکی پودر دارچین و مقداری آب، یک مایع خمیری شکل تهیه کرده و آن را به یک لیوان شیر اضافه کنید. شیر را بخوبی هم زده قبل از خواب بنوشید. این کار را باید هر شب انجام دهید تا نتایج آن را مشاهده کنید.

30. کاهو

آب کاهو برای خواب راحت فوق العاده است. یک قاشق غذاخوری برگ کاهو را در نیم لیتر آب به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. سپس آن را آبکشی کرده و آب کاهو را چندین مرتبه در روز بنوشید.

کار هایی که باید برای داشتن خواب عمیق انجام دهید:

  • قبل از خواب، حرکات ورزشی تسکین دهنده انجام دهید.
  • موسیقی گوش کنید.
  • صبح های پیاده روی داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که سر و صدا، نور و دما کنترل شده باشد تا فضای خواب تان محیطی آرامش بخش باشد.
  • هر شب در زمان مشخصی بخوابید و صبح ها هم در یک زمان معنی از خواب بیدار بشید.
  • رخت خواب شما نباید خیلی نرم و یا خیلی زمخت باشد.
  • هنگام خواب به مسائل و مشکلات خود فکر نکنید.
  • شام را سبک بخورید و همچنین از مصرف غذا های تند نیز بپرهیزید.

کار هایی که نباید انجام دهید:

  • بعد از ظهر ها نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  • از استعمال سیگار (و یا مواد مخدر) تا چند ساعت قبل از خواب و همچنین نوشیدنی های کافئین دارد بپرهیزید.
  • تا چهار ساعت قبل از خواب نباید هیچگونه فعالیت ورزشی داشته باشید.
  • خواب و چرت زدن بعد از ظهر ها ممنوع.
  • تا دیر وقت تلویزیون تماشا نکنید و از استفاده بیش از حد گوشی موبایل و کامپیوتر نیز بپرهیزید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits